Gå til innhold

trenger råd ang kjøp av minne til kamera

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Tok mot idag å bestillte meg et Fujifilm Finepix S7000. legger også med en link på dette kameraet:http://www.akam.no/art.php?artikkelid=995

Som sagt så leste jeg om dette Kameraet støtter både XD-minnekort og CompactFlash I og II.

Så titter jeg litt rundt på nettet og da ser jeg at det er store prisforskjeller på disse minne brikkene.

Spesielt XD brikkene kan være opptil dobbelt så dyre en compactflash.

så mitt spørsmål er da,lønner det seg for meg å legge penger i et XD kort selv om det er mye dyrere eller kan jeg legge meg på et compact flash og få like mye ut av dette. Og isåfall hvilket kort skal jeg kjøpe? og om dere kan legge med en link til meg.

kortet jeg skal kjøpe må være 256MB.

Jeg er amatør og dette er første gang jeg kjøper et slikt kamera så da vil jeg gjerne spørre dere som kanskje har mere erfaring.

håper på å få et positivt svar og takker på forskudd for hjelpen.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at CF kort er så mye billigere, og ikke mye tregere enn XD, burde du gå for CF. Grunnen til at XD kort er så dyre er at de er nye, ikke så utbredt, mindre fysisk størrelse og har potensial for å kunne lagre større datamengder enn CF (sånn etterhvert).

Gå for CF/Compact Flash du... kjøp gjerne ett ultra kort (raskere). Det kan lønne seg når du kjøper ett såpass bra og kjapt kamera.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

takk for innspillet. da veit jeg at jeg kan kjøpe trygt et CF card istedet.

men jeg ser på nettet at det også finne flere forskjellige merker der også.

hva slags merke lønner det seg for meg da å kjøpe som er bra kvalitet og hvem selger det merket isåfall?

ser at Complett har ettpar merker,så er de bra nok?

eller lønner deg seg å kjøpe fra et annet sted.

Lenke til kommentar
takk for innspillet. da veit jeg at jeg kan kjøpe trygt et CF card istedet.

men jeg ser på nettet at det også finne flere forskjellige merker der også.

hva slags merke lønner det seg for meg da å kjøpe som er bra kvalitet og hvem selger det merket isåfall?

ser at Complett har ettpar merker,så er de bra nok?

eller lønner deg seg å kjøpe fra et annet sted.

Du bør så absolutt ikke gå for billigste merke. Bildekvaliteten blir den samme, og ofte hastighet også, men de mindre kjente merkene er ofte mer ustabile enn de kjente. Kunder som kommer innom butikken med CF-card error (bildene tapt for ever) har alltid ett ukjent merke. Veldig sjeldent vi opplever kunder med ett godt CF kort med feil på.

Kjente merker er f.eks Lexar og Sandisk. Mange sier også at Kingston er bra, men de har jeg ikke noen erfaring med.

Lenke til kommentar
og ikke mye tregere enn XD

Tull. Raske CF-kort er raskere enn XD.

har potensial for å kunne lagre større datamengder enn CF (sånn etterhvert).

Igjen feil. Det finnes ingen begrensninger på CF, mens XD er begrenset til 8 GB eller noe slikt. Ingenting tyder på at andre minnetyper vil gå forbi CF på størrelse med det første.

Grunnen til at XD er dyrere er nok først og fremst at Fujifilm og Olympus, som har rettighetene til formatet, ønsker å tjene mest mulig penger på kortene.

Lenke til kommentar
og ikke mye tregere enn XD

Tull. Raske CF-kort er raskere enn XD.

har potensial for å kunne lagre større datamengder enn CF (sånn etterhvert).

Igjen feil. Det finnes ingen begrensninger på CF, mens XD er begrenset til 8 GB eller noe slikt. Ingenting tyder på at andre minnetyper vil gå forbi CF på størrelse med det første.

Grunnen til at XD er dyrere er nok først og fremst at Fujifilm og Olympus, som har rettighetene til formatet, ønsker å tjene mest mulig penger på kortene.

Ok... da innrømmer jeg å ha feilinformert. Mente å ha hørt at XD kort er marginalt raskere enn CF, men det gjelder sikkert bare standardtypene av CF. En liten misforståelse av meg der. Når det gjelder begrensningene, så ser jeg ikke bort fra at jeg har blandet CF med SD.

Altså... enda flere grunner til å velge CF.

Lenke til kommentar

takk igjen folkens at dere svarer på mitt spørsmål.

da kommer jeg med det siste spørsmålet. hvem er det som selger sandisk og lexar?

er det noen som kan gi meg en link til et internett firma som selger noen av de merkene?

tittet litt rundt men finner ikke noen selger det.

takk fro svaret på foskudd :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...