petrine_91 Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Hei, Jeg bor i en leilighet som ble bygd i 2012 så den er ganske ny. Badet her er veldig lite og har ikke vindu eller sånn lufteluke, så det er en vifte i taket som skrur seg på hver gang jeg slår på lyset. Problemet er at denne vifta bråker veldig og jeg skulle gjerne sluppet å ha den på når jeg f.eks kun går på do, pusser tenna eller sminker meg. Jeg hadde en elektriker her til å se på det for å finne en løsning og han sier bare bestemt "Nei, den vifta der må du ikke bytte. Den er nødt til å være sånn den er slik at det blir god ventilasjon her og det ikke blir rått osv". Men jeg ville tro at sålenge jeg har på vifta mens jeg dusjer og vasker klær så burde det holde? Det blir jo ikke fukt på badet ellers? Det blir jo mitt ansvar og sørge for å skru den på når det trengs isåfall, så det er kanskje derfor han frarådet meg det, tilfelle jeg kommer til å glemme det. Siden han mente bestemt at jeg ikke skulle bytte den til en manuell styrt vifte så blir jeg også litt usikker på hvordan det er når jeg evt. skal selge leiligheten igjen. Har det noe å si om viften da er byttet til en som man styrer manuelt fremfor denne som slår seg på automatisk med lyset? Noen som har erfaringer med dette og kan noe om det? Jeg har harr lyst til å bytte vifta lenge, men nå ble jeg veldig usikker.. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Hei, jeg tipper du kommer langt med å bare kjøpe en bedre vifte. Jeg kjøpte nettopp denne fra Pax: http://el-on.no/pc-2261-345-Baderomsvifte---Pax-Calima-helautomatisk-kan-styres-via-mobil-(app).aspx Koster hakket mer enn en del annet, men den er ment for kontinuerlig drift, som gir bedre inneklima. I "bakgrunns-modus" er den nesten lydløs. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Hvorfor ikke bare kjøpe en fuktstyrt vifte ala pax eller noe sånn? Jeg driver å pusser opp badet og setter inn en sånn. Disse styres automatisk når det blir mye fukt i rommet. Lenke til kommentar
petrine_91 Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Hvorfor ikke bare kjøpe en fuktstyrt vifte ala pax eller noe sånn? Jeg driver å pusser opp badet og setter inn en sånn. Disse styres automatisk når det blir mye fukt i rommet. Ja, han snakket om at det kunne vært ett alternativ, men da mente han at jeg burde vente til neste oppussing av boligen, fordi det kom til å bli ett stygt hull/merke etter den vifta som var der i dag som gjorde at det ble en ganske stor jobb.. Ser ut som at det blir tilfellet med den Pax viften også, for den ser mye mindre ut, samt at den er rundt og ikke firkantet som den som er der i dag. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Da kjøper du bare en dekkplate også http://el-on.no/pc-1080-345-Baderomsvifte---Pax-Passad-tilbeh%C3%B8r-Dekkplate.aspx Ingen grunn til å utsette synes jeg, utrolig plagsomt med støyende vifter. 2 Lenke til kommentar
petrine_91 Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 (endret) Da kjøper du bare en dekkplate også http://el-on.no/pc-1080-345-Baderomsvifte---Pax-Passad-tilbeh%C3%B8r-Dekkplate.aspx Ingen grunn til å utsette synes jeg, utrolig plagsomt med støyende vifter. Ja, jeg og.. Det blir til at jeg står og sminker meg alle andre steder fordi det er så slitsomt med den lyden Men hvorfor var han SÅ imot å bytte den tror du? Fordi han tror jeg kommer til å glemme og skru den på når det trengs, eller fordi badet faktisk trenger ventilasjon/lufting så ofte som mulig, altså her gang jeg er der inne og skrur på lyset? Leiligheten er jo veldig ny så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er den løsningen som er valgt om det finnes noe bedre:S Endret 25. november 2015 av petrine_91 Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Jeg bare gjetter, men det er nok den rent manuelle varianten han var imot. Elektrikeren min installerte opprinnelig også noe billig ræl som ble dårlig raskt, så det er vel bare snakk om å kutte kostnader der man kan. Lenke til kommentar
petrine_91 Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Hm, okei.. Men er det så ille med en sånn manuell da? Alle andre jeg har snakket med som har lite bad som meg og med vifte har en egen bryter til vifta. De har også enten vindu eller lufteluke også da, men som de sier så er aldri det vinduet åpent. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Vær obs på at ventilasjon i nybygde hus og leilighetsbygg nå for tida er nøyaktig balansert. så en god grunn til å være skeptisk til å bytte den i et leilighetsbygg fra 2012 er at å bytte ut ei enkelt vifte med ei selvvalgt vifte kan rote til ventilasjonen både i din leilighet og i naboleilighetene. Sjekk derfor med styret i sameiet/borettslaget om de godtar at du bytter vifta, og med hva. Kanskje er støyende vifter et problem i alle leilighetene, og bør løses i alle samtidig. Kanskje har dere også en reklamasjonssak mot utbygger eller leverandør av vifter/ventilasjon dersom det for så kort tid som tre år siden er montert støyende vifter. (Nå kan jo også hende at vifta ved støymåling er under et dB-tall for akseptabelt lydnivå. I så fall kan det være at du må leve med det. Hvis du setter på musikk på badet, overdøver det lett vifta?) Lenke til kommentar
petrine_91 Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Vær obs på at ventilasjon i nybygde hus og leilighetsbygg nå for tida er nøyaktig balansert. så en god grunn til å være skeptisk til å bytte den i et leilighetsbygg fra 2012 er at å bytte ut ei enkelt vifte med ei selvvalgt vifte kan rote til ventilasjonen både i din leilighet og i naboleilighetene. Sjekk derfor med styret i sameiet/borettslaget om de godtar at du bytter vifta, og med hva. Kanskje er støyende vifter et problem i alle leilighetene, og bør løses i alle samtidig. Kanskje har dere også en reklamasjonssak mot utbygger eller leverandør av vifter/ventilasjon dersom det for så kort tid som tre år siden er montert støyende vifter. (Nå kan jo også hende at vifta ved støymåling er under et dB-tall for akseptabelt lydnivå. I så fall kan det være at du må leve med det. Hvis du setter på musikk på badet, overdøver det lett vifta?) Ah, det var jeg ikke klar over, men det var noe sånt jeg var redd for ved å bare bytte den sånn helt uten videre. Jeg får høre litt med de andre leilighetene først da. Det er nok en helt vanlig viftelyd tror jeg, men jeg syntes hvertfall den er utrolig irriterende! Har ikke testet med musikk, så det går jo ann å prøve Jeg overlever jo og venner meg til det etterhvert sikkert, men omtrent alle som er på besøk har kommentert at det er irriterende at vifta skrur seg på med lyset så da kan det jo være at den ikke er så vanlig likevel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå