m20k Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Hei. Skal snart i et jobbintervju hos en IT-bedrift hvor jeg har søkt en stilling som IT-supportermedarbeider. Jobben går ut på å motta henvendelser fra brukere pr. telefon og e-post (1. linjesupport), samt løse oppgaver på 2.linjesupport. Jeg sliter litt med å finne ut hva slags negative sider jeg bør trekke fram. Dette er mitt første ordentlige jobbintervju (har kun vært på et lærling-intervju), så jeg setter pris på innspill. Jeg har kommet på noen negative sider, men jeg vet ikke helt om det er "bra" nok? - Kan være litt sjenert i begynnelsen, men det går som regel fort over. - Kan bli usikker og redd for å gjøre feil når jeg prøver ut nye ting. Jeg spør heller noen ganger for mye enn noen ganger for lite - for å være sikker på at jeg ikke gjør noe feil. - Kan være streng med meg selv (jeg gir meg selv høye forventninger). Er dette "gode" nok negative egenskaper? Synspunkter? Takk på forhånd. 1 Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 (endret) Svake sider er vanskelig, ser her ut som du prøver å snu negative sider til positive sider bortsett fra den første. De fleste arbeidsgivere gjennomskuer det. Eneste grunnen til at jeg har brukt det spørsmålet når jeg har jobbintervju er for å sjekke om den man intervjuer er ærlig. Altså hvis man prøver å vri noe positivt ut av det eller ikke kommer på noe så er man kanskje uærlig. Endret 19. desember 2015 av GeneralVirus 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Svake sider er vanskelig, ser her ut som du prøver å snu negative sider til positive sider bortsett fra den første. De fleste arbeidsgivere gjennomskuer det. Eneste grunnen til at jeg har brukt det spørsmålet når jeg har jobbintervju er for å sjekke om den man intervjuer er ærlig. Altså hvis man prøver å vri noe positivt ut av det eller ikke kommer på noe så er man kanskje uærlig. Endel bruker dette spørsmålet nettopp for å se om du kan vri noe negativt om til noe positivt. I business vil man ofte ikke fokusere på et negativt perspektiv. 1 Lenke til kommentar
Barn av regnbuen Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Forlag til dårlige sider: - liker ikke mennesker - liker ikke å jobbe - glad i mcdonalds - vil spille spill dagen lang - liker å sabotere - hater å bidra - spiller minigolf på søndager - har aldri vært i Uruguay - bytter jobb annenhvert år - eier en firfisle 6 Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Hei. Skal snart i et jobbintervju hos en IT-bedrift hvor jeg har søkt en stilling som IT-supportermedarbeider. Jobben går ut på å motta henvendelser fra brukere pr. telefon og e-post (1. linjesupport), samt løse oppgaver på 2.linjesupport. Jeg sliter litt med å finne ut hva slags negative sider jeg bør trekke fram. Dette er mitt første ordentlige jobbintervju (har kun vært på et lærling-intervju), så jeg setter pris på innspill. Jeg har kommet på noen negative sider, men jeg vet ikke helt om det er "bra" nok? - Kan være litt sjenert i begynnelsen, men det går som regel fort over. - Kan bli usikker og redd for å gjøre feil når jeg prøver ut nye ting. Jeg spør heller noen ganger for mye enn noen ganger for lite - for å være sikker på at jeg ikke gjør noe feil. - Kan være streng med meg selv (jeg gir meg selv høye forventninger). Er dette "gode" nok negative egenskaper? Synspunkter? Takk på forhånd. Du bør være ærlig og fortelle om dine sider som ikke er optimale i forhold til jobben. Som IT-support bør du kanskje fortelle at du kjører brannebiler/bedriver lokemotivjobb/forteller natte historier/ osv. Ideen er at du bør være ærlig og stå stålhardt ved de siden du legger ut om. Pjolletibil. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Svake sider er vanskelig, ser her ut som du prøver å snu negative sider til positive sider bortsett fra den første. De fleste arbeidsgivere gjennomskuer det. Eneste grunnen til at jeg har brukt det spørsmålet når jeg har jobbintervju er for å sjekke om den man intervjuer er ærlig. Altså hvis man prøver å vri noe positivt ut av det eller ikke kommer på noe så er man kanskje uærlig. Jeg har aldri skjønt hvorfor dette spørsmålet er et standardspørsmål i jobbintervjuer. Hvilken rett har en potensiell arbeidsgiver til å stille et såpass intimt og personlig spørsmål? Begrunnelsen din er spesielt forkastelig. Her ber du et menneske om å utlevere noe av det mest sårbare vedkommende sitter med, og det gjør du for å sjekke om han lyver? Og det selv om det slett ikke sier noe om han faktisk er uærlig eller ikke (man kan f.eks. dikte opp noe, og hvis arbeidsgiver finner ut av det vil det være etter at vedkommende først er ansatt)? Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Lenke til kommentar
Barn av regnbuen Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg har aldri skjønt hvorfor dette spørsmålet er et standardspørsmål i jobbintervjuer. Hvilken rett har en potensiell arbeidsgiver til å stille et såpass intimt og personlig spørsmål? Begrunnelsen din er spesielt forkastelig. Her ber du et menneske om å utlevere noe av det mest sårbare vedkommende sitter med, og det gjør du for å sjekke om han lyver? Og det selv om det slett ikke sier noe om han faktisk er uærlig eller ikke (man kan f.eks. dikte opp noe, og hvis arbeidsgiver finner ut av det vil det være etter at vedkommende først er ansatt)? Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Det går vel ut på å verifisere at kandidaten har en overkommelig grad av selvinnsikt. Altså; er man bevisst på sine svake sider? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Ser man sin svake sider, så kan man også jobbe med de. Lenke til kommentar
slingshot Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Hei m20k, Du har veldig bra svar til jobb intervjuet. Ikke ta med usikker, det synes jeg er negativt men ta med " Jeg spør heller noen ganger for mye enn noen ganger for lite - for å være sikker på at jeg ikke gjør noe feil." - om du vil ta dette med. Min erfaring med disse spørsmålene er at arbeidsgiver vil finne ut om du har forberedt deg til jobb intervjuet. For en arbeidsgiver er det ganske viktig at du viser at denne jobben er den du vil ha. Les deg litt opp på firmaet du søker jobb hos. Om det passer kan du si litt om hvorfor du mener at dette firmaet vil tjene på å ansette akkurat deg. Ikke kom for sent. Kle deg normalt pent. Gjør ingenting om du er litt nervøs. Det viser bare for arbeidsgiver at dette er viktig for deg. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg har aldri skjønt hvorfor dette spørsmålet er et standardspørsmål i jobbintervjuer. Hvilken rett har en potensiell arbeidsgiver til å stille et såpass intimt og personlig spørsmål? Begrunnelsen din er spesielt forkastelig. Her ber du et menneske om å utlevere noe av det mest sårbare vedkommende sitter med, og det gjør du for å sjekke om han lyver? Og det selv om det slett ikke sier noe om han faktisk er uærlig eller ikke (man kan f.eks. dikte opp noe, og hvis arbeidsgiver finner ut av det vil det være etter at vedkommende først er ansatt)? Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Det viser om de har selvinnsikt og om de lyver. Hvis du med rimelig sikkerhet si at de lyver på dette spørsmålet kan du bruke det til å lese kroppspråk på andre spørsmål. Mye som foregår på intervjuer og i prosessene rundt kan sees på som forkastelig, men slik er det når man har 100 søkere og 2 stillinger f.eks. Hvis man ser på sine svake sider som noe av det mest sårbare man sitter med så har man helt andre problemer slik jeg ser det. Ingen er perfekte og ingen mangler svake sider. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Det viser om de har selvinnsikt og om de lyver. Hvis du med rimelig sikkerhet si at de lyver på dette spørsmålet Forskning har vist at det er notorisk vanskelig å fastslå om folk lyver eller ikke. Faktisk er folk som mener de er godt over gjennomsnittet gode til å gjennskue løgn akkurat like dårlige som alle andre. Og når jeg sier dårlig, så mener jeg at det er på nivå med å gjette. Rundt 52%, der 50% er gjetning. Dommere tror de er spesielt gode, over 70% nøyaktige - men de er like nær gjetning som alle andre. Tror du at du er bedre enn vill gjetning? Gratulerer, du viste nettopp at du selv er blottet for selvinnsikt. Hvordan skal du da vurdere andres? I de aller fleste stillinger er det dessuten en fordel å kunne lyve godt. Du ønsker ikke en på IT-support som stønner og sier til "pasienten" at "du er tjukk i smalahovet ditt". Den eneste grunnen til å stille dette spørsmålet er å se hvordan kandidaten håndterer dumme spørsmål. Som TS sikkert får nok av i jobben - og da gjelder det å kunne svare litt "pyntet". 4 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Flere grunner. For det første så ser jeg ikke problemet med spørsmålet i seg selv, da en arbeidsgiver selvfølgelig vil sikre seg en kandidat som passer til jobben. Om et menneske søker jobb som servicearbeider og ikke liker å snakke med andre, så passer jo ikke vedkommende til jobben. Jeg ville benyttet dette spørsmålet både for å avdekke egenskaper og holdninger som ikke passer inn i stillingen, men også den enkle grunn av å se om kandidaten er forberedt til intervjuet. Dette er et av de vanskeligste spørsmålene en kan få på et intervju, og om kandidaten da kan uttrykke negative sider ved seg selv, så viser det til både god forberedelse og selvinnsikt. Selvsagt er det en viss risiko for at det som sies er løgn og bedrag, og derfor sørger jeg alltid for som jobbsøker å kunne underbygge mine utsagn med virkelige eksempler, som fortrinnsvis kan bekreftes av tidligere arbeidsgivere og eventuelle andre referanser. En løgn kan fort drukne deg om du ikke er forberedt på å utbrodere utsagnet, og derfor er det også for min egen del uakseptabelt. Har du egenskaper som gjør at du overhodet ikke passer til jobben, og som du ikke er villig til eller evner å forandre, så vær heller ærlig om det. I et intervju skal man selge seg selv, og det er lite kult for en arbeidsgiver når det etter kort tid avdekkes at kandidaten ikke hadde de egenskapene som ble forespeilet før ansettelsen. Lenke til kommentar
Dr. Tesla Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Slike spørsmål om positive sider og spm. om negative sider, er i mine øyne totalt ubrukelige ting å ta med i et intervju. Du kan like godt spørre sånn løst om "har du noen gang gjort noe galt eller kriminelt, selv om det ikke står på noe rulleblad?" eller "fortell om sist gang du gjorde noe veldig fint for et annet menneske". Begge deler er fullt mulig å lyve om og/eller pynte veldig på og sier egentlig ikke noe som helst om hvordan en person er i stand til å utføre en jobb eller ikke. Da er det bedre å spørre personen man intervjuer om man har eksempler på hvordan hun/han løste et problemcase eller situasjon ved nåværende eller tidligere arbeidsforhold og fortelle om hva hun/han ser som viktige kvaliteter i arbeidsmiljø, samt hvordan man ser på det med å jobbe med kolleger og kunder. Alt dette kan si mer om en person og er også mulig å sjekke i ettertid, om man vil, ved å ta kontakt med referanser som jobbsøkeren har supplert. Det skal sies at jeg i tillegg til "dumme" spørsmål ved intervjuer heller ikke liker personlighetstester, ferdighetstester (kanskje bortsett fra konkrete tester som går på fagområdet ditt og stillingen du skal bemanne) og bruk av for mange eksterne ledd i prosesser rundt intervjuer og det å finne noen til en stilling. Visse personlighetstester *kan* være verdt noe hvis man f.eks skal ansette ledere og/eller veldig bestemte nøkkelpersoner med meget stort ansvar i et selskap, men ellers har slike tester svært begrenset effekt, og er egentlig å anse som slangeolje. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Det forteller deg først og fremst at arbeidsgiver ikke har lagt så mye arbeid ned i intervjuet men bare har lastet ned et skjema med 20 standardspørsmål som brukes i nesten alle jobbintervjuer. Jeg sukker innvendig når jeg får servert den typen fjasespørsmål. Ja, jeg har dårlige sider; jeg sliter med å stå opp tidlig, jeg kan være lite sosial, mange dager har jeg ikke lyst til å gjøre noe jobbrelatert i det hele tatt, osv osv, men hvis jeg skal si disse tingene på et intervju kan jeg like godt ikke møte opp. Et bedre spørsmål ville vært "hva tror du blir mest utfordrende for deg i denne jobben?". Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Jeg har aldri skjønt hvorfor dette spørsmålet er et standardspørsmål i jobbintervjuer. Hvilken rett har en potensiell arbeidsgiver til å stille et såpass intimt og personlig spørsmål? Begrunnelsen din er spesielt forkastelig. Her ber du et menneske om å utlevere noe av det mest sårbare vedkommende sitter med, og det gjør du for å sjekke om han lyver? Og det selv om det slett ikke sier noe om han faktisk er uærlig eller ikke (man kan f.eks. dikte opp noe, og hvis arbeidsgiver finner ut av det vil det være etter at vedkommende først er ansatt)? Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Det viser om de har selvinnsikt og om de lyver. Hvis du med rimelig sikkerhet si at de lyver på dette spørsmålet kan du bruke det til å lese kroppspråk på andre spørsmål. Mye som foregår på intervjuer og i prosessene rundt kan sees på som forkastelig, men slik er det når man har 100 søkere og 2 stillinger f.eks. Hvis man ser på sine svake sider som noe av det mest sårbare man sitter med så har man helt andre problemer slik jeg ser det. Ingen er perfekte og ingen mangler svake sider. Hvordan kan du vite om de lyver på dette spørsmålet eller ikke? At ingen er perfekte betyr ikke at egne svakheter ikke er høyst personlig og noe man ikke bør måtte dele med fremmede mennesker. Hvordan måler man selvinnsikt ved å stille dette spørsmålet? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Flere grunner. For det første så ser jeg ikke problemet med spørsmålet i seg selv, da en arbeidsgiver selvfølgelig vil sikre seg en kandidat som passer til jobben. Om et menneske søker jobb som servicearbeider og ikke liker å snakke med andre, så passer jo ikke vedkommende til jobben. Jeg ville benyttet dette spørsmålet både for å avdekke egenskaper og holdninger som ikke passer inn i stillingen, men også den enkle grunn av å se om kandidaten er forberedt til intervjuet. Dette er et av de vanskeligste spørsmålene en kan få på et intervju, og om kandidaten da kan uttrykke negative sider ved seg selv, så viser det til både god forberedelse og selvinnsikt. Tror du virkelig en person som ønsker en jobb vil dele en negativ egenskap som vil koste ham jobben? Da er det jo bedre å dele noe som ikke gjør at man velges bort. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Flere grunner. For det første så ser jeg ikke problemet med spørsmålet i seg selv, da en arbeidsgiver selvfølgelig vil sikre seg en kandidat som passer til jobben. Om et menneske søker jobb som servicearbeider og ikke liker å snakke med andre, så passer jo ikke vedkommende til jobben. Jeg ville benyttet dette spørsmålet både for å avdekke egenskaper og holdninger som ikke passer inn i stillingen, men også den enkle grunn av å se om kandidaten er forberedt til intervjuet. Dette er et av de vanskeligste spørsmålene en kan få på et intervju, og om kandidaten da kan uttrykke negative sider ved seg selv, så viser det til både god forberedelse og selvinnsikt. Tror du virkelig en person som ønsker en jobb vil dele en negativ egenskap som vil koste ham jobben? Da er det jo bedre å dele noe som ikke gjør at man velges bort. Nei, jeg tror ikke det. Men om man har egenskaper som gjør at man overhodet ikke passer til jobben, så ville jeg spart meg for å søke i det hele tatt. Nå snakker jeg heller vel å merke ikke om generelle ting som at man er treg om morgenen eller giddalaus, for dette burde man fint klare å endre på. Jeg tenker heller på ting som gjør at man bare ikke passer. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 negativ side jeg alltid sier er at jeg mister lett motivasjonen hvis jeg blir satt til å gjøre repeterende monotone arbeidsoppgaver, som selvfølgelig aldri ville hendt i jobbene mine.... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Er det noen som kan komme med en eneste grunn til at dette spørsmålet er greit å stille under et jobbintervju? Flere grunner. For det første så ser jeg ikke problemet med spørsmålet i seg selv, da en arbeidsgiver selvfølgelig vil sikre seg en kandidat som passer til jobben. Om et menneske søker jobb som servicearbeider og ikke liker å snakke med andre, så passer jo ikke vedkommende til jobben. Jeg ville benyttet dette spørsmålet både for å avdekke egenskaper og holdninger som ikke passer inn i stillingen, men også den enkle grunn av å se om kandidaten er forberedt til intervjuet. Dette er et av de vanskeligste spørsmålene en kan få på et intervju, og om kandidaten da kan uttrykke negative sider ved seg selv, så viser det til både god forberedelse og selvinnsikt. Tror du virkelig en person som ønsker en jobb vil dele en negativ egenskap som vil koste ham jobben? Da er det jo bedre å dele noe som ikke gjør at man velges bort. Nei, jeg tror ikke det. Men om man har egenskaper som gjør at man overhodet ikke passer til jobben, så ville jeg spart meg for å søke i det hele tatt. Nå snakker jeg heller vel å merke ikke om generelle ting som at man er treg om morgenen eller giddalaus, for dette burde man fint klare å endre på. Jeg tenker heller på ting som gjør at man bare ikke passer. Vel, eksemplene dine er jo folk som har egenskaper som gjør at de ikke passer i jobben... Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 13. januar 2016 Del Skrevet 13. januar 2016 Hei tror ikke det er like vanlig nå som før at man får spm om negative egenskaper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå