Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye slim, får ikke puste, mistet noen smake og lukte sans

Aimles

Anbefalte innlegg

Hei
Dette startet rundt et halvt år siden. Når det ikke er kaldt, da kan jeg helt fint puste uten noe slim. Men når det er kaldt, da har jeg så mye slim som jeg ikke kan få ut av nesa, at jeg ikke får pustet. Dette gjør at jeg må bruke nesespray helt kontinuerlig, hver dag, noe som ikke er bra. Jeg fikk nesespray fra legen, som mener at jeg må bruke den i resten av livet... dette sa han bare rett ut uten å tenke mer... Noe jeg syns er idiotisk. Dette vil bare gjøre meg verre, ikke bedre i det hele tatt. Jeg vil bli bedre slik at jeg ikke trenger å bruke nesespray mer. Men ja... jeg brukte nesespray for å løseopp slim. Slim jeg får ut etter bruk av nesespray, er veldig TYKT! og SÅ MYE. Jeg blir så redd for at jeg ikke skal få puste når jeg sover, så jeg må bruke det hver dag fast, før jeg legger meg. Noe som ikke er bra i det hele tatt. Og den nesesprayen jeg fikk fra legen, etter å bruke den en stund, rundt måneds tid, den begynner å ikke virke. Så jeg måtte bytte til en sterkere en. Til slutt tror jeg at ingenting vil fungere..... men hva kan jeg gjøre, ellers får jeg jo ikke ut slimen og ikke puste? 
Og jeg fant ut at jeg mistet noen luktesans... la oss si.. noen stinkende lukt fra søppel eller røyk fra grill... så vidt røyk fra sigarett.... hvorfor?!?!?!?
Og jeg mistet salt smaken?!?!? Hvorfor? 

Jeg skjønner ikke hvordan alt dette kan skje ut av det blå?? 
Jeg har jo sjekket om allergi... og jeg har ikke allergi?? Eller kanskje smak pollen allergi
Men dette er altfor mye.

Noen som vet årsaken og hvordan jeg kan behandle meg selv? 
Jeg føler ikke at alle leger er noe gode

Tusen takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mye slim er jo ikke normalt. Du må jo ha en eller annen form for medisinsk diagnose. Men det fikk du ikke av legen din altså? Da ville jeg ha byttet lege. Og det er jo veldig enkelt å bytte fastlege i dag. Det kan du gjøre på nettet, som du sikkert vet.

Avhengig av nesespray resten av livet?

Høres merkelig ut....nei, prøv en annen lege.

Endret av dis
Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for svar.
Det verste er at denne legen er nese øre hals spesialist! 
Han sier bare, kanskje senere jeg må ta operasjon og fjerne slimen. Men dessverre så er det veldig få som blir bedre etter operasjon, og de aller aller fleste må fortsette med nesesprayen... Hva slags spesialist lege er det her.... 
Han mener at jeg allerede har mye slim fra før, så når det er kaldt, da produseres mer slim. 
Men det jeg heller føler er at jeg har ikke noe slim når det ikke er kaldt. Alt bare kommer når det er kaldt..
Jeg føler at slike leger gjør et lite problem enda større.... at vanlig folk kan bli til pasient pga sånne leger. 
jeg er selv medisin student, og dette her virker bare tull... "nese spray i resten av livet "

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke en slik sugesak for å få ut slimet. Har de ikke noen som man klemmer på så blir det et kraftig sug når man slipper? Ikke en løsning, men bedre enn nesespray.

Enig i at legen din ikke er superbra, bør hvertfall sjekke litt mer før han sier at du må gå på nesespray resten av livet. Hvis det bare er saltvannsløsning så er det jo ikke så farlig. Smaken har sammenheng med luktesansen, når jeg er tett i nesa ved forkjølelse så smaker jeg nesten ingenting.

Lenke til kommentar

Hei, tusen takk for svar folkens. Jeg er veldig takknemlig! :)

Operasjonen: Denne legen mener at jeg har slim fra før av.... men jeg føler ikke at jeg har det. Operasjonen vil gå ut på å ta ut slimen... som jeg ikke føler er der.... Og han mener at etter operasjon, så vil slim komme tilbake igjen .... At det ikke blir noe bedre etter operasjon.... Så hva i alle verden... 

Sugesak? Hva er det man kaller det? For jeg vil gjerne prøve det dersom det ikke er middel som kan være avhengig som nesespray :) 

Jeg vil bare løse dette problemet så fort som mulig. Jeg har mistet noen av lukesans, og noen smakesans. Jeg vil ikke forlenge det og la det bli verre. 

Lenke til kommentar

ja, legen mente at jeg muligens kanskje har polyp, og at en av sinus er tett pga slim. 
Han ga meg resept for Nesespray NASONEX: 
Noe jeg fant om ut nasonex er følgene:

- Nosebleeds and infections of the nose and throat may occur.

- NASONEX may cause slow wound healing. Do not use NASONEX until your nose is healed if you have a sore in your nose, if you have surgery on your nose or if your nose has been injured.

- Some people may have eye problems, including glaucoma and cataracts. You should have regular eye exams.

- NASONEX may cause immune system problems that can increase your risk of getting infections. Avoid contact with people who have infections like chickenpox or measles while using NASONEX. Tell your doctor about any signs of infection, such as fever, pain, aches, chills, feeling tired, nausea, and vomiting while using NASONEX.

- A condition in which the adrenal glands do not make enough steroid hormones may occur. Symptoms can include tiredness, weakness, nausea, vomiting, and low blood pressure.

- The most common side effects include headache, viral infection, sore throat, nosebleeds, and coughing

Han bare sier at jeg skal fortsette å bruke den nesesprayen, mest sannsynlig i resten av livet..... Han brukte 1 min på å sjekke meg. Total jeg var inne host han i 5 min.... eller mindre til og med.. Tydeligvis man skal ikke bruke nesesprayen over lang tid... 

Jeg tror jeg skal prøve å kjøpe saltvann og nesesuger. Dryppe saltvann for å løse opp tykke slimen, og suge ut slimen.

Jeg tror jeg har Rhinitis, eller Allergy Rhinitis som mest sannsynlig kommer fra Pollen allergi eller noe fra luften som som gjør at min immune forsvar lager masse tykt slim. 
Denne legen sa jeg har Kroniisk....      
Så muligens kanskje jeg har Nese polyps og Allergy rhinitis / rhinosinusitis
Disse allergiene har tydelig sykdom at tykt slim produseres

Men det som jeg ikke vet ennå, er hva som egentlig som gjør at jeg produserer så mye slim. Så kanskje jeg tar "patch test" og finner ut hva som utløser disse symptomene. 

Dersom noen av noen anbefalinger om gode øre nese hals spesialist leger i oslo, så er det bare å siifra! :)
Kommenter gjerne på det jeg skrev!

Tusen takk på forhånd! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...