Gå til innhold

Er det på tide å melde Norge ut av Schengen?

Gjest Slettet-7WVSGN

32 stemmer

1. 1. Vil du at Norge skal melde seg ut av Schengen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7WVSGN

Etter den store økningen av asylsøkere fra Syria og Afrika som reiser mellom Europa og Skandinavia ønsker dere fortsatt åpne grenser mellom Norge-Sverige? Personlig ønsker jeg en permanent grensekontroll hvor vi må vise pass ved innreise og utreise. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at vi fikk både flyktninger og asylsøkere før Schengen. Alene passfrihet for pritvatpersoner innen Schengen er god nok grunn til å bli i Schengen.

Og før noen påpeker at Nordmen må ha med seg pass når vi reiser, skyldes det at Norge kun har et internasjonalt godkjent ID-kort, nemlig passet. Det er transportøren som krever pass, for å slippe å transportere folk uten ID hjem igjen.

Det er ikke urimelig at Europa krever at alle skal ha godkjent ID-kort.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Etter den store økningen av asylsøkere fra Syria og Afrika som reiser mellom Europa og Skandinavia ønsker dere fortsatt åpne grenser mellom Norge-Sverige? Personlig ønsker jeg en permanent grensekontroll hvor vi må vise pass ved innreise og utreise. 

Har du noe forslag til hvordan vi skal ha passkontroll på hele grensa mot Sverige? Det må ansettes veldig mange slik jeg ser det?

Lenke til kommentar

Jeg vil strekke den enda lenger, ta DNA-prøver, fingeravtrykk og bilder av alle innvandrere og flyktninger, alle som ikke er født innenfor avtalelandene. Er ikke urimelig det heller egentlig og strider ikke imot noen som helst menneskerettigheter etter hva jeg vet.

Bør bli lettere å sende folk til granskauen vekk også, innfør en fengselsavtale så forbryterne kan sone der de kommer fra så tar vi regninga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Vi bør heller ut av EØS eller reforhandle EØS så vi slipper å være nikkedukker for EU uten å ha noe innflytelse.

Helt enig. EU har en alt for stor innflytelse innen norsk næringsliv og det uten at vi er medlem en gang.

Lenke til kommentar

Vi bør heller ut av EØS eller reforhandle EØS så vi slipper å være nikkedukker for EU uten å ha noe innflytelse.

Ja , men når det gjelder eøs så lurer jeg på noe . I norge er det veldig strengt med modifikasjoner på biler , du blir gjerne møtt i døra med at hvis det ikke er typegodkjent etter EU-krav så er det bare å glemme det. I sverige derimot så er det mye greiere og du kan få godkjent ting som større bremser ,bedre understell og motorbytte så lenge det er forsvarlig.

Og svergie er jo eu medlem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Har du noe forslag til hvordan vi skal ha passkontroll på hele grensa mot Sverige? Det må ansettes veldig mange slik jeg ser det?

Tenkte meg samme måte de gjør på Svinesund, med 100 000 arbeidsledige så vil jo kanskje noen av disse få seg jobb som grensepoliti :-)

Lenke til kommentar

Gjøre det enkelt slik det var på Fornebu. Si: "Norsk" til passkontrolløren. Ingen andre enn nordmenn og kvinner kan si norsk på norsk:)

Jeg vil strekke den enda lenger, ta DNA-prøver, fingeravtrykk og bilder av alle innvandrere og flyktninger, alle som ikke er født innenfor avtalelandene. Er ikke urimelig det heller egentlig og strider ikke imot noen som helst menneskerettigheter etter hva jeg vet.

Bør bli lettere å sende folk til granskauen vekk også, innfør en fengselsavtale så forbryterne kan sone der de kommer fra så tar vi regninga.

Jeg trodde det ble gjort idag - jeg?

Skulle det vise seg at "personvernet" forhindrer det, blir jeg enda større motstander av "personvernet".

Heia datalagring direktivet. Rett til politi undersøkelse, ransaking og beslag, kun på mistanke.

NB, politiet må ha myndighet til selv å vurdere om misstanke foreligger.

Lenke til kommentar

Storbritannias beslutning om å stå utenfor Schengen er en politisk stemmekveg beslutning. Det er som Norges beslutning om å stå utenfor EU. Norge er 95% med i EU. Det eneste vi ikke har er "et ord med i laget" i beslutninger og regelverk. Slik er Storbritannias forhold til Schengen. De er "med" men ikke formelt.

Jeg tror at svaret på spørsmålet til "Gavekort" er - Nei!

Lenke til kommentar

Slik er Storbritannias forhold til Schengen. De er "med" men ikke formelt.

Jepp. Men årsaken til at de ikke er et Schengen-land er fordi de vil fortsette å ha grensekontroller. Mye på grunn av menneskesmugling og innvandring.

Angående Norge og EU så forstår jeg det slik at Norge ikke er med i EU nettopp på grunn av at vi må dele områder med fiske, og ikke fordi vi ikke har lyst til å ta imot direktiver.

Lenke til kommentar

Slik er Storbritannias forhold til Schengen. De er "med" men ikke formelt.

Jepp. Men årsaken til at de ikke er et Schengen-land er fordi de vil fortsette å ha grensekontroller. Mye på grunn av menneskesmugling og innvandring.

Angående Norge og EU så forstår jeg det slik at Norge ikke er med i EU nettopp på grunn av at vi må dele områder med fiske, og ikke fordi vi ikke har lyst til å ta imot direktiver.

Uenig! Den navlebeskuende, selvgode holdning vår gjør at vi ikke vil dele oljerikdommen vår med andre. Skulle nesten tro at oljen var resultat av stor innsats og hardt arbeide fra vår side. Oljen er resultat av geologiske og botaniske tilfeldigheter for lenge lenge siden. Altså bare flaks!

Når det gjelder fiske - så blir det "svart hav" om ikke så lenge - med eller uten EU.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Schengen har er ikke bare "fri flyt" av folk inn i landet det er også deling av personinformasjon, feks så måtte land utenfor schengen ha sin egen etterretnings tjeneste som kan være veldig dyrt å drifte på egenhånd, fordi selv om du har effektiv grense kontroll så vet jo man ikke om den og den personen er ettersøkt eller farlig.

Mens Storbritania har en veldig god E-tjeneste og da behøver de ikke få og dele informasjon med andre. Annet problem er at land er veldig lite villige å dele sin infromasjon til andre land, feks fordi de vil ikke vise andre land hvor mye de faktisk vet, og kan gjøre.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Schengen har ingenting med innvandring til Norge fra land utenfor Schengen å gjøre- Vil du skylde på noen så skyld på den utdaterte FN's flyktningkonvensjon. Schengen er positivt for Norge. Det handler om utveksling av mennesker innenfor Europa, for Norges del ofte høyt utdannede mennesker fra en kultur som er ganske lik Norsk kultur. Slike mennesker bidrar på en positiv måte i Norge. Svenskene f.eks. Uten de hadde vi hatt enorme problemer.

At vi heller tar inn folk som er mentalt skadde av krig, og uten begrensning, diskusjon, tanke eller fornuft, det har ingenting med Schengen å gjøre. Schengen tillater i prinsipp ingen innvandring fra land utenfor Schengen.

Det viktige poenget da er hvordan vi håndterer denne krisen på et Europeisk nivå. Hvis du tror Norge kan løse det alene så tar du feil. Det er Europa som tar inn innvandrere, det er Europa som har grenser uten kontroll. Det er det som er problemet. Da må vi bedre situasjonen i hele Europa, slik at vi ikke trenger å ta inn flere innvandrere med mindre folket i Europa ønsker det.

Et annet problem er Europeisk støtte til USA. USA har skapt situasjonen i Syria, og hadde vi ikke hjulpet dem med det og ikke vært feige angående Iraq og internasjonal lov, da hadde vi ikke hatt noen flyktninger fra Syria å bekymre oss over idag. Europa må ut av NATO og bygge sitt eget forsvar og handle uavhengig internasjonalt. Da må vi ta tilbake vår uavhengighet fra USA.

Løsningene er mange, men Schengen er ikke problemet. Schengen tillater også millioner av nordmenn uproblematisk reise og oppholde i alle Schengen landene, en mulighet store deler av Norge nyter godt av og alle Norges utflyttere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...