Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Odelsrett

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på her...

Gården som min familie eier har en odelsrett på seg, og det har vært min bestefar som har vært eier av alt. Hun har fire sønner, og min far er den yngste. For mange år siden ga hun huset og eiendommen til min far, og moren min og søsknene mine har bodd der siden. Plutselig ble foreldrene mine skilt, og faren min ga moren min og søsknene mine huset mot en viss sum. Nå som vi skal selge huset, så kommer da den eldste broren og sier at "nei, det får dere ikke lov til, da bruker jeg odelsretten, jeg skylder dere ingenting". Kan han komme etter nesten 30 år etter at huset ble overført til faren min, og nesten 10 år etter at huset ble kjøpt av min mor og oss søsken, og si at NÅ skal han bruke odelsretten? Min mor har jo bodd der i 20 år å brukt alt hun har tjent på å pusse opp huset og bygge mange tilbygg til huset...

Anonymous poster hash: f724e...0bc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at han kan komme å si at han skal ha tilbake gården ja, dessverre er odel et innviklet tema. Ta en titt på odelslova.

Uansett om hun har bodd der i så, så mange år så vil alltid etterkommere av din bestefar ha odelsretten, hun har ingen rett i hele tatt. Det spørs om moren din kjøpte gården odelsfritt, men høres ikke ut som hun har gjort det når han kommer å forlanger å få den tilbake. Har vært i samme situasjon, da måtte vi flytte fra gården og la odleren få den. Håper dette hjalp litt på spørsmålet.

§ 12. Odelsrettshavarane sin prioritet

Av etterkomarane til odlaren går eldre sysken føre yngre med seg og si line, om ikkje anna går fram av eller blir fastsett med heimel i denne lova. Dette gjeld uansett kjønn og når etterkomarane er fødde.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke helt tak på hvem "hun" var her; først var det bestefar, og så er det "hun har fire sønner"... Antar det er bestemor det siktes til, som overdro gården videre til trådstarters far etter at bestefar døde. Det er i og for seg ikke så veldig viktig.

Det som med stor sannsynlighet kan være relevant her er odelslovens §40 og 41. Forhåpentligvis ble eiendommen skjøtet over (tinglyst) på din mor (som ikke hadde odelsrett) ved skilsmissen for 10 år siden, noe som vil si at 6mnd-fristen i §40 er utløpt for lenge siden, noe som muligens (se forbeholdet om søsken under sitatet...) vil si at fars bror, altså din onkel (og alle andre) har tapt sin odelsrett, ref. §41.

§ 40.Frist for å gjere odelsretten gjeldande

Retten til odelsløysing må gjerast gjeldande innan seks månader frå den dagen då dokument som gir den nye eigaren full heimel blir tinglyst. Dette gjeld også overgang ved arv. Ved tvangssal blir foreldingsfristen rekna frå tinglysinga av tvangssalskøyte.

§ 41.Slekta sitt tap av odelsrett

Har odelsjord i slik tid som nemnt i § 40 med tinglyst heimel tilhøyrt nokon som ikkje har odelsrett, utan at nokon av odelsrettshavarane har tatt steg til odelsløysing og deretter innløyser eigedomen, taper slekta sin odelsrett.

Men; det som kan komplisere bildet her er at trådstarter nevner søsken som også har eid huset sammen med mor -disse søsknene er vel barn av trådstarters far og har dermed odelsrett (er de mors særkullsbarn, altså har annen far, så har de ikke odelsrett, og da er nok saken klar), og da kan det kanskje hende kravet i §41 om "tilhøyrt nokon som ikkje har odelsrett" ikke er oppfylt. Jeg kjenner ikke til hvordan paragraf 41 skal tolkes om eiendommen i mer enn 6mnd har vært i et sameie hvor noen av eierene (trådstarters søsken) har odelsrett, og andre (mor) ikke har...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Gården som min familie eier har en odelsrett på seg, og det har vært min bestefar som har vært eier av alt. Hun har fire sønner, og min far er den yngste. For mange år siden ga hun huset og eiendommen til min far, og moren min og søsknene mine har bodd der siden. Plutselig ble foreldrene mine skilt, og faren min ga moren min og søsknene mine huset mot en viss sum. Nå som vi skal selge huset, så kommer da den eldste broren og sier at "nei, det får dere ikke lov til, da bruker jeg odelsretten, jeg skylder dere ingenting". Kan han komme etter nesten 30 år etter at huset ble overført til faren min, og nesten 10 år etter at huset ble kjøpt av min mor og oss søsken, og si at NÅ skal han bruke odelsretten? Min mor har jo bodd der i 20 år å brukt alt hun har tjent på å pusse opp huset og bygge mange tilbygg til huset...

Anonymous poster hash: f724e...0bc

Odelsrett er en rettighet til å tre inn i et salg, se odelsloven § 40 (sitert av Inge over). Sameie er ikke et hinder for senere odelsløsning så lenge minst en av sameierne har odelsrett, se for så vidt her løsningen i odelsloven § 17. En eiendom er altså ikke "ute av slekten" etter odelsloven § 41 før hele slekten er ute av også sameiet.

Utgangspunktet er derfor at din onkel (jeg forstår det slik at din onkel er den broren du snakker om) har rett til å løse eiendommen på odel dersom dere ønsker å selge eiendommen, når eiendommen er i sameie mellom minst en odelsberettiget og andre. Tilhører eiendommen din mor alene er den ute av slekten (hun hverken har eller kan få odelsrett på din fars eiendom som følge av ekteskapet - hun må opparbeide selvstendig odelsrett i 20 år for å få det).

Odel er imidlertid ikke gratis. Odelsrett er som nevnt en rett til å tre inn i et salg, noe som vil si at man også må betale den kjøpesummen som er avtalt (med mindre man krever odelstakst).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...