jjkoggan Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Det blir ingen Apple eller silicone valley uten ikke vestlige innvandring til vesten.Drøy påstand. Denne må du nok utdype og begrunne med troverdige kilder.Steve Jobs far var innvandrer fra Syria. Det vet alle Når det gjelder Silicon Valley så dominerer ikke vestlige amerikanere og innvandrere tech industrien http://www.denverpost.com/ci_22094415/asian-workers-now-dominate-silicon-valley-tech-jobs Det blir litt søkt, Steve Jobs var ikke alene om å utvikle Apple. Uansett, selvsagt dominerer ikke-vestlige tech-industrien når selskaper bevisst ansetter f.eks. indere som får lavere lønn, delvis. pga. HB2-visa og andre ordninger som er urettferdige overfor amerikanske statsborgere siden de blir fratatt jobbene sine. Du tar feil-europeiske amerikanere er lite intersert i slike fag på amerikanske universiteter og ikke vestlige amerikanere og innvandrere fyller hullet 57% av de som søker doktorgraden i USA i IT/vitenskapelige fag. Fra Harvard University- http://hbswk.hbs.edu/item/high-tech-immigrant-workers-dont-cost-us-jobs Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Hoho vegg-utopien smuldrer opp i grunnmuren. Det blir ikke noe mur, bare masse løgn. https://www.youtube.com/watch?v=vU8dCYocuyI 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Hoho vegg-utopien smuldrer opp i grunnmuren. Det blir ikke noe mur, bare masse løgn. De fleste jeg kjenner som støtter Trump tror ikke det blir en mur, de stemmer ikke på han av den grunnen. De stemmer på han fordi de tror han prøver å gjøre mer enn de andre kandidatene mot ulovlig innvandring. De kjenner godt de overdrivelser og rene løgn som politikerne gjør(Sanders gjør det også) og ser mer på hensikt enn de fantasiene/løgn kandidatene lover Det er grunnen til at kritikk mot Trump og sine tåpelige utsagn har lite negativt effekt, han har den personlige egenskaper mange ønsker, de mener han klarer å endre ulovlige innvandring mer enn de andre kandidatene Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Europeiske amerikanere idag er mye mindre intersert i IT/vitenskapelige fag på universiteter enn innvandrere/ikke vestlige amerikanere. Mer enn halvparten av de som søker doktorgraden i USA i disse fag er innvandrere fra ikke vestlige land.Og der ligger jo hele denne cause/effect problematikken. Dersom man ikke hadde hatt denne innvandringen, så ville det oppstå et tomrom som ville gjort slik gründervirksomhet og slik utdannelse veldig mye mer attraktiv. Den ville betalt bedre for de som valgte det, og muligens hatt høyere sosial status.Det er klart det ville vært anderledes, men hva så? Tankegangen følger litt i sporene av det gamle spørsmålet: "Om du kunne, hadde du gått tilbake i tid for å drepe Hitler?" Svaret er ofte "ja". Følgespørsmålet er: "Hvordan vet du at han ikke hadde blitt erstattet av en enda værre diktator?" Immigrant founders started 52 percent of all new Silicon Valley companies between 1995 and 2005Men Silicon Valley har vel vært Silicon Valley i godt over 20 år i 1995.Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og Yahoo Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og Yahoo Såvidt jeg har forstått gis det lån til enhver form for utdanning (type "women studies", "liberal arts" og "social science") som setter would be entreprenører heftig i gjeld slik at det ikke blir skapt like mange små bedrifter. Dette er en katastrofe for USA som er tuftet på small business. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Trump vil være en mindre skadelig president enn Clinton eller Cruz. 1 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) #callbrussels Endret 23. mars 2016 av geita_ Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og YahooUansetts så ser du nå på en potensiell annen virkelighet med dagens situasjon som bakteppe. Det kan ikke bli riktig uansett. Hadde vi ikke hatt en slik innvandring ville det gitt rom for våre egne alternativer. Se på det som outsourcing som er så populært. Eller leasing. Du kjøper en vare som er bruksklar. Den har en kjent kostnad for anskaffelse, vedlikehold og kassering. Lett å budsjettere, samt minimalt med risk. Skal man lage enheten selv så kan det være at man får noe som er mye mer i tråd med hva man behøver, men risikoen forbundet med det er så mye høyere. Slik er det også med arbeidskraft. Spesielt høyt spesialisert arbeidskraft. Men har man et behov hvor outsourcing ikke er en mulighet (utelandsk headhunting ikke mulig), da skaffer man seg dette på andre måter. At du går langt i å hinte til at denne outsourcingen er den eneste muligheten med tilfredstillende kvalitet er ikke annet enn direkte feil. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Konsensus finnes ikke i (...) Det største problemet etter min mening er at vi ønsker en president som ikke er en politikker å drive med politikk. Det problemet jeg ser er at du her sier "vi ønsker" i en post hvor du prøver å fortelle hvor umulig det er å benytte konseptet "vi" i et så variert land. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og YahooUansetts så ser du nå på en potensiell annen virkelighet med dagens situasjon som bakteppe. Det kan ikke bli riktig uansett. Hadde vi ikke hatt en slik innvandring ville det gitt rom for våre egne alternativer. Se på det som outsourcing som er så populært. Eller leasing. Du kjøper en vare som er bruksklar. Den har en kjent kostnad for anskaffelse, vedlikehold og kassering. Lett å budsjettere, samt minimalt med risk. Skal man lage enheten selv så kan det være at man får noe som er mye mer i tråd med hva man behøver, men risikoen forbundet med det er så mye høyere. Slik er det også med arbeidskraft. Spesielt høyt spesialisert arbeidskraft. Men har man et behov hvor outsourcing ikke er en mulighet (utelandsk headhunting ikke mulig), da skaffer man seg dette på andre måter. At du går langt i å hinte til at denne outsourcingen er den eneste muligheten med tilfredstillende kvalitet er ikke annet enn direkte feil.De fleste arbeidere innom Silicon Valley ikke er innvandrere, men heller amerikanere med ikke vestlige bakgrunner. Denne gruppen er mer interserte i vitenskapelige fag enn europeiske amerikanere og derfor er stort overrepresentert i Silicon Valley. Så enkelt er det Uten denne gruppen måte industrien betale mye høyere lønninger til å tiltrekke hvite amerikanere som er mindre intersert i et fag som allerede gir høye lønninger. Det ville selvsagt øke kostnadene for industrien og det blir meget sannsynlig at fære selskap overlever. Andre alternativer finnes også, men ikke uten høyere risikoer/kostnader Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Konsensus finnes ikke i (...) Det største problemet etter min mening er at vi ønsker en president som ikke er en politikker å drive med politikk. Det problemet jeg ser er at du her sier "vi ønsker" i en post hvor du prøver å fortelle hvor umulig det er å benytte konseptet "vi" i et så variert land.Jeg bruker begrepet "største problem", det vill si problemet som finnes største enighet, ikke konsensus. Det finnes stor enighet at politikerne er upopulære Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og Yahoo Såvidt jeg har forstått gis det lån til enhver form for utdanning (type "women studies", "liberal arts" og "social science") som setter would be entreprenører heftig i gjeld slik at det ikke blir skapt like mange små bedrifter. Dette er en katastrofe for USA som er tuftet på small business. Slik har det alltid vært, uten katastrofalt resultater Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Konsensus finnes ikke i (...) Det største problemet etter min mening er at vi ønsker en president som ikke er en politikker å drive med politikk. Det problemet jeg ser er at du her sier "vi ønsker" i en post hvor du prøver å fortelle hvor umulig det er å benytte konseptet "vi" i et så variert land. Jeg bruker begrepet "største problem", det vill si problemet som finnes største enighet, ikke konsensus. Det finnes stor enighet at politikerne er upopulære Gitt din post så ser du det ikke som et stort problem at man må stemme på noen man ikke liker (det er tross alt ingen andre alternativer, er det vel). Du sier det jo rett ut også: "bare 60% av befolkningen deltar i demokratiet", samt "Det finnes stor enighet at politikerne er upopulære". Og det jeg finner ubehagelig med disse uttalelsene er at du helt tydeligvis har innfunnet deg med at majoriteten ikke bestemmer, og når de får muligheten til å si noe, da innfinner de seg med alternativer de ikke egentlig vil ha. Det kan være mange grunner til at brorparten ikke deltar, men skal vi ta et "stab in the dark" å si at det høyst trolig ikke er fordi de ikke bryr seg om landet sitt? I så fall må det være noe som gjør at de ser det som "pointless" å delta utover at de ikke gidder. Ser du virkelig ikke et demokratisk problem i dette? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og YahooUansetts så ser du nå på en potensiell annen virkelighet med dagens situasjon som bakteppe. Det kan ikke bli riktig uansett. Hadde vi ikke hatt en slik innvandring ville det gitt rom for våre egne alternativer. Se på det som outsourcing som er så populært. Eller leasing. Du kjøper en vare som er bruksklar. Den har en kjent kostnad for anskaffelse, vedlikehold og kassering. Lett å budsjettere, samt minimalt med risk. Skal man lage enheten selv så kan det være at man får noe som er mye mer i tråd med hva man behøver, men risikoen forbundet med det er så mye høyere. Slik er det også med arbeidskraft. Spesielt høyt spesialisert arbeidskraft. Men har man et behov hvor outsourcing ikke er en mulighet (utelandsk headhunting ikke mulig), da skaffer man seg dette på andre måter. At du går langt i å hinte til at denne outsourcingen er den eneste muligheten med tilfredstillende kvalitet er ikke annet enn direkte feil. De fleste arbeidere innom Silicon Valley ikke er innvandrere, men heller amerikanere med ikke vestlige bakgrunner. Denne gruppen er mer interserte i vitenskapelige fag enn europeiske amerikanere og derfor er stort overrepresentert i Silicon Valley. Så enkelt er det Uten denne gruppen måte industrien betale mye høyere lønninger til å tiltrekke hvite amerikanere som er mindre intersert i et fag som allerede gir høye lønninger. Det ville selvsagt øke kostnadene for industrien og det blir meget sannsynlig at fære selskap overlever. Andre alternativer finnes også, men ikke uten høyere risikoer/kostnader Joda. Men du fortsetter å se på en hypotetisk situasjon gitt dagens realitet. Gitt spørsmålet "Hva ville Silicon Valley vært uten innvandring" så kan du ikke besvare det som om spørsmålet var "Hva ville Silicon Valley vært dersom innvandringen stoppet nå". Det er to forskjellige scenarier, hvorav det første vil gi et samfunn hvor man har hatt tid og incentiver til å bygge opp kunnskapsbasen, interessen og lønnen selv, mens det andre spørsmålet vil skape et vakuum med en påfølgende krise i industrien. Men om det du egentlig prøver å si er at vi ikke kan stoppe innvandringen nå fordi steder som Silicon Valley vil lide så er vi helt enige. Men da skjønner jeg ikke hvor tanke-eksperimentet om Steve Jobs og Apple kom inn i bildet. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Såvidt jeg har forstått gis det lån til enhver form for utdanning (type "women studies", "liberal arts" og "social science") som setter would be entreprenører heftig i gjeld slik at det ikke blir skapt like mange små bedrifter. Dette er en katastrofe for USA som er tuftet på small business.Slik har det alltid vært, uten katastrofalt resultater Ja, den så ikke jeg heller. Hvordan skal det at man tillater lån for noen som vil ta "liberal arts" kunne ødelegge for entreprenører. Er det et hint til at "women studies" stjeler studenter fra "the hard sciences"? Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Såvidt jeg har forstått gis det lån til enhver form for utdanning (type "women studies", "liberal arts" og "social science") som setter would be entreprenører heftig i gjeld slik at det ikke blir skapt like mange små bedrifter. Dette er en katastrofe for USA som er tuftet på small business.Slik har det alltid vært, uten katastrofalt resultater Ja, den så ikke jeg heller. Hvordan skal det at man tillater lån for noen som vil ta "liberal arts" kunne ødelegge for entreprenører. Er det et hint til at "women studies" stjeler studenter fra "the hard sciences"? Studenter meg stor gjeld skaper ikke små bedrifter. Fordi det er for mange i USA i dag som går etter høyere utdanning blir det ikke skapt mange nok små bedrifter. Derimot blir det mange arbeidsløse som har tatt opp lån for å gjennomføre grunnløse studier som gir kvalifikasjoner det ikke er behov for. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg leser i Aftenposten: "Mens våre venner og allierte blir angrepet av radikale islamistiske terrorister, bruker president Obama tiden sin til å gå på baseballkamp med Castro, sa den republikanske presidentkandidaten Ted Cruz på en pressekonferanse like før kampen skulle begynne. Også hans motstandere i nominasjonskampen, John Kasich og Donald Trump, var kritiske." For min del syntes jeg det er alderles strålende at presidenten jobber for at Amerika skal få flere venner. Etter Bush 2 har dette tross alt blitt mangelvare. 1 Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg leser i Aftenposten: "Mens våre venner og allierte blir angrepet av radikale islamistiske terrorister, bruker president Obama tiden sin til å gå på baseballkamp med Castro, sa den republikanske presidentkandidaten Ted Cruz på en pressekonferanse like før kampen skulle begynne. Også hans motstandere i nominasjonskampen, John Kasich og Donald Trump, var kritiske." For min del syntes jeg det er alderles strålende at presidenten jobber for at Amerika skal få flere venner. Etter Bush 2 har dette tross alt blitt mangelvare. Du snakker om samme president som har satt midtøsten i brann? Bush var en drøm i forhold til Obama. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Ingen kan si hva ville skjedd hvis X eller Y ikke eksisterte men faktumet at europeiske amerikanere velger fag som gir lavere lønninger og høyere arbeidsledighet sier mye. Det indikerer at utviklingen av industrien ikke hadde vært like stort som det er idag uten arbeidere med relevant kunnskap og interesse som ikke vestlige arbeidere som de som funderte YouTube og YahooUansetts så ser du nå på en potensiell annen virkelighet med dagens situasjon som bakteppe. Det kan ikke bli riktig uansett. Hadde vi ikke hatt en slik innvandring ville det gitt rom for våre egne alternativer. Se på det som outsourcing som er så populært. Eller leasing. Du kjøper en vare som er bruksklar. Den har en kjent kostnad for anskaffelse, vedlikehold og kassering. Lett å budsjettere, samt minimalt med risk. Skal man lage enheten selv så kan det være at man får noe som er mye mer i tråd med hva man behøver, men risikoen forbundet med det er så mye høyere. Slik er det også med arbeidskraft. Spesielt høyt spesialisert arbeidskraft. Men har man et behov hvor outsourcing ikke er en mulighet (utelandsk headhunting ikke mulig), da skaffer man seg dette på andre måter. At du går langt i å hinte til at denne outsourcingen er den eneste muligheten med tilfredstillende kvalitet er ikke annet enn direkte feil.De fleste arbeidere innom Silicon Valley ikke er innvandrere, men heller amerikanere med ikke vestlige bakgrunner. Denne gruppen er mer interserte i vitenskapelige fag enn europeiske amerikanere og derfor er stort overrepresentert i Silicon Valley. Så enkelt er det Uten denne gruppen måte industrien betale mye høyere lønninger til å tiltrekke hvite amerikanere som er mindre intersert i et fag som allerede gir høye lønninger. Det ville selvsagt øke kostnadene for industrien og det blir meget sannsynlig at fære selskap overlever. Andre alternativer finnes også, men ikke uten høyere risikoer/kostnader Joda. Men du fortsetter å se på en hypotetisk situasjon gitt dagens realitet. Gitt spørsmålet "Hva ville Silicon Valley vært uten innvandring" så kan du ikke besvare det som om spørsmålet var "Hva ville Silicon Valley vært dersom innvandringen stoppet nå". Det er to forskjellige scenarier, hvorav det første vil gi et samfunn hvor man har hatt tid og incentiver til å bygge opp kunnskapsbasen, interessen og lønnen selv, mens det andre spørsmålet vil skape et vakuum med en påfølgende krise i industrien. Men om det du egentlig prøver å si er at vi ikke kan stoppe innvandringen nå fordi steder som Silicon Valley vil lide så er vi helt enige. Men da skjønner jeg ikke hvor tanke-eksperimentet om Steve Jobs og Apple kom inn i bildet.Uten interesse og ekspertise i et fag, blir sannsynligheten at en ny industri som trenger denne kunnskap utvikler seg stort ganske lavt. Nye, innovative måter å lage baseballer kommer ikke fra land som ikke spiller baseball. Det er meget sannsynlig at ikke -baseball land aldri bygger en baseball industri i det hele tatt Slik kan det være med Silicon Valley, uten interesse og kunnskap blir det meget sannsynlig at en stor industri ville utvikle seg som det skjedde. Uansett, bidrar disse ikke vestlige amerikanere og innvandrere stort til økonomien i USA. Innvandrere starter mere(2 ganger) småselskap enn amerikanere, særlig ikke vestlige innvandrere Det er flere som hevder at ikke vestlige innvandring bare ødelegger vestlige samfunn. Det er det stikk motsatte i USA og det var jo hele poenget. Gjennomsnittlige Ikke vestlige innvandrere til USA idag bidrar mer til økonomien enn gjennomsnittlige amerikanere Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 BREAKING! Da er Ted Cruz ute av kampen om nominasjonen. Han har visstnok vært involvert i en sex-skandale med 5 andre kvinner, hvorav den ene er en prostituert og en annen er talskvinne for Donald Trump. National Enquirer har, til tross for at det er tabloidavis, ganske bra rykte innenfor dette. Det var de som påviste Tiger Woods sin skandale og det at John Edwards hadde fått en annen kvinne gravid mens han stilte til valg som presidentkandidat for det demokratiske partiet. Samtidig hadde kona til Edward kreft og var døende. Siden Ted Cruz stort sett får sine stemmer fra dypt religiøse kristne, så er nok hans opptreden som presidentkandidat over. Det samme er muligens hans karriere. Her kommer de nødvendige linkene: http://www.conservativeoutfitters.com/blogs/news/94574273-8-things-you-need-to-know-about-ted-cruzs-sex-scandal https://www.reddit.com/r/The_Donald/comments/4bvri5/cruzsexscandal_all_of_the_information_we_know_in/ http://www.thedailybeast.com/articles/2016/03/25/ted-cruz-affair-rumors-peddled-by-marco-rubio-s-allies.html PS! Legg merke til at den ene kvinnen er rådgiver for Donald Trump og er ofte på CNN for å forsvare han i diverse sammenhenger. Tidligere jobbet hun for Cruz. Trump må ha visst det hele tiden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg