Gå til innhold

[Løst] Hjelp til oppgradering av spill-PC fra 2011

Anbefalte innlegg

Jeg har en snart 4,5 år gammel PC fra komplett som begynner å ha behov for oppgradering. Den brukes hovedsaklig til spilling, og for tiden er det Fallout 4 som får kjørt seg. Det er nettopp på grunn av Fallout 4 at jeg nå har lyst til å oppgradere. Mye av gleden med spilling forsvinner for min del når det hakker selv med lave grafikkinnstillinger. Jeg ønsker å være i stand til å spille Fallout 4 og kommende titler (f.eks. Elder Scrolls 6) på maks innstillinger i 1920x1080.

Oppsettet jeg har i dag:

Jeg håper jeg kan få litt hjelp til å avgjøre hvilke komponenter som bør oppgraderes, og til hva. Jeg har et lite håp om at jeg slipper unna med å kun oppgradere skjermkortet (det er vel på tide å pensjonere den trofaste 560Ti'en). Jeg hadde sett for meg MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB som en verdig arvtager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt skjermkort kommer du langt med, kombinert med en overklokking så bør det holde en stund til :) Du bør kjøpe deg en god CPU-kjøler, Coolermaster EVO 212 er den som blir mest anbefalt, lav pris og god ytelse. Jeg ville gjort det og sett hvordan det blir, ingen av de delene er bortkastet å kjøpe, dvs de vil passe inn hvis du må oppgradere det andre også.

Lenke til kommentar

Her er i alle fall slik jeg tenker. 

Første pri er å bytte ut skjermkortet til feks 970 Gaming kortet du nevnte. Det er tipptopp til full HD gaming, alternativt et AMD R9 390. 

Andre pri, så hadde jeg bytta ut CPU-kjøleren, så du tåler overklokking av CPUen, jeg mener å huske at jeg uten problemer fikk min 2500K til å kjøre på 4.5 - 4.6 ghz.   Her er jo feks. https://www.komplett.no/product/822061/et godt valg. 

Lenke til kommentar

Kjernekomponentene dine (cpu, psu, hovedkort, kabinett, ram og ssd) er veldig gode som "holder" en god stund til. Skjermkortet ditt begynner å dra på årene nå så om du oppgraderer det til enten GTX970 eller R9 390 så vil du merke en stor forskjell, uansett om du overklokker cpu eller ikke. Merk deg at å velge mellom Nvidia eller AMD vil ha innvirkning på valg av skjerm hvis du velger å bytte ut den 60hz BenQ'en du har i fremtiden. Nvidia støtter G-Sync og AMD støtter Free-Sync.

Det skal sies at overklokking av Sandy Bridge er veldig enkelt (søk opp youtube). Det er egentlig bare å øke multiplikatoren, kjøre en stress test ala Intel Burn Test, OCCT, Prime95 etc. Krasjer den, går du inn i bios igjen og øker volten på cpu med f.eks. 0,02v (f.eks. fra 1,22v til 1,24v). Bruk realtemp under stress testing for å passe på at temperaturene ikke blir for høye (hold deg under 80C så er det ingen fare).

Du burde enkelt få til +4.4GHz med en Coolermaster Hyper 212 Evo kjøler som koster rundt NOK 300,-.

Lykke til!

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill! Jeg (og lommeboka) ble veldig glad for å høre at resten av komponentene duger en stund til :) Jeg skal definitivt vurdere en Coolermaster Hyper 212 Evo kjøler og overklokke CPU'en dersom dette er såpass enkelt som dere sier, det hørtes ut som en billig måte å få mye bedre ytelse på. (Jeg har null erfaring med overklokking, men man finner vel detaljerte fremgangsmåter på nettet)

Jeg er såpass fornøyd med MSI GTX 560Ti'en at jeg har lyst til å velge samme produsent igjen (aldri hatt noen problemer). Såvidt jeg har forstått er det ikke noe problem med å koble GTX 970 i et PCIe 2.0-spor, selv om den egentlig "krever" 3.0?

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill! Jeg (og lommeboka) ble veldig glad for å høre at resten av komponentene duger en stund til :) Jeg skal definitivt vurdere en Coolermaster Hyper 212 Evo kjøler og overklokke CPU'en dersom dette er såpass enkelt som dere sier, det hørtes ut som en billig måte å få mye bedre ytelse på. (Jeg har null erfaring med overklokking, men man finner vel detaljerte fremgangsmåter på nettet)

Jeg er såpass fornøyd med MSI GTX 560Ti'en at jeg har lyst til å velge samme produsent igjen (aldri hatt noen problemer). Såvidt jeg har forstått er det ikke noe problem med å koble GTX 970 i et PCIe 2.0-spor, selv om den egentlig "krever" 3.0?

Skal ikke være noe problem med et kort (har samme hovedkort å skjermkort selv). Om du eventuelt skulle ønske å oppgradere til SLI så mener jeg du må på plass med nytt hovedkort for å få full utnyttelse av begge kortene.

Lenke til kommentar

Vi har samme prosessor og samme "spill-problem"...men du har bedre strømforsyning, kabinett og RAM enn det jeg har, så du er nok bedre Prepared for the Future. :thumbup: 

For øvrig har Fallout 4 også fått meg til å seriøst vurdere en GTX 970. Lykke til i The Commonwealth!

Lenke til kommentar

Kan nevne jeg selv var litt i samme båt, men hadde en desto eldre plattform: i7 920, P6T Deluxe V2 og 6Gb dominator 1600. Klokka til 4 Ghz på vann. Oppgraderte til GTX 970 og det gjør absolutt susen! Fallout 4 kjører som en drøm. Fikk også tak i et identisk sett minnebrikker slik at jeg nå har 12, merker ikke egentlig forskjell, men deilig å slippe å se minnebruken gå helt opp mot 100%...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...