Gå til innhold

[Løst] Samboer sykemeldt - krav på sykepenger?

henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

Samboer ble sykemeldt 04 november. Hun jobber deltid i en bedrift ved siden av studier. Hun har ikke fast stillingsprosent men såkalt tilkalling.

Dog får de vaktlister noen uker i forveien. Så i midten av oktober fikk de vaktlistene for hele november. De har allerede fått vaktlister for desember.

Har hun da krav på sykepenger? Det er ikke så farlig. Men hun spurte meg og jeg aner ikke når hun offisielt er tilkalling men har faste vakter hver uke. Men hun er jo satt opp til å jobbe de dagene hun har vært sykemeldt

Håper jeg postet denne i riktig kategori

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, det går jo ikke an å få arbeidsledighetstrygd når en studerer, så regner med det samme gjelder for sykemelding? Men jeg er ikke sikker. 

Godt poeng.

Hun har en veldig streng sjef, men får nesten bare hun ta det videre.

Takk for hjelpen

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Såvidt jeg vet har fortsatt deltidsansatte krav på sykepenger for dager de skulle jobbe men var sykmeldt.

Min samboer har i hvert fall hatt det sånn i sin deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Hm, det går jo ikke an å få arbeidsledighetstrygd når en studerer, så regner med det samme gjelder for sykemelding? Men jeg er ikke sikker. 

Hun er jo ikke arbeidsledig, men sykemeldt fra jobben grunnet virus infeksjon. Altså hun er bare syk

Ja det forstår jeg, men slik jeg forstår det vill en miste penger fra lånekassen om en mottar ytelser fra NAV osv. Men som sagt er jeg usikker, kommer garantert noen som har hele svaret og er interessert i å se det selv da jeg kan havne i slike situasjoner i fremtiden, håper dog ikke det :) 

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet har fortsatt deltidsansatte krav på sykepenger for dager de skulle jobbe men var sykmeldt.

Min samboer har i hvert fall hatt det sånn i sin deltidsjobb.

Det vet jeg. Men som regel har hun da en fast stillingsprosent, som følger vanlig norm om 5 ukers ferie etc?

Her er det jo litt spesielt at hun "offisielt" er tilkalling, og kan fks da ta ut så mye ferie hun vil så lenge hun sier i fra før vaktlistene blir laget. I praksis har jo hun faste vakter.

Lenke til kommentar

Hun er jo ikke arbeidsledig, men sykemeldt fra jobben grunnet virus infeksjon. Altså hun er bare syk

Ja det forstår jeg, men slik jeg forstår det vill en miste penger fra lånekassen om en mottar ytelser fra NAV osv. Men som sagt er jeg usikker, kommer garantert noen som har hele svaret og er interessert i å se det selv da jeg kan havne i slike situasjoner i fremtiden, håper dog ikke det :)

Ja så det, var jeg som var dum å misforstod det du skrev.

Nå tar hun ikke opp fullt lån og stipend fra lånekassen, siden jeg er i full jobb. Så hun har bare stipend.

Jeg har bedt henne sende en e-post til lønningskontoret, så blir det sikkert en ordnings :)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

En deltid hos oss har samme krav på sykemelding som heltider.

Den første perioden(1mnd?) er det jobben som betaler, fremover er det NAV meg bekjent.

Det er jeg klar over, men viktig at vi skiller mellom deltid og ekstrahjelp. Selvom ekstrahjelpen i dette tilfellet i praksis er en deltidsarbeider.

Men ja hele greia er litt kinkig å forklare.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Har hun en kontrakt som sier hvor stor stillingen er, evt noe om hvor mannge timer i uken hun skal jobbe? 

Usikker hva det står i hennes kontrakt. Men tror hun sa det stod 0 i sin tid. Det var litt oppstyr på jobben hennes, fordi de ansetter tydeligvis studenter i 0% stilling og som tilkalling fordi de ikke da får opptjent pensjon mens de jobber.

Dette skal være fikset nå, men det var i hvertfall sånn når hun begynte. 

Jeg skjønner hva du mener. Hos oss har deltidene veldig varierende timeantall ift når på året osv, og vi har ringehjelp/ekstrahjelp.

Er skiftplanen sendt ut, og hun er sykemeldt de vaktene hun er satt opp er jeg 100% sikker på at hun får sykepenger fra jobben

Hørtes veldig riktig ut det du sier. Nettopp fordi skiftplanen er sendt ut og du har en enighet med sjefen om at du skal jobbe de og de dagene. Se forøvrig vedlegg på bunn, står jo det samme der.

Tror jeg setter denne forumtråden som løst, så kan jeg oppdatere med den infoen hun fikk fra lønningskontoret.

Setter pris på at alle svarene og den gode hjelpen jeg fikk  :)

post-209627-0-63742200-1448454835_thumb.png

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Saken er jo ikke løst?
Jeg kan hjelpe deg, men du gir ikke nok info i førsteposten til å komme frem til om hun får sykepenger eller ikke. At hun studerer ved siden av deltidsstilling er ikke til hinder for at hun får sykepenger. At hun er tilkallingsvikar er heller ikke til hinder for at hun skal få sykepenger. 
Det som er interessant å vite er:

Første sykmeldingsdato, alle vaktene hun har hatt de siste to måneder ummidelbart før hun ble syk og timelønnen. 
Eg gidd ikke finne alle paragrafene, men det som kan gjøre at hun ikke får sykepenger f.eks er: opptjeningstid (hun må ha jobbet 28 dager), er det mer enn 14 dager siden siste arbeidsdag regnes arbeidsforholdet som avsluttet, eller f.eks hun får et sykepengegrunnlag på under 1/2 G. 

Arbeidsgiver er ikke pliktig å betale henne sykepenger i arbeidsgiverperioden for dager hun ikke er satt opp på vakter. Når nav betaler har derimot dette ikke noe å si. Men som sagt. Det er alt for lite opplysninger i saken til å gi deg et skikkelig svar. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver dekker de første 16 kalenderdager av de oppsatte vakter - resten dekker NAV -så send kravet til NAV så får arbeidsgiver beskjed om å fylle ut inntektsopplysninger - så start med det.  MEN uten tvil de første 16 dager skal arbeidsgiver dekke forutsatt at vakter er satt opp eller at ingen av vaktene er av fast karakter - hver onsdag etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...