alex100 Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Hei. Jeg jobber med designet på en ny side, og jeg lager en liten ramme der jeg skal ha innholdet i. Jeg kommer til å skrive ganske mye over det som er plass til, og det blir da automatisk en scroll på siden. Dette er helt fint, men jeg synes ikke den scroll-typen passer inn. Det er en typisk Windows-scroll. Jeg kunne tenke meg å ha en annen type scroll på siden i stedet, f.eks. slik som her på forumet. Hvordan får jeg til det? Endret 15. november 2003 av alex100 Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Først av alt så må jeg fraråde deg sterkt å anvende "en liten ramme der jeg skal ha innholdet i" ... dette er _ikke_ bra... En annen ting er at det er kun IE og Opera (hvis du har aktivert for det) som støtter farget-scrollbars. Uansett, slik ser koden ut (du må legge dette i ditt stilark): body { background-color: #E5E5E5; scrollbar-face-color: #DEE3E7; scrollbar-highlight-color: #FFFFFF; scrollbar-shadow-color: #DEE3E7; scrollbar-3dlight-color: #D1D7DC; scrollbar-arrow-color: #ffffff; scrollbar-track-color: #EFEFEF; scrollbar-darkshadow-color: #98AAB1; } Dette er forumet sine scrollbars så du må selv endre fargene... Endret 15. november 2003 av PiRANhA Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 (endret) body { background-color: #E5E5E5; scrollbar-face-color: #DEE3E7; scrollbar-highlight-color: #FFFFFF; scrollbar-shadow-color: #DEE3E7; scrollbar-3dlight-color: #D1D7DC; scrollbar-arrow-color: #ffffff; scrollbar-track-color: #EFEFEF; scrollbar-darkshadow-color: #98AAB1; } Hvordan bruker jeg helt nøyaktig den koden der? PS: Jeg er ingen kløpper på programmering. Endret 15. november 2003 av alex100 Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Du legger den inn i <head>en i html-dokumentet ditt. For å endre fargene, endrer du hex-verdiene. Eks: sort = #000000 hvit = #FFFFFF Har du PhotoShop er det veldig enkelt å finne fargekodene du vil bruke der. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Hmm. Når jeg kopierer det dit som dere sier, så kommer den bare opp i det "visuelle" og ikke som en funksjon, hvis dere skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Du må unnskylde de andre... <html> <head> <title>Min side</title> <style> body { background-color: #E5E5E5; scrollbar-face-color: #DEE3E7; scrollbar-highlight-color: #FFFFFF; scrollbar-shadow-color: #DEE3E7; scrollbar-3dlight-color: #D1D7DC; scrollbar-arrow-color: #ffffff; scrollbar-track-color: #EFEFEF; scrollbar-darkshadow-color: #98AAB1; } </style> </head> <body> Her er bodyen... </body> </html> Sånn! Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Bruk <style type="text/css"> hvis css settes i htmldokumentet. Å ha et seperat .css dokument er likevel å foretrekke. (Og scollbar-* egenskapen i css, er fortsatt ikke standard.) Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Du må unnskylde de andre... <html> <head> <title>Min side</title> <style> body { background-color: #E5E5E5; scrollbar-face-color: #DEE3E7; scrollbar-highlight-color: #FFFFFF; scrollbar-shadow-color: #DEE3E7; scrollbar-3dlight-color: #D1D7DC; scrollbar-arrow-color: #ffffff; scrollbar-track-color: #EFEFEF; scrollbar-darkshadow-color: #98AAB1; } </style> </head> <body> Her er bodyen... </body> </html> Sånn! Bingo! Takker. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Bare kos. Men merk at den ikke funker i Opera... Endret 15. november 2003 av (jonas) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Du må unnskylde de andre... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Du må unnskylde de andre... Ikke første gang det kommer en slik uttalelse fra den kanten for å si det sånn... Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Er det bare jeg som ikke tar poenget bak (jonas) sin kommentar? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Bare kos. Men merk at den ikke funker i Opera... Er det noe jeg kan gjøre for at den skal funke der? Eller et annet script? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Er det bare jeg som ikke tar poenget bak (jonas) sin kommentar? Gi nå blanke i det da. Er ikke noe big deal. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 (endret) Går ikke an å gi blanke her på forumet. Her er de harde som stål og tøffe som toget. Edit: Endret 15. november 2003 av (jonas) Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 ( jonas ) er litt frekk i tonen, men i dette tilfellet støtter jeg kommentaren hans. Når trådstarter sier han ikke er noen kløpper i programmering så hadde det ikke kostet mange kaloriene å forklare hvordan man implementerer koden dere kommer med. Hvordan i huleste skulle det være mulig for han å vite at blokken PiRANhA viste fram var en del av et stilark? Opera kan vise scrollbars som IE, men det er skrudd av som default. Det er uansett en uting å lage sider med proprietær kode. Hold deg til kode godkjent fra w3 Men ellers - er det mulig å ha bakgrunnen gjennomsiktig? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 enden: Hvis jeg ikke tar helt feil, så er 'transparent' en verdi det går an å sette. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Du må unnskylde de andre... Det var ikke han som ikke klarte å forklare skikkelig hvordan CSS blir brukt i et html-dokument, var det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Bare kos. Men merk at den ikke funker i Opera... Funker ikke på mac heller. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Funker ikke på mac heller. Hvem bryr seg? Mac er for jenter og frisører! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå