Kileskrift Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Jeg tenkte jeg skulle søke om mopedsertifikat, (er så gammel at jeg ikke trenger oppkjøring), og i den forbindelse lurte jeg på hvordan synsattesten fungerer?Jeg er brillebruker, og da skjønner jeg at man trenger en synsattest fra lege eller optiker. Jeg ringte rundt til et par brillebutikker, og hun ene jeg snakket med hevdet at jeg også trengte en ordinær synstest for å kunne få synsattest, hun sa at det ikke kunne ha vært mer enn 6 måneder siden sist jeg tok en ordinær synstest. Hun andre sa ikke noe om at jeg trengte en ordinær synstest, og på nettet leser jeg at optikerattesten (som er noe helt annet enn en synstest) ikke kan ikke være eldre enn 6 måneder gammel. Så jeg lurte rett og slett på om hun ene dama rotet litt, eller om hun muligens prøvde å prakke på meg en dyr og unødvendig synstest? (Vanlig synstest koster 600, en synsattest koster 80,-.) Eller stemmer det at jeg trenger en ny synstest?Det er mer enn 6 måneder siden sist jeg hadde synstest, men synet mitt er stabilt og har ikke endret seg siden sist. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Optikeren kan ikke skrive en synsattest uten å faktisk vite hvordan synet ditt er, derfor må du ta en synstest først. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Gå til fastlegen din, han gjør dette for et par hundre. Jeg gjør alltid det, har klasse C1/C1E, den må fornyes hvert 5. år. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. november 2015 Del Skrevet 26. november 2015 Du skal vel inn til synstest en gang før du skal få mopedlappen, ja? Skriv memo, eller forskyv opptikkertimen så du får utført den får du tar mopedlappen. Husk å spørre spesifikt etter synstest for å kjøre bil. Det er ikke helt samme testen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå