Allostasis Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Du mener om det norske militæret tar liv som ikke må tas. Ja, definitivt. I krig så er det mange som dør unødvendig. Nå forsto jeg hva du mente. Jeg er enig, det er naturligvis tullete å likestille to ulike ting. Håper ikke du tror dette er relevant til hva jeg skrev, fordi da har du misforstått hva jeg sa fullstendig. Å ta liv betyr at man dreper noen. Definisjonen din passer mye bedre til ordet drap. Jeg brukte ordet drap helt feil som jeg redigerte ut nå. Men nå sirkelargumenterer du på ting jeg allerede har besvart. Jeg påsto aldri å komme med en ordbokdefinisjon av "å ta liv", slik du prøver å tillegge meg. Men jeg burde presisert bedre. Hensikten bak innlegget mitt i første omgang handlet om unødvendig fratakelse av liv fra staten. Det er det som er diskusjonen og jeg har ennå til overs å se argumenter som går imot det. Du prøver å sammenligne det med å si at staten tar liv unødvendig i krig, men det er jo helt feil. De tar ikke liv unødvendig. De gjør det med hensikt for å kjempe en god sak og redde liv. Drap er å ta liv unødvendig ja, så da vil du altså kalle en unødvendig henrettelse for drap? Endret 17. februar 2019 av Allostasis Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Drap er å ta liv unødvendig ja, så da vil du altså kalle en unødvendig henrettelse for drap? Hvor går skillet mellom "nødvendig" og "unødvendig"? Er det fullstendig basert på din personlige synsing, eller har du noe mer du baserer det på? Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Hvor går skillet mellom "nødvendig" og "unødvendig"? Er det fullstendig basert på din personlige synsing, eller har du noe mer du baserer det på? Hvorfor er du for dødsstraff? Er det fullstendig basert på din personlige synsing, eller har du noe mer du baserer det på? Endret 17. februar 2019 av Allostasis Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Hvorfor er du for dødsstraff? Er det fullstendig basert på din personlige synsing, eller har du noe mer du baserer det på? Jeg svarer så snart du har besvart mine spørsmål. Slik unngår vi rot og "red herrings". Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Du prøver å sammenligne det med å si at staten tar liv unødvendig i krig, men det er jo helt feil. De tar ikke liv unødvendig. De gjør det med hensikt for å kjempe en god sak og redde liv. La oss si Norge bomber en fabrikk som de tror produserer våpen. Det viser seg at denne fabrikken egentlig produserer klær og mange unge kvinner ble drept. Dette er noe de burde ha visst, men de undersøkte ikke godt nok. Det var også et spørsmål om det var nødvendig å bombe våpenfabrikken. Vil du da si at de unge kvinnene døde nødvendig? Altså med din definisjon, at de måtte bli drept, fordi konsekvensene for å ikke gjøre noe er for store. Du sier at staten tar ikke unødvendige liv i krig, på grunn av "the greater purpose". Dette er en kollektivistisk tankegang som har blitt brukt til å legitimere massemord. Jeg har et mer individuell tankegang. De unge jentene som døde, døde ikke nødvendig. Det var en feil av det norske militæret som førte til unødvendige dødsfall. Dette er vanlig med unødvendige dødsfall i kriger, på grunn av feil, fordi det fantes bedre alternativer eller fordi krigen i seg selv var unødvendig. Endret 18. februar 2019 av Camlon Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Ironisk. Å ja, er du en av de som mener det å drepe noen for eksempel i form av blind vold, i prinsippet er det samme som å drepe noen som straff, fordi de har drept noen? Mener du i så fall at å låse noen inne mot deres vilje i prinsippet er det samme som å sette noen i fengsel? Endret 18. februar 2019 av coffeee Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Å ja, er du en av de som mener det å drepe noen for eksempel i form av blind vold, i prinsippet er det samme som å drepe noen som straff, fordi de har drept noen? Mener du i så fall at å låse noen inne mot deres vilje i prinsippet er det samme som å sette noen i fengsel? Nei. Og nei. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Nei. Og nei. Hvorfor er det ironisk å ha dødstraff for drap, da? Er det ironisk at Hitler hadde fått dødsstraff for drapene han stod bak? Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hvorfor er det ironisk å ha dødstraff for drap, da? Er det ironisk at Hitler hadde fått dødsstraff for drapene han stod bak? Du misser poenget. Hvis Hitler hadde fått dødsstraff ville det ikke i seg selv vært ironisk. At man skal drepe for å sende et klart signal om at drap ikke er greit, er derimot ironisk i min verden. Ved å ha dødsstraff sender en signaler om at drap er greit under noen omstendighet. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Du misser poenget. Hvis Hitler hadde fått dødsstraff ville det ikke i seg selv vært ironisk. At man skal drepe for å sende et klart signal om at drap ikke er greit, er derimot ironisk i min verden. Ved å ha dødsstraff sender en signaler om at drap er greit under noen omstendighet.Drap er greit under en hel del omstendigheter. Nødverge, abort, aktiv dødshjelp, væpnet konflikt (krig)... for å nevne noe Lenke til kommentar
Sjimpansen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Drap er greit under en hel del omstendigheter. Nødverge, abort, aktiv dødshjelp, væpnet konflikt (krig)... for å nevne noe Det har jeg aldri argumentert mot. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå