Gå til innhold

Hva hvis trump blir president?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit poeng, Trump er en idiot-kandidat med ekstremt vinglete påstander om hva slags politikk han vil føre, men den vil neppe være i retning mere sosial utjevning, høyere skatt på kapital, og nødvendige basisgoder for fattige.

Så var det heller ikke det som ble påstått. De fattigste (om de i det hele tatt har stemmerett, må si jeg tviler på det) vil neppe stemme på Trump, men folk som har mistet jobben sin til Kina vil nok fort finne på å gjøre det - og det er helt logisk.

Hva skal oversikten fra oslo vise? 

Det er din påstand at de er idioter, noen vil kanskje si de tenker på mer enn bare seg selv, så får heller enkelte mene det er idioti.

Du vet utmerket godt hva oversikten fra Oslo skal vise, nemlig at man i vest stemmer blått og at man i øst stemmer rødt, generelt sett. Du skrev at høyt utdannede med høy lønn har en tendens til å helle mot venstrevridde partier i mange grupper. Noe som sikkert stemmer, fordi jeg ikke vet hva du legger i "mange grupper" - men i Oslo så stemmer vest på blått og øst på rødt, noe som stemmer relativt godt overens med inntektsforskjellene i de to områdene.

At noen tenker mer på andre enn seg selv (og sine, selvsagt) er helt absurd, og neppe representativt for den generelle nordmann eller amerikaner. De som påstår at de går til valgurnene for å neglisjere en kandidat som vil gjøre livet deres bedre, for heller å stemme på en kandidat som ikke vil gjøre det, er enten dumme i hodet eller løgnere.

Vel, jeg som mange andre som ikke har noe å sutre over her og som har heldige med oppvekst og det meste, så har jeg i den anledning ikke stemt på noe som ganger meg personlig. Altså jeg og vi klarer oss jo fint, jeg gir jo stemmen min i solidaritet til de andre og i forhold til hva som trengs her i Norge, ikke bare enda mer til meg som ikke trenger det...

Det er helt absurd om jeg skulle begynne å stemme FRP bare for å mele min egen kake og gått for skatteletter slik at jeg fikk enda litt mer samtidig som alle disse som faktisk trenger hjelp og støtte blir forbigått? Men trenger ikke å være noen helgen får å se den vel?

Siden man skal være ganske kalkulerende kynisk for å gjøre dette på den måten som du inisuerer er lurt. Slik som Trump supportere flest høres det ikke ut som du tenker så mye lengre enn din egen nese akkurat her, noe som tilslutt vil vise seg å bli en selvgitt bjørnetjeneste. Så om man tenker enda en meter lenger enn dette (og en kilometer lenger enn en Trump supporter) så blir det nok bedre for oss alle ;)

Lenke til kommentar

Noe av det mest interessante med denne valgkampen for min del er å se hvor lett nordmenn blir hjernevasket av media. Jeg er overbevist om at media i Norge kunne fått folk til å stemme på Hitler, om de hadde gått inn for det.

Norge har da stemt "Hitler" siden slutten av Krigen frem til idag

haha knoll og tott som sitter her å Hitler og fabler om ting ingen andre har hørt og sett. Business as usual altså ;)

Lenke til kommentar

Alle kommer til å le av Trump som president. Det blir fire år med latterliggjøring og idiotforklaringer. Enda verre enn det Reagan måtte gjennomgå. Som for øvrig i ettertid regnes som en av de store amerikanske presidenter.

Kritikerne kommer til å få rett. Trump vil snu mange av reformene USA har gjennomført etter andre verdenskrig. Reformer som har ødelagt den interne konkurransen, og dermed redusert samfunnets evne til nytenkning, omstilling og vekst. Oppsummert i ett ord: Feminismen.

Trump er The Man - mannen som gjeninnfører det maskuline samfunnet, og sender det feminine tilbake til familie og venner.

Alle spør seg hvorfor gutter taper i dagens samfunn. Jentene får bedre karakterer og tar høyere utdannelse. Men samtidig som gjennomsnittskarakterene har økt, har IQen gått ned. Aldri før har uteksaminerte kull fra videregående fått bedre karakterer, men de har heller aldri vært dummere. Den ligningen går ikke opp, selvfølgelig. Det er gutter som drar statistikken ned, mens jentene blir "bedre" gjennom normalfordelte karakterer, og slik skjules den faktiske tilstanden. Men blir avslørt av måleverktøy i høyere utdanning som ikke har gjennomgått de feministiske reformene: Aldri før har studentene vært dummere enn i dag.

Trump har svaret. Han ER svaret. Konkurranse er den fremste maskuline motivasjonsfaktor. Kvinner går hjem og griner når de taper, menn går hjem og øver mer. I'll show them, sier Trump. En ekte konkurransemann.

Feminismen har fjernet konkurransen fra samfunnet. Det er så trist og leit når noen taper, og det gjør jo egentlig alle sammen, unntatt den ene vinneren. Det er til å grine av. Og det gjør de, alle feministene, griner til seg reformer som fjerner utfordringene.

Imens fortsetter samfunn utenfor den vestlige sfære å konkurrere og bli bedre. De konkurrerer med feministiske Vesten enten vi vil eller ei. I mange år allerede har de vært bedre enn oss i mangt. Det meste du kjøper er produsert utenfor USA og Europa.

Trump er mannen som skal "Make America Great Again". Det vil få store ringvirkninger også i Europa og Norge. Kvinner vil måtte konkurrere på like fot med menn. Kvinner vil synes det er vondt å se på, menn vil trives, og samfunnet blomstre.

Historien vil bedømme Trump til den mest markante leder i den vestlige verden i nyere tid. Han vet det. Da er det lett å tåle at de ignorante ler.

Hvorfor da er de mest feminine vestlige land så rike?

Norge er tuftet på kvinnelige verdier, hevder nederlandsk kulturforsker i A-magasinet i dag.

Noen uker tidligere har Harald Eia kommet over sosialpsykologen Geert Hofstede, en av de første til å kartlegge nasjonale kulturforskjeller. For nordmenn gjør han på begynnelsen av 1970-tallet et viktig funn: Norge er en ekstremt feminin kultur .

http://www.aftenposten.no/amagasinet/--Norge-er-verdens-mest-feminine-land---bortsett-fra-Sverige-118742b.html

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Vel, jeg som mange andre som ikke har noe å sutre over her og som har heldige med oppvekst og det meste, så har jeg i den anledning ikke stemt på noe som ganger meg personlig. Altså jeg og vi klarer oss jo fint, jeg gir jo stemmen min i solidaritet til de andre og i forhold til hva som trengs her i Norge, ikke bare enda mer til meg som ikke trenger det...

Det er helt absurd om jeg skulle begynne å stemme FRP bare for å mele min egen kake og gått for skatteletter slik at jeg fikk enda litt mer samtidig som alle disse som faktisk trenger hjelp og støtte blir forbigått? Men trenger ikke å være noen helgen får å se den vel?

Siden man skal være ganske kalkulerende kynisk for å gjøre dette på den måten som du inisuerer er lurt. Slik som Trump supportere flest høres det ikke ut som du tenker så mye lengre enn din egen nese akkurat her, noe som tilslutt vil vise seg å bli en selvgitt bjørnetjeneste. Så om man tenker enda en meter lenger enn dette (og en kilometer lenger enn en Trump supporter) så blir det nok bedre for oss alle ;)

Hvorfor blander du inn FrP her? Det er veldig mange mennesker som ikke vil ha fordeler av å stemme på FrP. Jeg er fra distrikts-Norge, og vil neppe ha noen fordel av å stemme dem bare fordi de lovte å fjerne bompengeavgiften. At folk får skattelette med FrP er ikke det samme som at de totalt sett får flere fordeler av dem enn ved å stemme Arbeiderpartiet. Og det at noe gir deg fordeler utelukker ikke at andre får fordeler av det samme. Hvis jeg vil gå hardcore på miljøpolitikk og ønsker begrenset forbruk og lavere utslipp etcetc, så vil denne politikken være mer fordelaktig for meg enn skattelette og billigere bensin. Alt handler om preferanser, og økonomiske parametre er bare én faktor. Hva man stemmer på har ingenting med intelligens å gjøre. Isåfall hadde det vært veldig enkelt å dele isolerte områder ut fra intelligens. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2013_i_Rogaland

... stemte nesten 20% av Rogalands befolkning på FrP i 2013 på bakgrunn av intelligens, eller kan det kanskje ha hatt noe å gjøre med oljen og de arbeidsplassene den medfører?

Du kan jo heller bruke tiden på å forklare hvorfor en arbeidsledig amerikansk produksjonsarbeider skal velge Clinton foran en som i det minste sier han skal bringe amerikansk produksjon tilbake til USA. Hva er det Clinton og hennes fullstendig elitistiske holdninger skal gjøre for arbeidsledige amerikanere? Det spiller ingen trille hvor dumme Trump-tilhengerne er, det er deres arbeidsliv som blir satt på spill av politikerne. Og det er derfor også fullt forståelig at folk er forbanna på Washington, og trekker til Trump.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor blander du inn FrP her? Det er veldig mange mennesker som ikke vil ha fordeler av å stemme på FrP. Jeg er fra distrikts-Norge, og vil neppe ha noen fordel av å stemme dem bare fordi de lovte å fjerne bompengeavgiften. At folk får skattelette med FrP er ikke det samme som at de totalt sett får flere fordeler av dem enn ved å stemme Arbeiderpartiet. Og det at noe gir deg fordeler utelukker ikke at andre får fordeler av det samme. Hvis jeg vil gå hardcore på miljøpolitikk og ønsker begrenset forbruk og lavere utslipp etcetc, så vil denne politikken være mer fordelaktig for meg enn skattelette og billigere bensin. Alt handler om preferanser, og økonomiske parametre er bare én faktor. Hva man stemmer på har ingenting med intelligens å gjøre. Isåfall hadde det vært veldig enkelt å dele isolerte områder ut fra intelligens.

... stemte nesten 20% av Rogalands befolkning på FrP i 2013 på bakgrunn av intelligens, eller kan det kanskje ha hatt noe å gjøre med oljen og de arbeidsplassene den medfører?

Du kan jo heller bruke tiden på å forklare hvorfor en arbeidsledig amerikansk produksjonsarbeider skal velge Clinton foran en som i det minste sier han skal bringe amerikansk produksjon tilbake til USA. Hva er det Clinton og hennes fullstendig elitistiske holdninger skal gjøre for arbeidsledige amerikanere? Det spiller ingen trille hvor dumme Trump-tilhengerne er, det er deres arbeidsliv som blir satt på spill av politikerne. Og det er derfor også fullt forståelig at folk er forbanna på Washington, og trekker til Trump.

Clinton vill gi disse arbeidsledige gratis universitet utdannelse og helseforsikring som gir dem adgang til bedre, høytlønte jobber istedenfor farlige arbeid de er vant til.
Lenke til kommentar

Hvorfor blander du inn FrP her? Det er veldig mange mennesker som ikke vil ha fordeler av å stemme på FrP. Jeg er fra distrikts-Norge, og vil neppe ha noen fordel av å stemme dem bare fordi de lovte å fjerne bompengeavgiften. At folk får skattelette med FrP er ikke det samme som at de totalt sett får flere fordeler av dem enn ved å stemme Arbeiderpartiet. Og det at noe gir deg fordeler utelukker ikke at andre får fordeler av det samme. Hvis jeg vil gå hardcore på miljøpolitikk og ønsker begrenset forbruk og lavere utslipp etcetc, så vil denne politikken være mer fordelaktig for meg enn skattelette og billigere bensin. Alt handler om preferanser, og økonomiske parametre er bare én faktor. Hva man stemmer på har ingenting med intelligens å gjøre. Isåfall hadde det vært veldig enkelt å dele isolerte områder ut fra intelligens. 

Glem FRP, det var bare det mest kyniske eksempelet jeg kom på i norsk målestokk, men selvfølgelig blir det redusert til ingenting når man begynner å sammenlikne med det mørkeste av det blå der borte i de fededes land.

At jeg er mer eller mindre intelligent fordi jeg stemmer solidarisk har ikke jeg tatt stilling til, det høres far fetched ut. Man kan jo som kjent være lynende intelligent og tidens rasshøl samtidig, så vet ikke hvor du tok dette ifra. Så den politiske retningen i seg selv har ingenting med at Donald Dum faktisk er litt kort i hodet sitt.

Når det er sagt er det vel ikke noe sunnhetstegn å ikke ha klart å gjennomskue Trump og hans agenda, tror ikke vi trenger å snakke mensa medlem for å forstå at han aldri har, ei heller vil, jobbe for vanlige arbeidsfolk (evnt Joe the Plumber om du vil). Eneste grunnen til at han allikevel later som det er jo fordi han trenger deres stemme for å kunne rævkjøre dem etterpå til fordel for eliten og mektige arbeidsgivere. Så tror du blander korta litt her, det er som kjent det demokratiske partiet som kjemper for equality for folk flest, ikke republikanerene. Og ihvertfall ikke nå med trump i spissen. Akkurat det skal man da ha klart å analysert seg fram til om man har fulgt med litt og kjenner det politiske landskapet i USA:

Lenke til kommentar

Clinton vill gi disse arbeidsledige gratis universitet utdannelse og helseforsikring som gir dem adgang til bedre, høytlønte jobber istedenfor farlige arbeid de er vant til. 

Og så er det noen som ikke ønsker dette, og heller vil ha sin gamle jobb tilbake. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå dette? Da utelater jeg trynefaktoren, som alltid er viktig ved valg. Clinton er i likhet med Trump en del av USAs overklasse, men hun er en typisk politiker i motsetning til han. Og jeg forstår utmerket godt at folk avskyr sånne som Clinton, det er helt naturlig mtp hvordan USA tross alt har blitt med disse folkene i førersetet.

Dersom Clinton faktisk har sagt dette så er det jo motbydelig i seg selv: "Din gamle jobb var mindreverdig, jeg skal gi deg en utdanning så du kan få en bedre jobb." Hvem er hun til å fortelle folk dette? Hva om Average Joe faktisk likte sin gamle jobb så godt at han vil få den tilbake?

Når det er sagt er det vel ikke noe sunnhetstegn å ikke ha klart å gjennomskue Trump og hans agenda, tror ikke vi trenger å snakke mensa medlem for å forstå at han aldri har, ei heller vil, jobbe for vanlige arbeidsfolk (evnt Joe the Plumber om du vil). Eneste grunnen til at han allikevel later som det er jo fordi han trenger deres stemme for å kunne rævkjøre dem etterpå til fordel for eliten og mektige arbeidsgivere. Så tror du blander korta litt her, det er som kjent det demokratiske partiet som kjemper for equality for folk flest, ikke republikanerene.

Hvorfor skulle Trump, som neppe har noe han skylder Wall Street, kjempe for disse folkene? Hvordan gagner det Wall Street at han vil flytte outsourcet produksjon hjem - dette vil jo bare heve bedriftenes kostnadsnivå betraktelig og dermed også redusere profitten? Det at Trump selv har reklamert med at han ikke vil være en puppet à la Obama er jo en av grunnene til at folk digger fyren. 

At det demokratiske partiet i større grad har kjempet for likhet blant folk har jeg til gode å se noen resultater av. Det er bare en påstand på linje med den at FrP er for folk flest.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glem FRP, det var bare det mest kyniske eksempelet jeg kom på i norsk målestokk, men selvfølgelig blir det redusert til ingenting når man begynner å sammenlikne med det mørkeste av det blå der borte i de fededes land.

At jeg er mer eller mindre intelligent fordi jeg stemmer solidarisk har ikke jeg tatt stilling til, det høres far fetched ut. Man kan jo som kjent være lynende intelligent og tidens rasshøl samtidig, så vet ikke hvor du tok dette ifra. Så den politiske retningen i seg selv har ingenting med at Donald Dum faktisk er litt kort i hodet sitt.

Når det er sagt er det vel ikke noe sunnhetstegn å ikke ha klart å gjennomskue Trump og hans agenda, tror ikke vi trenger å snakke mensa medlem for å forstå at han aldri har, ei heller vil, jobbe for vanlige arbeidsfolk (evnt Joe the Plumber om du vil). Eneste grunnen til at han allikevel later som det er jo fordi han trenger deres stemme for å kunne rævkjøre dem etterpå til fordel for eliten og mektige arbeidsgivere. Så tror du blander korta litt her, det er som kjent det demokratiske partiet som kjemper for equality for folk flest, ikke republikanerene. Og ihvertfall ikke nå med trump i spissen. Akkurat det skal man da ha klart å analysert seg fram til om man har fulgt med litt og kjenner det politiske landskapet i USA:

Stemmer solidarisk... Og med solidaritet mener du omfordeling av verdier fra de som driver verdiskapning til de som ikke driver verdiskapning, eller?

Det er noe jeg ikke skjønner hvorfor dere ikke skjønner. Når eksempelvis en uføretrygdet person stemmer på FrP så er ikke vedkommende en idiot selv om man kan anta at FrP vil redusere trygdeutbetalingene. Det finnes faktisk andre forhold å vektlegge. 

Det er jo helt latterlig å si at med mindre man tjener x antall kroner så er det irrasjonelt å være alt annet enn sosialdemokrat.

Lenke til kommentar

Det er jo grunnen til at jeg gadd å skrive her inne, nettopp den at det sitter høyt utdannede folk i Norge og resten av verden og kritiserer amerikanerne for å stemme på Trump. Spesielt intellektuelle miljøer er aggressive her, og det virker helt soleklart at de ikke evner å sette seg inn i andre folk sine preferanser, eventuelt bare tenker at "mine preferanser er bedre enn dine". 

Med tanke på hvor uryddig og enkel Trump er å drite ut, så er det jo helt hysterisk morsomt at så mange fortsatt velger å stemme på han. Sier jo litt om hvor lavt disse politikerne står i kurs, og når "Time for change"-Obama ikke engang klarte å frelse USA med sin change-kampanje, så er alt håp borte for velgerne. Da er det bedre for disse folkene å stemme på en klovn som Trump enn å få fire år til med nikkedukkene til finanseliten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer solidarisk... Og med solidaritet mener du omfordeling av verdier fra de som driver verdiskapning til de som ikke driver verdiskapning, eller?

Det er noe jeg ikke skjønner hvorfor dere ikke skjønner. Når eksempelvis en uføretrygdet person stemmer på FrP så er ikke vedkommende en idiot selv om man kan anta at FrP vil redusere trygdeutbetalingene. Det finnes faktisk andre forhold å vektlegge. 

Det er jo helt latterlig å si at med mindre man tjener x antall kroner så er det irrasjonelt å være alt annet enn sosialdemokrat.

Hvem er "dere" her? De som påstår at folk kun stemmer på det som lønner seg for de? (dvs "Amoralsk"?)

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo grunnen til at jeg gadd å skrive her inne, nettopp den at det sitter høyt utdannede folk i Norge og resten av verden og kritiserer amerikanerne for å stemme på Trump. Spesielt intellektuelle miljøer er aggressive her, og det virker helt soleklart at de ikke evner å sette seg inn i andre folk sine preferanser, eventuelt bare tenker at "mine preferanser er bedre enn dine". 

Med tanke på hvor uryddig og enkel Trump er å drite ut, så er det jo helt hysterisk morsomt at så mange fortsatt velger å stemme på han. Sier jo litt om hvor lavt disse politikerne står i kurs, og når "Time for change"-Obama ikke engang klarte å frelse USA med sin change-kampanje, så er alt håp borte for velgerne. Da er det bedre for disse folkene å stemme på en klovn som Trump enn å få fire år til med nikkedukkene til finanseliten. 

Om din preferanse er å stemme på Trump, så er mine preferanser bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Dersom jeg har større gevinst av å stemme på Trump, så er det forsåvidt også irrelevant om din preferanse er bedre. Da ville jeg ha stemt Trump uavhengig av hva andre folk skulle mene. 

Folk som påstår at de stemmer imot det de selv mener gagner dem best er forresten uansett bare løgnere. Eller så skjønner de bare ikke hva som ligger i det å "stemme for sitt eget beste".

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jeg har større gevinst av å stemme på Trump, så er det forsåvidt også irrelevant om din preferanse er bedre. Da ville jeg ha stemt Trump uavhengig av hva andre folk skulle mene. 

Folk som påstår at de stemmer imot det de selv mener gagner dem best er forresten uansett bare løgnere. Eller så skjønner de bare ikke hva som ligger i det å "stemme for sitt eget beste".

Jeg kan ihvertfall love at jeg ikke lyver, dette er nok bare en av de ting man ikke forstår seg på om man ikke har det i seg og generøsitet blir gjerne forvekslet med dumskap av en kyniker.

Jeg som mange andre stemmer for de vanskeligstilte som ikke har det like bra som meg selv (så lenge dette ikke undergraver klima og miljøkampen). Det føles som helt meningsløst om jeg skulle ha stemt på ting som gagner meg selv som jo allerede har det greit med årnings på jobb og med foreløpig god helse. Tror neppe jeg er unik i denne sammenheng, tror dette er en vanlig tanke blant sosialdemokrater og sosialister, bare synd det er så mange andre med spisse albuer og mangelnde oppdragelse som prøver å trekke opp stigen etter seg, slike holdninger gjør alt bare vanskeligere og da spesielt for de som allerede har det tøft.

Solidaritet er en fin gest som man må gi om man skal forvente å få det tilbake når det blir din egen tur til å trenge det.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som mange andre stemmer for de vanskeligstilte som ikke har det like bra som meg selv (så lenge dette ikke undergraver klima og miljøkampen). Det føles som helt meningsløst om jeg skulle ha stemt på ting som gagner meg selv som jo allerede har det greit med årnings på jobb og med foreløpig god helse. Tror neppe jeg er unik i denne sammenheng, tror dette er en vanlig tanke blant sosialdemokrater og sosialister, bare synd det er så mange andre med spisse albuer og mangelnde oppdragelse som prøver å trekke opp stigen etter seg, slike holdninger gjør alt bare vanskeligere og da spesielt for de som allerede har det tøft.

Hva skal dette da bety? At Høyre-folk er uoppdragne mens SVere er the real deal?

Hvorfor tror du MDG er større i Oslo enn i Hammerfest og Stavanger?

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Hva skal dette da bety? At Høyre-folk er uoppdragne mens SVere er the real deal?

Hvorfor tror du MDG er større i Oslo enn i Hammerfest og Stavanger?

Neida, man trenger bare ett hjerte og en evne til å vise medfølelse og empati. Jeg har ingen tall å flashe, men det er nok naturlig at denne skalaen går ifra rødt og ender i mørkeblått, noe som kanskje kan illustrere varmen i politikken som føres.

Det er ikke dermed sagt at det ikke er flere faktorer som spiller inn og at det ikke er lov å ha to tanker i hodet på en gang, dette går mer på å prioritere riktig og for å gjøre det trenger man nok å lære seg at å dele er en god ting. I den forstand kan det virke som at oppdragelsen har vært mer pedagogisk riktig om man ender som ett menneske som viser solidaritet.

Men for all del, man trenger kanskje en Trump for og virkelig klare å se verdien i en Sanders :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...