owhb Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Hei! Sitter med en oppgave her som jeg sliter med, og hadde blitt veldig glad for tips og hjelp/hint To biljardkuler kolliderer fullstendig elastisk. Den ene kulen har en fart på 5,0 m/s mens den andre ligger i ro. Finn farten til de to kulene etter støtet. De to har lik masse. Vis ved regning. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Naa er jeg ikke en fysiker, men blir ikke dette litt som Newtons vugge? Og siden det er fullstendig elasisk vil det ikke vaere noe energitap, ergo vil kulen som treffer den andre stoppe opp, mens kulen som laa i ro vil fortsette i 5 m/s? Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 https://no.wikipedia.org/wiki/Kollisjon#Elastiske_kollisjonerDenne tror jeg kan hjelpe deg mye Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 både kinetisk energi og momentum for kulene blir bevart i en elastisk kollisjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå