Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mail server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, du kan jo dele ut mailadresser til venner hvis du har et domene. Er vel ikke så mye mer en mailserver kan gjøre... ?

Så viss jeg skulle kjøpe meg domene www.mittdomene.net, så kan jeg gi bort så mange mailadresser som [email protected] som jeg bare vil, selv om jeg bare får tildelt 2 mailadresser av de jeg kjøper domene fra?

Du kan jo velge en registrar med mailserver som gir deg ubegrenset med mailkontoer. ServeTheWorld foreksempel har denne muligheten for minimum 39,- mnd.

Lenke til kommentar
Tja, du kan jo dele ut mailadresser til venner hvis du har et domene. Er vel ikke så mye mer en mailserver kan gjøre... ?

Så viss jeg skulle kjøpe meg domene www.mittdomene.net, så kan jeg gi bort så mange mailadresser som [email protected] som jeg bare vil, selv om jeg bare får tildelt 2 mailadresser av de jeg kjøper domene fra?

Du kan jo velge en registrar med mailserver som gir deg ubegrenset med mailkontoer. ServeTheWorld foreksempel har denne muligheten for minimum 39,- mnd.

Det er bare webmailen (pop) det er begrensing på. Sånn ellers kan du ha så mange mailadresser du klarer å lage for domenet ditt.

 

Jeg har kjøpt mine domener gjennom Domeneshop. Med domenepakken har du temmelig god kontroll og kan bl.a enkelt lage nye mailadresser uten å ha egen mailserver. Kjekt å kunne ta ting i bruk, før du evt har fått opp egen mailserver hjemme :)

Endret av Milla
Lenke til kommentar
Det er bare webmailen (pop) det er begrensing på.  Sånn ellers kan du ha så mange mailadresser du klarer å lage for domenet ditt.

Webmail er ikke POP3. Er ikke begrensning på noe hvis du har ubegrenset med mailkontoer. Tenker du på alias?

Sorry, det ble visst litt fort og feil.

 

POP3 har begrensning på to kontoer med standard domenepakke. Dette er mail som håndteres gjennom Domeneshop, og du kan derfor lese mailen ved å bruke Domeneshops webgrensesnitt.

 

Selv har jeg ikke opprettet POP3 kontoer ennå. Bruker bare forwarding til andre mailkontoer, da jeg har laget mailadresser til flere andre som "passer" domenenavnet mitt.

 

Kort sagt: To mailkontoer, men ubegrenset antall mailadresser.

 

Når jeg får opp egen mailserver, lager jeg konto til hver av de som ønsker mailadresser tilhørende no-domenenet mitt. Inntill jeg får opp denne, må du gjerne kalle mailadressene for alias, da de fungerer på den måten pr i dag :)

Lenke til kommentar

Alex100: en mail server er en server som kort og godt sender/mottar mail til brukerne som er registrert/har mailkonto på denne serveren.

 

la oss si du setter opp mailserver hjemme (feks mail.alex.tk for å ta et eksempel).

du kan da gi deg bort mailadresser som da blir <brukernavn>@alex.tk.

 

du kan gi venner konto på denne mailserveren og dere bruker da for eksempel ip-adressen til denne maskinen for å koble seg opp til den (så lenge den ikke er registrert i en DNS-server). dere kan da sende mail til hverandre på denne serveren.

Lenke til kommentar

En mailserver er dataverdens svar på "Posten".

Den sender/mottar for deg, når du trykker på send i epostprogrammet ditt så sendes mailen via epost serveren. (Når du putter et brev i en sånn rød/gul postkasse så sendes den via posten)

 

Når du mottar epost så er det emailserveren som mottar den. Så laster du den ned til epostprogrammet ditt når du trykker send/motta. (Når du får et brev så kommer den på posten også blir den levert til postkassen din)

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...