Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 b7 BRB vinduer funker ikke


Lucckyluke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, kjøpte bilen slik. og ble da feilsøkt på verksted til en pris av 7000kr. prøvd å feilsøke via OBD inngang men kommer ingenting opp. Alt fungerer bortsett fra vinduer. i tillegg når jeg lukker opp døren på førersiden så viser dashbordet at døren på forran på passasjer siden åpnes, er rett og slett omvendt for hver dør som blir åpnet, kan dette være en del av problemet med vinduene?

Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner. Vet ikke om du er kjent med det, men hovedsikringer til vinduer sitter opp under dashbord, over pedaler, altså det er ikke nok å skjekke den sikringsboksen i enden av dashbord.

 

Har man ikke VagCom eller lignende som kan sjekke hva de forskjellige boksene ser og gjør, og om canbus-delen av det er i orden, er det vel å lete etter strøm som er best. Men det at du ikke kjenner historikken, og det er byttet en boks gjør det ikke lettere. Jeg har vært borti at ny vindusheisemotor på VW/Audi må programmeres for at alt skal virke. Man må rett og slett fortelle boksen hva bilen har av utstyr som feks om den er elvinduer bak, om det er varme i speil, lys i speil, om de feller inn, om man har lukeåpner og/eller tankåpner med knapp i dør, og denslags.

 

Men når du sier du har målt med multimeter og ikke fikk strøm, hvor nøyaktig snakker du da om?

Lenke til kommentar

Okei skal sjekke sikringene der. Målte strøm på det forrige ledningsnette som var i døren, og da var det ikke strøm i det (brudd i ledningene) så jeg kjøpte bare nytt ledningsnett, og da var det strøm men vinduene fungerte selvfølgelig. Men om den ene vindusheis motoren (førerside) ikke fungerer, slår det ut alle de andre vinduene? 

Lenke til kommentar

får ikke legget til bilder og film, men sjekket sikringen som var ved enden av dashn, og over pedalene, ingen av dem var gåen. Kan det være komfortstyreenheten som har tatt kveld? Rart om vindusheismotoren skal ha gått på alle 4 vinduer samtidig. Fikk også en motorlampe opp etter jeg skiftet glødeplugger, noen anig på hva det kan være?

Lenke til kommentar

Men betyr det at du har tilgang til VagCom? (Det gir en god del muligheter for feilsøking)

 

Er ikke sikker, men tror ikke det er noe automatikk i at de andre slutter å virke. Men førersiden er en slags "master" (kongen av dørmodulene :) ) og den har jo knapp for å deaktivere vinduer bak, og i tillegg nevner du at dispaly viser feil dør for dører foran, så ville ikke utelukket at "rette feilen" i førerdør kan ødelegge for alle. Kortsluttet canbus kan ta ned alle, men da hadde du hatt flere problemer.

 

Har du målt at du har spenning og jord direkte på selve dørmodulen. Det er flere pinner som må ha strøm, og du bør måle med modulen tilkoblet (eventuelt med prøvelampe eller noe som bruker en del strøm) Jeg kan eventuelt prøve å finne ut hvilke pinner/ledninger det er snakk om, om du ikke har det?

 

Vil også nevne at eldre A4/Passat har hatt veldig mye problemer med vinduer og dører grunnet vannlekkasjer. Ledningsnett eller comfortmodul går i stykker (under teppe på førersiden). Vannlekkasjer i releboks/motorstyrings-boks er også vanlig. Usikker på hvor relevant det er for B7.

Lenke til kommentar

Brukte en maskin fra verksted som het Salus, kom kun opp 3 feil koder men var ikke relevant i forhold til vindus problemene mine (P0671/P0672/P0673 CYL 1,2,3 GLOW PLUG CIRCUIT. Okei, men hva kan være galt da? mtp at jeg har skiftet hele ledningsnettet som går fra døren og til karosseriet? Målte med en prøvelampe for ikke så lenge siden, og da var det noen ledninger i mansjetten mellom døra og karosseriet som ikke fikk strøm, og da skiftet jeg ut hele ledningsnettet men det hjalp heller ikke. Ja du kan prøve å finne ut hvordan pinner eller ledninger det er snakk om, har faktisk ingen anelse! 

Ja, googlet meg fra til det. og tenkte med engang at det kunne vært komfort styreenheten som hadde tatt kveld ta. men usikker på om hvordan jeg sjekker det?

Lenke til kommentar

Det er en masse som kan være galt... Grovt sett fungerer systemet ved at du har en strømstyrings-modul under dashbord som deler ut strøm, en comfortmodul på gulv/terskel ved fører dør, og en dørmodul i hver dør. Alle disse er knyttet sammen via canbus-sentral (som enten er egen boks under dashbord, eller intergret i instrumentpanelet.) Siden all kommunikasjon mellom moduler fåregår via canbus, er det ikke alltid enkelt å feilsøke.

 

Siden alle feilene du får opp er P-koder spørs det om støtten for disse andre modulene er god nok på Salus'en. Hvis du har hatt av ledningsnett, hatt brudd, og målt med tenning på ville jeg forventet mange feilkoder. Uansett er det ikke feilkodene man primært er ute etter med VagCom, det er mulighetene det gir for å feilsøke og eventuelt funksjonsteste.
 

Men andre måter å finne ødelagt modul er å se på den, nøye, sjekke alle ledninger og kontakter nøye. Se etter irr, og andre spor av at det har vært fuktighet. Det neste er å måle, være systematisk å måle pinne for pinne. Til det trenger man etterhvert koblingsskjema. (Jeg tror som nevnt jeg kan finne i alle fall strømpinnene på dørmodul for deg, i morgen.)

Lenke til kommentar

Ja har hovedbryter i førerdøren, men om det hadde vært ledningsbrudd hadde det vell ikke vært lys der heller? Har dessverre kun tilgang til Salus, og ikke VAGCom. Ok, får prøve å sjekke comfortmodul og strømstyrings modul, men hvordan ser jeg hvilken boks som er hva? er ikke så altfor bilkyndig skjønner du! Men takk på forhånd, skal lete videre i morgen. 

Lenke til kommentar

Det kan godt mangle strøm til vinduer, selv om du har lys i brytere (det er derfor jeg maser litt om nøyaktig hva og hvor det er målt :) ).

 

Jeg har noen bilder av en B6 som jeg holdt på å grave meg frem til torpedoveggen på, jeg mener strømstyringsboksen er den sølvfargede boksen over pedaler, og i det samme området ser du noen releer med nr 370/373. På eller nær den rele-braketten skal de nevnte sikringene sitte. Man må skru ned hylle/deksel under ratt/over pedaler for å komme til disse tingene. Comfort-modul sitter som nevnt under gulf-teppet, på innsiden av dørterskel venstre fordør. (Inni en plastbeholder, som det kommer masse ledninger ut av)

 

post-56388-0-97491500-1448577492_thumb.jpg

 

 

Men om det ikke allerede er demontert ville jeg heller startet ute i døren, glem disse andre intill videre. skal prøve å finne pinne/ledningesfarger du bør skjekke på vindusmotoren morgen, om det ikke dukker opp nye og bedre forslag her.

 

Men to ting;

Hvilken årsmodell er det, og sedan/stv?

 

Fortalte verkstedet deg noe om hva de hadde funnet eller ikke funnet, eller hva de hadde gjort av feilsøk?

 

 

Lenke til kommentar

Hei ok, prøv å finn ledningene som skal måles så kan jeg måle dem i morgen. 
er 2007 STV. Verkstedet fant ingenting, og når det gikk over 7000kr ble jeg bare nødt til og ta bilen ut pga at det ble for dyrt mtp at jeg er student. De mente det kunne være ledningsnettet, derfor skiftet jeg bare dette og krysset fingrene på at det var det som var galt. 

Lenke til kommentar

Se der ja, den er allerede demontert, da er jo den saken grei. Høres umiddelbart  litt drøyt ut at verkstedet tok 7000 når resultatet ble null. Men det kan nok hende dette problemet blir for vanskelig å løse med begrenset utstyr og dokumentasjon. I tillegg til at et verksted allerede har prøvd, så bekymrer det meg også at du ikke vet historikken, og dette at feil dør vises i display. Det kan være en tidkrevende og pinsom sak, men ledningsnett kan man eliminere med relativt enkle midler, men dersom det er feil i moduler, kodingen av moduler, eller det feks er satt inn en brukt modul fra en annen bil, kan man hverken finne eller løse dette uten skikkelig utstyr og dokumentasjon.

 

Uansett, jeg fant litt info så du kan i det minste forsikre deg om at motoren har strøm. Selve canbus må det nesten være liv i siden så mye annet virker, men jeg fant en ledning som går mellom motor og komfort-modul som også kan sjekkes, både at det er forbindelse, og at den ikke er kortsluttet til jord. (Lys i bryter henter gjerne strøm fra en annen krets, og det tror jeg det gjør på din også).

 

På vindusmotor skal du ha;

Pinne nr 6 på 10-pins kontakt (+ 12V) rød/svart -tykk ledn

Pinne nr 2 på 10-pins kontakt (+12V) rød/gul -tynn ledn

Pinne nr 1 på 10-pinsk kontakt (- jord) brun -tykk ledn

 

Pinne nr 3 på 10-pins kontakt skal gå til pinne nr 10 på 12-pins kontakt komfortmodul - rød/grå -tynn ledn

 

Strøm og jord bør testet under belastning med alt tilkoblet, den siste kan koble fra i begge ender og måle gjennomgang.

Lenke til kommentar

Hei! Ja er litt surt at jeg ikke vet historiken. Men som jeg skjønte det hos selgeren stoppet alle 4 samtidig, men fikk aldri noen informasjon om hvorfor feil dør blir vist i dashbordet. Skal prøve å få målt alle ledningene i dag, så gir jeg tilbake melding om hva jeg finner ut, må vell av med dørpanelet og ut med sete for å få gjort dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...