steinrawr Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 God dag, ærede forumister. Jeg har en moped (motorhispania furia max 50) som jeg har satt vinterdekk på, for å kjøre 2-3 km til og fra jobb. Utfordringen er at den ikke starter når det er under 0 grader. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men har noen mistenkte i saken: viskositeten på motorolje, viskositeten i totaktsolja(egen tank), mye kondens i bensin eller dårlig kompresjon. Kanskje alle? Hva skal egentlig til for å bruke en totakts moped på vinteren? Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Riktig tennplugg. Kjør også litt rikere oljeblanding. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Du må gjerne dyse opp ett eller to hakk om vinteren. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 (endret) Riktig tennplugg. Kjør også litt rikere oljeblanding. Tennpluggen er av riktig type, og er helt ny. Skal ta en titt på den likevel, i tilfelle den har blitt slitt på de siste 3 månedene. Rikere oljeblanding er greit nok det, men hvis totaktsolja ikke takler kulda så godt? Du må gjerne dyse opp ett eller to hakk om vinteren. For å få mer bensin (og olje) ? Mulig dysene skulle vært bytta uansett. Bør kanskje ta en titt å dem. Det at jeg ikke får start i det hele tatt er kanskje det største problemet. Det er ikke tegn til liv liksom. Men over 0gr, så starter den på første kick...Alltid! Vurderer å kjøpe et varmeteppe og legge over en stund før jeg skal bruke den. Endret 26. november 2015 av steinrawr Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Du må bruke forskjellige tennplugger for vinter og sommer. Ikke bare bytte, men bytte type. Totaktsolje tåler kulde Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Du skal ikke tukle med oljeblandinga. Hvis den sviver helt OK når den er varm skal du heller ikke tukle med dysa. Hvis du skal dyse opp er det choke-dysa (kaldstartsdysa) du må øke. Hvis luftinntaket til luftfilterboksen er lett tilgjengelig kan du blokkere denne delvis med handa mens du prøver å starte (med choken på selvsagt). Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg har blitt fortalt av Suzuki Norge at å øke oljeblandingen med en prosent om vinteren er lurt pga varmeforskjellene og metallets utvikling med store varmeforskjeller. Jeg er ikke faglig lært innen motorer, men synes det virket logisk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Med vannkjøling og termostat vil temperaturen være konstant uansett så tviler på at det har noe å si. Men et tips som fungerer for mange er å blande kondensfjerner i bensinen om vinteren. Har hørt flere som sier de må gjøre dette hver vinter for at mopeden i det hele tatt skal starte. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Du må bruke forskjellige tennplugger for vinter og sommer. Ikke bare bytte, men bytte type. Totaktsolje tåler kulde Hm. Hva forslår du isåfall? Jeg har aldri hørt om vintertennplugger, og det finnes to tre kompatible typer til mopeden min, uten at jeg har lagt merke til noe twmeraturmerking el. Jeg tester i alle fall med kondensfjerner. Hvis det ikke funker, så ser jeg på chokedysa. Luftinntaket tror jeg er under setet. Så det er ikke så lett å holde foran. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 En vannkjølt motor med termostat (som jeg tror din har) vil ha konstant temperatur uansett om det er vinter eller sommer. På luftkjølte motorer og muligens vannkjølte uten termostat kan det hende det vil være fordel med en varmere tennplugg. Jeg tror bl.a. ising i forgasser er en mye større sansynlighet. Etterfulgt av behov for mer bensin fra choken. (Som egentlig ikke er en choke men en anrikningskrets). Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Du må bruke forskjellige tennplugger for vinter og sommer. Ikke bare bytte, men bytte type. Totaktsolje tåler kulde Hm. Hva forslår du isåfall? Jeg har aldri hørt om vintertennplugger, og det finnes to tre kompatible typer til mopeden min, uten at jeg har lagt merke til noe twmeraturmerking el. Jeg tester i alle fall med kondensfjerner. Hvis det ikke funker, så ser jeg på chokedysa. Luftinntaket tror jeg er under setet. Så det er ikke så lett å holde foran. Et eksemper er tennpluggen BR 10 EG. 10 er her varmeverdien. jeg regner med du har 9 eller 10 da det er mest vanlig. Du kan prøve med en plugg på ca 7 nå i vintersesongen. Ta ut pluggen, se på tallkoden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Da sjekker du heller fargen på pluggen og om den er sota. Er den mørk, sort og/eller sota kan du prøve varmere plugg. Er den gyllenbrun trenger du ikke bytte. Er den veldig lys eller hvit må du IKKE bruke varmere plugg. Da har du allerede et problem. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 27. november 2015 Forfatter Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Ok! Da har jeg lært noe nytt. takk for mange svar.Kan forøvrig bekrefte at den er vannkjølt. Mener det er en am6-motor i den.Var ute å prøvde å starte den nå. Det er ca 7gr ute i Oslo. Brukte en fem seks kick på å starte, men regner med at all famlinga mi I går kan ta skylda for det. EDIT: sjekka også tennpluggen. Det står en NGK BR9ES i, men det skal være NGK BR8ES. Forsøker med en br8. Endret 27. november 2015 av steinrawr Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 Oppdatering; Bytta tennplugg i dag, og det ble som om mopeden fikk et ekstra gir. Den går i alle fall mye jevnere, og jobber bedre. Angående kuld, så har det ikke vært i nærheten av null grader i Oslo siden torsdag, (og er ikke meldt på lenge) så jeg får ikke testa om det var det som skulle til. PLuggen som sto i, var forøvrig gyllenbrun og fin, men bytta likevel. Jeg har trua! Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 13. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2015 Hei. Her er litt ny info. Jeg har fortsatt ikke fått prøvd meg i skikelig kulde, men jeg oppdaget nylig noe: - det er boret hull i eksosanlegget. Siden forrige eier sverget til overmaktene, på sin kones og sønns liv på at mopeden ikke skulle være trimmet, så har jeg ikke gjort noen innsats for å "kontrollere" det. Ettersom at eksosanlegget har en vesentlig lekkasje, så vil vel dette også påvirke luftgjennomstrømningen og bensinblandingen i forhold til dette, som kan påvirke effekten? For å få en effektøkning uten problemer, skal man vel strengt tatt dyse opp når man setter på større eksosanlegg? Jeg har stusset over at jeg flere ganger mister litt "Drag" eller effekt på høyt turtall når den har blitt varm. Dette har løst seg hvis jeg har aktivert "choken" (anrikningskretsen") i fart. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Om den går bedre med choke så får den nok for lite bensin, ja. Bilde av hullet i eksosen? Hvis det ikke er for glatt så prøv å trillstarte den, da starter den nok Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 13. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2015 Ja, jeg tenkte det samme den første dagen, men det var ikke tegn. Hadde ikke sjans å starte, selv med lang bakke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Kjører du med for tynn bensinblanding sliter det voldsomt på motoren. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Ja. Det er vel fort gjort å få slitt ut stempel og ringer? Derfor vil jeg gjerne få gjort noe med det. Første prioritet er vel å finne noe egnet å tette hullet med. SEr for meg sånn reparasjons"teip" og klemme til eksos. Å dyse om, tror jeg ikke jeg vil. Spesielt ettersom at jeg ikke ønsker å risikere å bli tatt med trimma moped. Så lang har ikke politiet brydd seg, selv om jeg deler veien med dem daglig. Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Jeg tettet et hull i en girkasse med sånn komposittstål, tokomponent pasta som man blander sammen. Dette blir stivt som pokker (eller stål) og tettet et hull hvor jeg lakk girolje. Du kan sjekke denne http://www.ibg.no/sparkel-1101.aspx?M=Shop&PID=1483&ProductID=10416 Merk; Det er ikke sikkert denne tåler varme, så det kan lønne seg å ringe de eller et verksted for å høre. Der jeg brukte den ble det jo ganske varmt, men ikke på samme måte som et eksosanlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå