Gå til innhold

Økonom eller logistikkingeniør

Meg :)

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i tvil på valg av videre studier, og lurer på om noen med erfaringer eller synspunkt vil dele litt av dette. :-)

Jeg går 3.VGS, og har valgfagene FY2, R2 og rettslære 2 (Ifjor: F1, kjemi1, R2, samfunnsøkonomi). Har nå begynt å vurdere utdanning til neste år, noe jeg synes er vanskelig ettersom jeg verken er en typisk "realfagselev" eller "samfunnselev". Matte liker jeg veldig godt, og trives også med rettslære og samfunnsøknomi som jeg hadde ifjor. Fysikk 2 og kjemi kan jeg derimot ikke fordra. Grunnen til at jeg har valgt realfag, er for å ha alle muligheter åpne.

Jeg har alltid tenkt at jeg ønsker å studere noe innenfor ingeniør, men mitt hat for kjemi (og til dels fysikk) gjør at jeg tviler litt på dette valget. Økonomi synes jeg derimot er svært interessant, og vurderer derfor å utdanne meg innenfor studier hvor jeg kan bli sivilingeniør. Likevel er jeg redd for at dette kan bli "kjedelig", at jeg ikke vil trives med så mange "samfunnsfaglige fag", og at det vil bli lite matte. Derfor har jeg også sett på logistikkingeniørstudiet på NTNU (hist). Dette ser ut til å være en litt "lettere" ingeniørutdanning hvor det også er litt økonomi, en del matte og generelt sett fag som virker interessante, som foreksempel innkjøp. Samtidig ser jeg også at det er noe fysikk og kjemi, som skremmer meg, selv om det ikke er snakk om mye.

Derfor lurer jeg på om dere har noen erfaringer innenfor disse studiene, og eventuelt om dere har noen synspunkt på hva som kan passe meg. Kan legge til at jeg ifjor fikk 5er i realfagene, og at jeg iår ligger mellom 4 og 5 både i fysikk og matte. Rettslæren og økonomien har jeg/får jeg stort sett 6er i. Kan også si at jeg tar de sistnevnte lett, ettersom jeg kun trenger/trengte å øve 1 dag før prøven, i motsetning til fysikken hvor jeg gjerne må øve 1-2 uker før. Jeg ønsker å studere noe jeg kan bli god i, og ikke noe der jeg stadig må etterstrebe de "gode". Samtidig vil jeg ikke at det skal bli kjedelig.

Hadde vært veldig takknemlig for svar, ettersom jeg er veldig i tvil angående hvilken retning jeg ønsker å gå. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du liker innenfor økonomi? Dersom det er den samfunnsfaglige biten innenfor samfunnsøkonomi du synes er mest spennende, vil jeg ikke satser på kombinerte tekniske og økonomiske studier, for der handler det mer om bedriftsøkonomi og finans.

Slik jeg forstår det er det matematikk du liker aller best, hva med for eksempel studiet "Matematikk og økonomi" på UiO (eller tilsvarende andre steder)? Der har man en del av de samme matematikkfagene som i de realfaglige utdanningene, og dermed enklere å bytte retning dersom du skulle ønske det.

Jeg er for øvrig samfunnsøkonom, så hvis det er noe konkret du lurer på angående det, er det bare å spørre

Lenke til kommentar

Hva er det du liker innenfor økonomi? Dersom det er den samfunnsfaglige biten innenfor samfunnsøkonomi du synes er mest spennende, vil jeg ikke satser på kombinerte tekniske og økonomiske studier, for der handler det mer om bedriftsøkonomi og finans.

Slik jeg forstår det er det matematikk du liker aller best, hva med for eksempel studiet "Matematikk og økonomi" på UiO (eller tilsvarende andre steder)? Der har man en del av de samme matematikkfagene som i de realfaglige utdanningene, og dermed enklere å bytte retning dersom du skulle ønske det.

Jeg er for øvrig samfunnsøkonom, så hvis det er noe konkret du lurer på angående det, er det bare å spørre

Det er vel i mindre grad det samfunnsfaglige, men heller det som omhandler bedriftsøkonomi jeg interesserer meg for. Matematikk og økonomi kan være en mulighet, men av praktiske årsaker ønsker jeg helst å studere enten i Tronheim eller i Bergen, men som du nevner finnes det antakeligvis tilsvarende der også. Takk for tips :-)

Indøk med datateknikk på NTNU er tingen for deg. Lite fysikk, mykje kul matematikk og mykje økonomi.

Jo, indøk var et av de første studiene jeg så på, og det var noe jeg tenkte: "Wow, dette er så meg!" da jeg leste teksten om det. Likevel er snittet veldig høyt, mener det ligger rundt 6, og dette er umulig for meg å få. Dermed blir dette studiet egentlig uaktuelt for meg, selv om det virker utrolig interessant! Elsker sammensetningen av fagene.

Lenke til kommentar

Indøk med datateknikk på NTNU er tingen for deg. Lite fysikk, mykje kul matematikk og mykje økonomi.

Når jeg er veldig enig med dette tipset, så skal jeg fortelle om mitt dilemma:

Jeg sto i samme gryta som trådstarter. Jeg tok de  realfagene jeg kunne for å holde alle dører åpne, og det ble et helvete. Jeg valgte til slutt økonomi og administrasjon med en master i finans. Her var det masse komplisert matte både i studie og i praksis. Men som tråden jeg siterte så tenker jeg at det er en linje du burde undersøke nærmere.

Lenke til kommentar

Har du høyt nok snitt til å komme inn på NHH? Hvis du velger å studere økonomi, så er det gull verdt for deg å ha tilgang til alle de forskjellige valgfagene de har der. Siden du ikke er så interessert i det "samfunnsfaglige" innenfor økonomi så trenger du et godt utvalg av valgfag.

Jo, indøk var et av de første studiene jeg så på, og det var noe jeg tenkte: "Wow, dette er så meg!" da jeg leste teksten om det. Likevel er snittet veldig høyt, mener det ligger rundt 6, og dette er umulig for meg å få. Dermed blir dette studiet egentlig uaktuelt for meg, selv om det virker utrolig interessant! Elsker sammensetningen av fagene.

Det er ikke "for sent" å gå ind.øk. Det er flere studiesteder som tilbyr deg å søke over etter fullført bachelor, og med hard jobbing på bachelor er mitt inntrykk at det er hakket lettere å komme inn på master enn på bachelor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...