t3nk Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Idag studerer jeg. Før idag jobbet jeg noen år. Før det igjen VGS. Planen nå er i prinsippet å finne ut hva fag jeg liker best, og etter endt studie prøve å få jobb innen det. På jobben har det vært innom flere grupper fra folkehøyskoler. De har fortalt litt forskjellig om hvordan det er, og hørtes veldig gøy ut. Ett problem er at det virker relativt kristent. I grunnen ikke noe problem, men ikke veldig motivert for å betale for mer av det som ble kalt "KRL" når jeg hadde det på skolen. Kostnadden, og å dele rom, og generelt å være rundt folk hele tiden er litt skummelt. Og maten om man ikke får velge noe men bare severt whatever. Og det virker litt som ett steg tilbake, da som at noe man gjør etter VGS og før studier. På den andre siden har tiden min siden jeg begynte å studere vært en berg og dal bane av personlig utvikling og min mentale helse sin "respons" på dette. Beste er kanskje å vente til ferdig med å studere, og se hva som virker fornuftig når den tid kommer. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Vel. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men du er i hvert fall ikke nye yngre når du fullfører studiene. Skal du på folkehøyskole, vil du vel gjøre det mens du er forholdsvis ung. Det er vel ikke like artig lenger hvis du er merkbart eldre enn de andre elevene. Lenke til kommentar
t3nk Skrevet 26. november 2015 Forfatter Del Skrevet 26. november 2015 Vel. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men du er i hvert fall ikke nye yngre når du fullfører studiene. Skal du på folkehøyskole, vil du vel gjøre det mens du er forholdsvis ung. Det er vel ikke like artig lenger hvis du er merkbart eldre enn de andre elevene. Godt poeng der. Ser målgruppen er 18-25 på flere av dem. Nærmer meg 25 når ferdig med studier, og om gjennomsnitt er 20 kan det bli litt mye. Får finne på noe annet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg kan ta feil, men mitt inntrykk er at gjennomsnittsalderen til og med er under 20. Folkehøyskoleelever er ofte 19-åringer som kommer rett fra videregående. I tillegg er det enkelte som tar et pauseår under videregående for å gå på folkehøyskole. (Vitnemål er ikke et krav.) Jeg har dog ikke gått på folkehøyskole selv. Det er sikkert morsomt hvis man er veldig glad i å være sosial og har en lidenskap som man vil leve ut en stund. Men jeg ville ikke brukt tida og pengene på det selv. Med ett år og rundt 100 000 kroner kunne jeg gjort eller kjøpt mye annet som er minst like artig eller verdifullt for meg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Dei fleste som går folkehøgskule gjer nok det i umiddelbar tilknyttning til vgs ja. Mange brukar folkehøgskulen i tida mellom vgs og høgskule, enten som eit friår berre for å kjøpe seg litt tid til å bestemme kva dei vil studere vidare.Eller som eit alternativt til å være i militæret sidan både folkehøgskule og militærtjeneste gir 2 tilleggspoeng, noke som igjen gjer det lettare å komme inn på den høgskulen/universitetet som du helst vil på. Eg trur nok det at militær eller siviltjeneste kanskje hadde oppfylt mykje av det du vil oppleve, berre at militærtjenesten er betalt medan du må betale for å gå på folkehøgskule. Dersom du vurderer å gå på folkehøgskule når du er eldre enn dette så ville eg definitivt vurdert andre muligheiter. Det faglige utbyttet av folkehøgskule er litt labert, så den største gevinsten er det sosiale og dei erfaringane du gjer deg medan du går på folkehøgskule. Derfor ville eg heller vurdert å bruke pengane på å reise. Enten i kombinasjon av å jobbe litt og reise rundt i verden i eit år. Eller kanskje helst å studere eit år i utlandet, då får du deg både litt studiepoeng, og du får eindel språkerfaring, enten til å lære eit nytt språk, eller til å forbetre språkkunnskapen du alt har. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Jeg har gått på FHS, rett fra VGS. Gikk sammen med flere som var godt oppi 20-åra. Eldstemann var vel 25. Ikke noe problem i det hele tatt. Det er også veldig mange folkehøgskoler som er frilynte og ikke kristne. Du får en god oversikt over det på folkehogskole.no. Maten varierer vel, vil jeg tro. På min skole fikk vi stort sett servert god mat hver dag Bare for å avlive noen av mytene og tankene det virker som du har om FHSer. Hva som er rett for deg får du tenke litt på selv, som du sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå