Gå til innhold

Trenger råd ang. NAV.

Kristofferen

Anbefalte innlegg

Hei. Først vil jeg bare si at admin må gjerne flytte denne om den ligger feil.

Ok. Skal prøve å gjøre dette kort og enkelt å forstå.

Det har seg sånn at jeg for tiden er sykemeldt fra min jobb som distribusjonssjåfør, noe jeg har vært siden siden slutten av juli 2015.
Dette er fordi jeg sliter med ryggen etter bilulykke for 5 år siden, som ikke er blitt tatt på alvor før i mai 2015. Jobben ble rett og slett for fysisk krevende, så tilslutt klarte jeg så vidt å ta på meg skoene om morningen.

Etter legebesøk, behandlinger og rehabilitering på NRP-klinikk (Nakke og Rygg-poliklinikk) har vi nå kommet dit at jeg er langvarig ufør fra min nåværende arbeidssituasjon. Noe som har ført meg inn i dette fantastiske systemet - NAV...

Jeg trives innen transporten, og har sammen med Helse Bergen kommet fram til at dette er et yrke jeg fortsatt kan jobbe med, men med mindre tunge løft og mer kjøring over lengre strekk.
Dette har jeg også fått et skriv om fra Helse Bergen til NAV.

"Problemet" er at jeg kun har førerkort klasse B, men trenger klasse C for å få meg en jobb som har mer kjøring og mindre løping.

Jeg fikk først en saksbehandler hos NAV som jeg følte virkelig ville hjelpe meg på vei og som prøvde å gjøre ting greiest mulig for alle parter.

Jeg forklarte situasjonen for henne, og dette hørte hun på og hadde forståelse for.
Jeg er heller ikke en som liker å være borte fra arbeid. Jeg er glad i å arbeide og har vært i lønnet arbeid siden jeg var 13 år, er nå 23 år.
Jeg forteler også at jeg vil at perioden fra min nåværende jobb til min nye jobb skal være kortest mulig, fordi jeg ikke vil være sykemeldt!
Dette var jo musikk i ørene hennes! Hun jublet jo nesten i stolen der hun satt, og kunne ikke forstå hvorfor ikke flere hadde samme innstilling som meg.

Hun informerte meg om at NAV kunne sende meg på et såkalt AMO-kurs hvor jeg ville få førerkort kl. C og yrkesdirektivet.
De måtte søke meg inn (noe hun gjorde), og så skulle alle innsøkte igjennom en evalueringsrunde hvor NAV plukket ut de som de syns det er verdt å "satse" på.

Dette skulle i bunn og grunn ikke være noe problem da jeg allerede jobber og trives innenfor transporten og ikke kommer til å ha noe problem med å skaffe meg en ny jobb. I tillegg er jeg jo ufør fra min nåværende arbeidssituasjon pga helsen.

Jeg er positiv, og ble naturligvis ivrig! Så derfor gjorde jeg mitt; søkte SVV om å få oppgradere førerkort til kl. C, denne ble godkjent men krevde helseattest NA0202. Dermed gikk jeg til optiker og fikk attest, videre bar det til fastlege for å fullføre attesten. Ingen problem! Alt fiks ferdig og levert til en hyggelig dame på Statens Vegvesen som ga meg klarsignal og ønsket meg lykke til med opplæringen.

Men denne saksbehandleren kunne visst ikke hjelpe meg likevel siden jeg var sykemeldt. Hun hadde med de som "ikke gidder" å gjøre. Dermed fikk jeg en ny saksbehandler.

Hun var ikke så veldig interessert i å finne en løsning på ting.
Skrivet fra Helse Bergen var ikke godt nok, fordi det ikke var formulert nøyaktig slik hun ville at det skulle være.
Dette tok jeg opp med Helse Bergen, og de omformulerte skrivet slik at hun nye saksbehandleren skulle bli fornøyd.
Etter litt frem og tilbake så gikk hun med på å søke meg inn, for det hadde visst ikke gått igjennom forrige gang da hun første saksbehandleren tydeligvis ikke hadde myndighet til det.
Vi avsluttet møtet vårt, hvor jeg var fornøyd og spent på svaret.

Etter en liten halvtime får jeg en telefon fra saksbehandler. Hun kom ikke til å søke meg inn likevel. Det var over 100stk som hadde søkt på kun 24 plasser, så det "var ikke vits i å søke engang".
Jeg blir lettere frustrert/fortvilet og nevner denne evalueringsrunden som alle innsøkte måtte igjennom. Men nei, det var ikke vits uansett. Det var for mange som hadde søkt, så jeg kom ikke til å bli valgt likevel.

Jeg prøver å forklare at denne "investeringen" koster NAV mindre enn 3 måneder meg sykepenger.
Jeg nevner også at jeg nesten sikkert har jobb hos et bestemt firma om jeg får førerkort innen kort tid, hvis ikke så er det ikke vanskelig å få jobb som sjåfør kl. C i Bergen/Nordhordland.

Da sier hun at en evt. arbeidsgiver kan legge ut for førerkortet, for å så få lønnstilskudd for å dekke inn igjen kostnaden. Men dette har jo noen haker også.
Det innebærer blandt annet at bedriften må ansette meg, betale full lønn fra dag 1 av og så få tilbakebetalt 10.000,- pr. måned for å dekke førerkortet. Dette må også søkes om.

Etter samtale med daglig leder i det aktuelle firmaet kommer vi frem til at dette ikke fungerer. Han kan jo ikke ansette meg og betale meg lønn uten at jeg er en inntektskilde for bedriften. I tillegg vet han ikke om han har arbeid nok til å ansette meg 100% til å begynne med, men han var veldig interessert i meg som arbeidstaker. Som han selv sa, så hadde han ansatt meg nå om jeg allerede hadde hatt førerkort kl. C.

Så nå sitter jeg her, rimelig frustrert og oppgitt over hele situasjonen.
Jeg har vært sykemeldt i 4 måneder og holder på å gå på veggen!

Saksbehandler hos NAV er ikke interessert i å finne en løsning. Hun virker egentlig ganske likegyldig til alt sammen.
Jeg føler at om ikke jeg får i boks en slik avtale med en bedrift, så får jeg bare gå sykemeldt.

Ikke blir jeg bedre av å gå hjemme hver dag heller. Søvnløse netter, ensomhet osv..
Er det jeg som begynner å bli helt kokko, eller er hele situasjonen helt på trynet?!
Jeg kjenner flere som har fått betalt førerkort av NAV, enda de ikke engang var interessert i å få dette førerkortet.

Så at det skal være så forb*nna vanskelig for meg som brenner for å få dette igjennom, kan jeg ikke fatte og begripe!

Er det noen her som har noen erfaringer med lignende saker?
Hva kan jeg gjøre, evt. gjøre annerledes?
Har jeg noen krav fra NAV?

Beklager at dette sikkert ble litt tungt å forstå, men jeg har prøvd å få dette ut på best mulig måte.
Takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp vært i telefonsamtale med NAV...

Der fikk jeg beskjed om at jeg stillte veldig svakt når jeg var sykemeldt.

Jeg hadde egentlig ikke krav på noen kurs i det hele tatt når jeg var sykemeldt.

Hun mente jeg måtte gå over på dagpenger for å bli prioritert. De vet visst ikke at verken boliglån eller billån blir billigere bare fordi nav har et vanvittig dårlig system. Dagpenger dekker akkurat bolig- og billån. Hva med mat, forsikringer, drivstoff regninger? Hallo?!!

Nei, jeg merker at jeg blir skikkelig provosert!

Hun var da ihvertfall såpasse behjelpelig at hun fortalte meg hvordan jeg skulle gå frem for å bytte saksbehandler, så det har jeg søkt om nå.

Makan til likegydige mennesker!

Lenke til kommentar

Det gjør det nok ja. Men er det ikke bedre at NAV "spanderer" førerkortet for at man så kommer seg raskt ut i arbeid igjen? Istedenfor at de betaler månedsvis med sykepenger?

I mitt tilfelle så tilsvarer førerkortet ca 6 uker med sykepenger. Det regnestykket er ikke vanskelig å se hvilket alternativ som er billigst og best?

Lenke til kommentar

Så om man ikke har råd til ett kurs/opplæring så er det NAV som skal dekke det?

Nei, men NAV skal legge opp for den beste måten å komme seg ut i arbeid, det er jobben dems. De innvilger penger for høyskole og VGS til mange dersom det er den beste muligheten, det koster mye da de folka får betalt tilsvarende AAP i 3 år.

Viljen og "garantien" TS har for å komme seg i jobb burde stille veldig sterkt. Dette er problemet med at NAV har for mye papirarbeid (ikke det at papirarbeid ikke er viktig) og de må da på en rar måte prioritere. At TS eventuellt kan få tilbakebetalt eller at arbeidsgiver kan få det blir feil, det er sjelden det er en økonomisk mulighet for å klare dette.

Slutt å komme med meningsløse kommentarer, her bør det komme noen på banen som vet hva de driver med og kan hjelpe TS å formulere noe slik at NAV blir "tvunget" til å hjelpe. Henvisninger til lover og regler hjelper.

De kaster truckførerkurs rundt i hytt og pine som om det er en bra måte å få seg jobb. Førerkort klasse C er mye sikrere og er faktisk ikke så kostbart når man ser på alternativene, truckførerbevis til f.eks. 1/3 av prisen der det stort sett er mindre arbeidsplasser og større press. Alternativene tilsier at TS må få penger over en lengre tidsperiode som igjen mest sannsynlig gjør det dyrere enn førerkort klasse C. Alderen til TS har også mye å si, hadde han vært 55 så hadde jeg forstått NAV.

Jeg vil nesten si at denne hadde passet bedre i Juss-kategorien da TS trenger advokathjelp for å kunne sette opp en sak der han "tar rotta på" NAV gjennom å vise til regelverk etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så om man ikke har råd til ett kurs/opplæring så er det NAV som skal dekke det?

Nei, men NAV skal legge opp for den beste måten å komme seg ut i arbeid, det er jobben dems. De innvilger penger for høyskole og VGS til mange dersom det er den beste muligheten, det koster mye da de folka får betalt tilsvarende AAP i 3 år.

Viljen og "garantien" TS har for å komme seg i jobb burde stille veldig sterkt. Dette er problemet med at NAV har for mye papirarbeid (ikke det at papirarbeid ikke er viktig) og de må da på en rar måte prioritere. At TS eventuellt kan få tilbakebetalt eller at arbeidsgiver kan få det blir feil, det er sjelden det er en økonomisk mulighet for å klare dette.

Slutt å komme med meningsløse kommentarer, her bør det komme noen på banen som vet hva de driver med og kan hjelpe TS å formulere noe slik at NAV blir "tvunget" til å hjelpe. Henvisninger til lover og regler hjelper.

De kaster truckførerkurs rundt i hytt og pine som om det er en bra måte å få seg jobb. Førerkort klasse C er mye sikrere og er faktisk ikke så kostbart når man ser på alternativene, truckførerbevis til f.eks. 1/3 av prisen der det stort sett er mindre arbeidsplasser og større press. Alternativene tilsier at TS må få penger over en lengre tidsperiode som igjen mest sannsynlig gjør det dyrere enn førerkort klasse C. Alderen til TS har også mye å si, hadde han vært 55 så hadde jeg forstått NAV.

Jeg vil nesten si at denne hadde passet bedre i Juss-kategorien da TS trenger advokathjelp for å kunne sette opp en sak der han "tar rotta på" NAV gjennom å vise til regelverk etc.

Tusen takk for et bra svar! Det virker som du forstår hva jeg mener :)

Om denne skulle lagt i juss, må admin gjerne flytte den.

Jeg er lei hele NAV systemet, men også ganske fortvilet da jeg ikke vil være sykemeldt men jobbe og gjøre nytte for meg.

Det at jeg er "på" burde jo lyse opp noen lamper inne på NAV-kontoret. Som jeg har sagt til de; jeg er klar! Bare gi meg det lille dyttet jeg trenger for å komme over kneiken.

Burde jeg ta kontakt med en advokat? Eller kanskje det er noen her inne som har dette som fagfelt.

Igjen, takk for et godt svar Belphegor!

Lenke til kommentar

Følger med på tråden. Har ingen gode erfaringer med NAV. Alle man snakker med virker å være greie, men ingen har myndighet til å få gjort noe. Dem som har myndighet til å gjøre ting, har et hav av regler man kan gjemme seg bak, så det beste er egentlig å bare gi opp. Innimellom er de fryktelig opptatt av om man har fått diverse utsagn i møter skriftlig..

Jeg ser på meg selv om relativt oppegående og resurssterk, men en mindre feil i søknad om pappaperm holdt på å gjøre meg rablegal. Jeg har også bekjente ingeniører fra oljebransjen som blir tilbudt "jobbsøkerkurs", hvor tittel "ingeniør" = noe alle med samme tittel kan utføre..

Nok om det - lykke til, hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Det er visst ikke så mange som har det dessverre..

Ja den har jeg også fått hørt. "Det er ikke jeg som bestemmer over pengesekken." "Jeg kan ikke ta noen avgjørelser." Nei, men det er da for f*en din jobb å prøve å finne en løsning, og hjelpe meg! Ikke bare komme med en haug med unnskyldninger!

Jeg har jo mer nytte av å snakke med søppelbøtten under skrivebordet hennes.

Jeg krysser fingrene for at jeg får en ny saksbehandler, som gidder å bruke et par kalorier på å hjelpe meg. Men det ser ut som jeg er nødt å slå hånden i bordet snart.

Jeg holder dere oppdatert :)

Hva mener dere ang. advokat? Jeg tror jeg avventer til jeg har fått et møte med en ny saksbehandler, så får vi heller ta det der ifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du fullført VGS? Jeg gikk yrkessjåfør kurs med ett par stykker som fikk hele sulamitten (CE,DE, ADR og YSK) dekt siden de ikke hadde gått ferdig VGS. Usikker på hvor de søkte for det, men ta kontakt med den lokale kjøreskolen din - de kan sikkert hjelpe deg.

Du kan også søke om individuell AMO, jeg fikk YSK dekt den veien, dog etter å ha betalt kl. C av egen lomme.

Utover det har jeg ingen erfaring og kan egentlig bare ønske deg lykke til :)

Lenke til kommentar

Her må vi skille mellom det normative og deskriptive. 
Ja alle burde få gratis utdanning i norge, spesielt når de er syk og nav burde vært mye bedre, mer effektiv mer forståelsesfull bla bla bla. 

Men for å snakke om det som faktisk betyr noe så har du krav på følgende:

- Å få en vurdering av arbeidsevnen din og forslag til eventuelle tiltak. 

----

Du har ikke krav på noen tiltak. Verken amo-kurs eller jobbklubb eller noe som helst. Ingen har krav på det. Likevel er det noe NAV kan tilby gitt at de har ressuser til det (begrenset antall plasser) og at det er den raskeste veien til arbeid. Kan du stå i kassen på rimi så skal du få ikke gå igjennom masse utdanning og tiltak da det ikke er raskeste veien til arbeid.

I tillegg til alt dette er realiteten at saksbehandlerene har for store porteføljer i forhold til lovpålagte oppgaver. Derfor prioriteres utbetaling av ytelser før alt annet. At du skal inn på utdanning (klasse c) medfører kanskje 3-4 timers ekstra arbeid for saksbehandler og sjansen for å komme inn når det er 100 på listen, men bare 25 plasser er 25%. Det er nok derfor jeg tipper at de ikke gidder å gjøre noe med den saken. I tillegg kjøres klasse c opplæring 1-2 ganger i året slik at det er ikke gitt at du kommer inn med en gang og dermed er det kanskje ikke den raskeste veien tilbake til arbeid. 

Men ja altså jeg syns utdanning burde vært sponset av staten i større grad enn i dag for alle, ikke bare de som er syke. Kanskje vi kunne fått istand et egenandelssystem slik som når du betaler for en legetime. Men dette er altså en normativ diskusjon og langt ifra dagens virkelighet. 

Lenke til kommentar

Mange i NAV er jo forståelsesfull, men ingen dem har tilsynelatende myndighet til å gjøre noe. 

Om man har en saksbehandler som ikke har tid til å følge deg opp, så ville jeg prøvd å bytte saksbehandler. En 23-åring med tilnærmet garantert jobb ved oppnåelse av førerkort klasse C, bør man "ofre" 3-4 timer på. Alternativet er flere oppfølgingsmøter for denne saksbehandleren og eventuelle neste saksbehandlere. Da løper 3-4 timer raskt. Hele argumentet med "kan ikke søke på grunn av bare 25 % sjanse" er jo urimelig. Hvem er disse plassene for dersom en person med 40 år i arbeidslivet foran seg ikke skal kunne prioriteres?

• Liker 1
Lenke til kommentar

De som faktisk har et konkret jobbtilbud vil bli prioritert. Så har du et skriftlig jobbtilbud du kan dokumentere overfor nav TS? Har legen også dokumentert at du vil fungere i å kjøre lastebil? Det er jo uten tvil en fysisk belastende jobb og det må være avklart hvorvidt en slik jobb vil kunne forverre helsesituasjonen. Det er ditt ansvar å skaffe dokumentasjonen og å bidra til å opplyse saken din så godt som du kan. 
Det hjelper ikke å være forbanna på nav. Det bare forsurer samarbeidet som du så absolutt er avhengig av. 
At ansatte i nav virker forståelsesfull kan være genuint, men alle blir drillet i kommunikasjonsstrategier som MI, NLP osv. Du kan kalle det manipulasjon, men hensikten er jo blant annet å unngå at konflikter eskalerer slik som det nesten har daglig vært - kontor som stenges pga trusler, bruker som knuser utstyr på nav kontoret, ansatte som blir drept, osv. 

Lykke til videre i kampen. Tillater meg å legge ut en link til NAV KAMP. De har over 6000 medlemmer og kan gi deg råd og inspirasjon :) 
https://www.facebook.com/groups/navkamp/

Lenke til kommentar

Har du fullført VGS? Jeg gikk yrkessjåfør kurs med ett par stykker som fikk hele sulamitten (CE,DE, ADR og YSK) dekt siden de ikke hadde gått ferdig VGS. Usikker på hvor de søkte for det, men ta kontakt med den lokale kjøreskolen din - de kan sikkert hjelpe deg.

Du kan også søke om individuell AMO, jeg fikk YSK dekt den veien, dog etter å ha betalt kl. C av egen lomme.

Utover det har jeg ingen erfaring og kan egentlig bare ønske deg lykke til :)

Jeg har delvis fullført VGS. Dvs at jeg har gått på skole, men med 2 fag uten vurderingsgrunnlag. (Grunn trenger vi ikke å gå inn på.) Men det mangler 2 år i lære, noe som ikke er mulig pga ikke læreplasser å få. + at jeg ikke har råd til å gå så mye ned i inntekt.

Skal prøve å få kontaktet en kjøreskole ang. dette imorgen.

Jeg har søkt om å få bytte saksbehandler. Da skal jeg nevne dette for h*n, og håper at det blir sett på og vurdert.

Takk for det, det trenger jeg :) hehe

Mange i NAV er jo forståelsesfull, men ingen dem har tilsynelatende myndighet til å gjøre noe. 

Om man har en saksbehandler som ikke har tid til å følge deg opp, så ville jeg prøvd å bytte saksbehandler. En 23-åring med tilnærmet garantert jobb ved oppnåelse av førerkort klasse C, bør man "ofre" 3-4 timer på. Alternativet er flere oppfølgingsmøter for denne saksbehandleren og eventuelle neste saksbehandlere. Da løper 3-4 timer raskt. Hele argumentet med "kan ikke søke på grunn av bare 25 % sjanse" er jo urimelig. Hvem er disse plassene for dersom en person med 40 år i arbeidslivet foran seg ikke skal kunne prioriteres?

Det er kun hun første som har vært forståelsesfull, og virket engasjert i å hjelpe meg videre på vei.

Jeg har faktisk spurt om å få hun første som saksbehandler, selvom jeg tviler på at det går igjennom.

Jeg og mener at de bør "ofre" litt til, da løsningen er relativt enkel. Hun har tid til å kalle meg inn på en haug med "5-minutters" møter. Jeg kaller det for det, fordi hun kaller meg inn uten at vi har noe å snakke om, for at jeg så sitter der i 5 minutter og blir sendt ut igjen like blank som jeg var når jeg kom inn der.

Jeg også lurer på hvem disse plassene er berregnet for.

De som faktisk har et konkret jobbtilbud vil bli prioritert. Så har du et skriftlig jobbtilbud du kan dokumentere overfor nav TS? Har legen også dokumentert at du vil fungere i å kjøre lastebil? Det er jo uten tvil en fysisk belastende jobb og det må være avklart hvorvidt en slik jobb vil kunne forverre helsesituasjonen. Det er ditt ansvar å skaffe dokumentasjonen og å bidra til å opplyse saken din så godt som du kan. 

Det hjelper ikke å være forbanna på nav. Det bare forsurer samarbeidet som du så absolutt er avhengig av. 

At ansatte i nav virker forståelsesfull kan være genuint, men alle blir drillet i kommunikasjonsstrategier som MI, NLP osv. Du kan kalle det manipulasjon, men hensikten er jo blant annet å unngå at konflikter eskalerer slik som det nesten har daglig vært - kontor som stenges pga trusler, bruker som knuser utstyr på nav kontoret, ansatte som blir drept, osv. 

Lykke til videre i kampen. Tillater meg å legge ut en link til NAV KAMP. De har over 6000 medlemmer og kan gi deg råd og inspirasjon :) 

https://www.facebook.com/groups/navkamp/

Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg ikke fått det skriftlig at jeg får jobb der, men det er kun fordi daglig leder ikke vet hvordan arbeidsmengden er fram i tid. Han sier at han veldig gjerne skulle hatt meg der nå i vinter, siden det er aaltfor mye jobb for han å gjøre unna alene.

Jeg har fått et skriv fra Helse Bergen hvor de skriver litt rundt saken, og at sjåfør er et yrke jeg kommer til å klare fint.

Siterer litt av skrivet; "På medisinskfaglig bakgrunn ses han på som varig uføre innen hans nåvørende yrke. Han ønsker å jobbe som lastebilsjåfør. Ut fra våre tester og vurderinger er dette et yrke han vil kunne mestre godt, og vi støtter omskolering rettet mot dette yrket."

Om ikke dette er klart nok for de, nei da vet ikke jeg.

Jeg er ikke forbanna på NAV, jeg er bare oppgitt og lei av hele situasjonen.

Jeg prøver å snakke med saksbehandler, men jeg føler jeg snakker til veggen.

Jeg også forstår det at det ikke løser noe som helst med å hisse seg opp:p Jeg er en veldig rolig og balansert kar, men av og til kjenner jeg at det bobler litt i toppen.

Takk for gode ord, og takk for link, den skal jeg se på :)

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i kontakt med NAV igjen. Det gikk visst ikke an å bytte saksbehandler.. :s

De har nytt AMO-kurs i februar (trodde hun), så de skulle søke meg inn der. I mellomtiden måtte jeg bare gå sykemeldt og vente...

Der forsvinner nok jobbsjansen hos bedriften jeg har vært i kontakt med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...