Gå til innhold

Oppgradere CPU for videoredigering

btbakken

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med noen år på baken. Skulle gjerne hatt litt mer kraft til å kjøre Adobe Elements og Premiér og lurer på om det er noen komponenter jeg kan bytte ut for å få vesentlig bedre ytelse. Går det for eksempel å bytte ut CPU uten å bytte hovedkort, ev kjøpe mer minne?

Oppsetter i dag består av

CPU:            Intel Core i5-2500K 3.3GHz

​Kjøler:          Artic cooling freezer 13 pro

Hovedkort:   Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

PSU:            OCZ Modstream Pro 600W

Minne:          Kingston DDR3 Hyperx 8GB 1600MHz

SSD:            Samsung 280? 500GB

Skjermkort:  Sapphire/XFX R9 280X                           

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er det som går treigt? Rendering? Få deg eit CUDA skjermkort frå Nvidia. IO? Få deg meir ram og/eller hardware raid.

Gode spørsmål. Renderingen går sakte, men det er kanskje å vente? Cuda må jeg lese meg opp på. Kjøpte brukt skjermkort som oppgradering til spilling for noen måneder siden, det kan enkelt byttes med tilsvarende med Cuda om det hjelper.

Ellers er f.eks. indeksering i Elements Organiser utrolig tregt. Har ca 70.000 bilder, men likevell. Mulig det er RAM og eller I/O? Har en SSD, men bildene ligger på HHD. Jeg har 3 HDD + 1 SSD, har det noe å si?

Lenke til kommentar

En SSD er mange ganger raskere enn en HDD på mange små filer.

Her vil en vanlig HDD gå tregere og tregere.

Store videofiler derimot vil gå helt fint på en HDD, men SSD er å foretrekke, men så var det prisen på store SSD'er da :)

Han har jo allerde en 250GB SSD disk, ellers koster Samsungs 500GB 850 Evo ca 1600,- kroner nå...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kva er det som går treigt? Rendering? Få deg eit CUDA skjermkort frå Nvidia. IO? Få deg meir ram og/eller hardware raid.

Gode spørsmål. Renderingen går sakte, men det er kanskje å vente? Cuda må jeg lese meg opp på. Kjøpte brukt skjermkort som oppgradering til spilling for noen måneder siden, det kan enkelt byttes med tilsvarende med Cuda om det hjelper.

Ellers er f.eks. indeksering i Elements Organiser utrolig tregt. Har ca 70.000 bilder, men likevell. Mulig det er RAM og eller I/O? Har en SSD, men bildene ligger på HHD. Jeg har 3 HDD + 1 SSD, har det noe å si?

Annet skjermkort er bortkastet penger.

Det mest effektive for å senke rendering-tiden vil nok være flere cpu kjerner, og mere ram, men gjør du så mye rendering at du trenger dette?

(Normalt så kan man jo legge opp slik at rendering vil skje når du ikke bruker pc'en. Være det når du er på jobb, ute en plass, eller sover.)

Overklokk så langt du klarer :p

I/O betyr mye.

Skaff deg en SSD for bildene, og la kun backup være på snurredisk.

Du vil oppleve en enorm forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk.

Jeg er enig i at rendering kan planlegges litt, og ikke er det viktigste p.t.

Jeg antar da at konklusjonene blir

1: Vurder en 500GB SSD til og legg bildene over på den. Høy value for money (ca 1600kr).

2: Overklokk min prosessor litt til, men vil kanskje ikke utgjøre så mye. Ser at den er oppgradert fra 3,3 til 3,6GHz i dag. Oppgradere til i7 gir liten effekt og koster minst 2000 kr for en brukt prosessor.

3: Ikke bruke penger på ekstra minne, fra 8GB til 16GB vil ikke utgjøre stor forskjell? Koster ca 600.

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar

Takk.

Jeg er enig i at rendering kan planlegges litt, og ikke er det viktigste p.t.

Jeg antar da at konklusjonene blir

1: Vurder en 500GB SSD til og legg bildene over på den. Høy value for money (ca 1600kr).

2: Overklokk min prosessor litt til, men vil kanskje ikke utgjøre så mye. Ser at den er oppgradert fra 3,3 til 3,6GHz i dag. Oppgradere til i7 gir liten effekt og koster minst 2000 kr for en brukt prosessor.

3: Ikke bruke penger på ekstra minne, fra 8GB til 16GB vil ikke utgjøre stor forskjell? Koster ca 600.

Takk for hjelpen ;)

Minne er sjelden (aldri) et problem når man rendrer siden RAM'en kun trenger noen få sekunder med info, det man leser og skriver akkurat da, ting samler seg ikke opp i RAM'en ved rendring.

Oppgradere til en "dårlig" i7 er ikke noe vits, da bør du gå for X99 og 5820K (eller bedre) som gir mest ytelse for pengene. Det er ikke alle programmer som kan bruke CUDA-kjerner for å rendre. CUDA-rendring er det samme som CPU rendring, den bruker bare skjermkortet som en ekstra CPU, kun Nvidia har CUDA.

Har du råfiler og ferdig video på samme HDD? Det jeg fikk størst ytelseshopp av var å ha 2 HDD'er, en for lesing og en for skriving da det er lett å makse HDD'en.

Det du vil få mest for pengene av er å bare overklokke CPU, hvis du skal et kjappere oppsett så er det sløsing med penger å gå for 4790K da et 5820K oppsett ikke er noe særlig dyrere, er mer fremtidsrettet og en god del bedre ytelse. Det vil koste deg +/- 10.000,- for det du trenger til et 5820K oppsett, kanskje litt vel rundet opp.

Skal du ha CUDA så anbefaler jeg nesten GTX 980 Ti da du nesten dobler antall kjerner i forhold til et GTX 970. Jeg synes verken GTX 970 eller GTX 980Ti er verdt pengene i forhold til reduksjonen i renderingtid.

Jeg har 5820K + GTX 980 og renderingtiden tar ca 1 minutt pr 1 minutt med råvideo, da rendrer jeg med 20 mbps bitrate og 30 fps. 60 fps tar ca dobbelt så lang tid. GPU'en gav meg kanskje maks 20% reduksjon i renderingtid, husker ikke helt i farta men det var ubetydelig forskjell. CPU'en ble dog avlastet greit og gikk fra 95%+ konstant til mellom 80% og 95%+ istedenfor.

Tallene bortsett fra renderingtiden er ca-ish, har desverre ikke mulighet til å teste med og uten CUDA nå.

-------------------------------------

Edit; Du bør ha litt redudanse på diskene, de får kjørt seg hardt. RAID 1 er enkelt, bra og "billig". Jeg er redd for mine stakkars disker, trenger virkelig 2 nye. Det er verdt pengene kun pga nattesøvnen :D

Edit; Du bør ha litt redudanse på diskene, de får kjørt seg hardt. RAID 1 er enkelt, bra og "billig". Jeg er redd for mine stakkars disker, trenger virkelig 2 nye. Det er verdt pengene kun pga nattesøvnen :D

Get it?

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor takk til alle her for gode og relevante svar.

Jeg tror jeg satser på en (til) 500GB SSD og legger filene på den. Jeg har rå-filer og ferdige filer på samme HDD i dag, men om jeg sprer disse på to forskjellige SSD'er bør det hjelpe.

Jeg kjøpte i5-2500K i sin tid fordi den skulle være enkelt å OC, men gjorde aldri noe OC. Fant en guide jeg tenkte å forsøke:

"On Gigabyte board, multi-steps load-line is disable by default. Just leave everything on Auto. Just turn of Intel TurboBoost and change the multiplier 33x to something like 40x or 42x. You're done. Test stability using Prime95 and monitor your CPU temp with HWmonitor."

Jeg blir borte til over helgen, men gleder meg til å eksperimenter litt neste uke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...