Gå til innhold

Backupkamera - må være Nikon, hvor langt ned kan jeg faktisk gå?

Anbefalte innlegg

Ok, så systembyttet var ikke helt gjennomtenkt. Jeg hadde D810, men pga jeg reiser mye - 2 ganger i måneden, så valgte jeg å ta A7R2.

Problemet - noe jeg trodde var en bagatell, er at Sony ikke har noe vettig adapter for ISO hot shoe som Nikon har, de har sin egen. 

Å bruk Indra 500 er dermed umulig - jeg venter på løsning med kabel, men siden det er snakk om ytterst få ganger jeg skal bruke lampe så tenker jeg dette...

Hvor langt ned på modellene til Nikon kan jeg gå når jeg bare skal bruke det til dette (og jeg MÅ ha Nikon da Odinen er for Nikon og nekter å sette seg i manuell, uansett)

- Studio (beauty etc) 

- Ute for å balansere lys og lampe, og kun trene på det. Dette blir lite, men er for å få i gang den delen, mens jeg normalt egentlig bare bruker en reflektor eller to og Sony.

Jeg tenker jeg kan gå ned på D3300 og egentlig klare meg fint, men sett på disse:

D3300

D5200

D5500

D7100

D7200

Jeg vil ha minimum 24 MP, rett og slett for å ha rep å henge meg i om jeg må kutte og bildene skal publiseres i en stor størrelse. (Blir det snakk om shoot med budsjett leier jeg bare en d810 tror jeg..) men vil gjerne ha et backup kamera med en 50 mm, for den i DX format blir 75mm ca og funker fint for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er enkelt nok den, kjøp en Phottix Strato II som du setter på A7RII og kan dermed kjøre Indraen manuelt(trådløst selvsagt).  Fungerer helt fint

Fant ingen som hadde den inne, så om du vet om butikk blir jeg veldig glad for å si det mildt :)

http://www.japanphoto.no/phottix-strato-ii-multi-5-in-1-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sender-mottaker-for-nikon#.Vlaxub-k278

Kom hit og kjøp den, så får du en god pris :)

Lenke til kommentar

Løsningen er enkelt nok den, kjøp en Phottix Strato II som du setter på A7RII og kan dermed kjøre Indraen manuelt(trådløst selvsagt).  Fungerer helt fint

Fant ingen som hadde den inne, så om du vet om butikk blir jeg veldig glad for å si det mildt :)

http://www.japanphoto.no/phottix-strato-ii-multi-5-in-1-tr%C3%A5dl%C3%B8s-sender-mottaker-for-nikon#.Vlaxub-k278

Kom hit og kjøp den, så får du en god pris

Psst: Han har en Sony A7R2

Lenke til kommentar

Jepp, men Stratoen kan bare brukes manuelt mot Indra så det betyr ingenting om det er versjonene for Nikon eller Canon - hotshoen på A7R II er den samme som disse to.  Bruker selv A7R II og Strato II (for Canon/NIkon) mot Indra 500 inni mellom, så dette fungerer helt fint ;)

OK, men er det ikke uansett like greit å kjøpe en som er spesifikt for det kameraet han har, i tilfelle han skaffer seg noe senere, som kan brukes automatisk?

Lenke til kommentar

Jepp, men Stratoen kan bare brukes manuelt mot Indra så det betyr ingenting om det er versjonene for Nikon eller Canon - hotshoen på A7R II er den samme som disse to.  Bruker selv A7R II og Strato II (for Canon/NIkon) mot Indra 500 inni mellom, så dette fungerer helt fint ;)

OK, men er det ikke uansett like greit å kjøpe en som er spesifikt for det kameraet han har, i tilfelle han skaffer seg noe senere, som kan brukes automatisk?

Det finnes ikke noe i dag som vil gi ham TTL med Indra 500 til Sony - Han har allerede Phottix Odin som gir ham TTL til hans gamle Nikon-kamera.  Denne vil aldri gi TTL til Sony, han må ha en spesifikk når den evt kommer. (jeg håper det kommer en Odin II som gir TTL med Sony neste år..)

Pr i dag så finnes det altså ingenting som gir ham dette, så så lenge han kun skal ha manuelt så er det skitt samme hva han velger så lenge hotshoen passer.  Grunnen til å velge Phottix Strato II (for NIkon eller Canon) er at Indra har innebygget Strato mottaker, slik at han ikke trenger å feste en fysisk mottaker på lampen med sync-kabel(det må han med f.eks å bruke en Hähnel eller noe annet)

Lenke til kommentar

hei, hvor jobber du? Dvs avd så kommer jeg innom - om løsningen funker så er det supert. Problemet har vært at JP (KS) ikke har hatt noe svar, og Scandinavianphoto hvor jeg kjøpte har heller ikke hatt noe.

Så om noen nå sparer meg å kjøpe Nikon kamera og objektiv med en løsning som funker så tar jeg med glede imot :)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe i dag som vil gi ham TTL med Indra 500 til Sony - Han har allerede Phottix Odin som gir ham TTL til hans gamle Nikon-kamera.  Denne vil aldri gi TTL til Sony, han må ha en spesifikk når den evt kommer. (jeg håper det kommer en Odin II som gir TTL med Sony neste år..)

Pr i dag så finnes det altså ingenting som gir ham dette, så så lenge han kun skal ha manuelt så er det skitt samme hva han velger så lenge hotshoen passer.  Grunnen til å velge Phottix Strato II (for NIkon eller Canon) er at Indra har innebygget Strato mottaker, slik at han ikke trenger å feste en fysisk mottaker på lampen med sync-kabel(det må han med f.eks å bruke en Hähnel eller noe annet)

Dette var egentlig planen min også. Om Strato II løser alle problemer så er det strålende. Et mindre kamera å måtte leke med, og skal jeg ha backup er det andre kameraer fra Sony feks A7s som er kjekker å ha :)

Lenke til kommentar

hei, hvor jobber du? Dvs avd så kommer jeg innom - om løsningen funker så er det supert. Problemet har vært at JP (KS) ikke har hatt noe svar, og Scandinavianphoto hvor jeg kjøpte har heller ikke hatt noe.

Så om noen nå sparer meg å kjøpe Nikon kamera og objektiv med en løsning som funker så tar jeg med glede imot :)

PM sendt

Endret av Thor Håkonsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...