Gå til innhold

Venn fra utlandet har begynt å oppleve rasisme

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en venn som kommer fra utlandet og elsker norge og nordmenn. Han er født og oppvokt her med norsk pass og har ingen tilknytting til "hjemlandet". Etter det med IS, utlendinger og muslimer så møter han på hverdagsrasisme i blant her og der hvor folk ser stygt på han sier han. en gang så var det noen som visst hadde sagt at han skulle få seg ut av landet og at de var lei svartinger. En i klassen altså klassiferer han som innvandrer og sier mye stygge ting om innvandrere. Jeg synes det er idiotisk å dømme ut ifra hårfarge.

Hva mener dere om dette og tror dere at det blir et problem ikke bare for utlendinger men også muslimer (vanlige muslimer som vil leve fredelig, ja de fins, ikke alle muslimer er IS, noen er al qaida og andre taliban) muslimer uansett hvor mye avstand de tar fra terror og vold?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Det er et uendrelig faktum at mange vil oppføre seg som det der, og la individer tåle støyter for noe som ikke er deres feil. Noen er slik, andre er ikke slik. Det alle må prøve er å fortelle andre at de skal oppføre seg skikkelig, men det er også opp til de som mottar slik, å bare børste det av seg. Slik er naturen, det er en krig mellom gener og slik vil det være i multikulturelle samfunn.

Jeg på min side er i mot forandringen av samfunnet til et "multikulturelt" samfunn, av moralske årsaker og mtp konsekvenser av det. F.eks. det evige maset om rasisme og at enkelte grupper skal få særbehandlinger og privilegier fremfor andre. Ellers lar jeg det ikke gå ut over individer.

Lenke til kommentar

Hei jeg har en venn som kommer fra utlandet og elsker norge og nordmenn. Han er født og oppvokt her med norsk pass og har ingen tilknytting til "hjemlandet". Etter det med IS, utlendinger og muslimer så møter han på hverdagsrasisme i blant her og der hvor folk ser stygt på han sier han. en gang så var det noen som visst hadde sagt at han skulle få seg ut av landet og at de var lei svartinger. En i klassen altså klassiferer han som innvandrer og sier mye stygge ting om innvandrere. Jeg synes det er idiotisk å dømme ut ifra hårfarge.

Hva mener dere om dette og tror dere at det blir et problem ikke bare for utlendinger men også muslimer (vanlige muslimer som vil leve fredelig, ja de fins, ikke alle muslimer er IS, noen er al qaida og andre taliban) muslimer uansett hvor mye avstand de tar fra terror og vold?

Jepp dette landet er fylt av rasister og bedrevitere dessverre, situasjonen som pågår har ikke gjort det særlig bedre. 

Lenke til kommentar

Når du sier at dette landet er fyllt med rasister så regner jeg med at du inkluderer alle utlendinger som er rasistiske mot norske også. Faen ikke noe bedre noen av sidene, rasisme går begge veier.

Til TS, jeg er enig med Oleoh det skriver om å ikke gå på enkeltindivider, det blir for dumt.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Når du sier at dette landet er fyllt med rasister så regner jeg med at du inkluderer alle utlendinger som er rasistiske mot norske også. Faen ikke noe bedre noen av sidene, rasisme går begge veier.

Til TS, jeg er enig med Oleoh det skriver om å ikke gå på enkeltindivider, det blir for dumt.

Jo klart det finnes noen av disse også, men det er svææært sjeldent jeg opplever dette. Er jo bare til å gå til hvilken som helst tråd her inne så ser en fort hvem som "leder"(ehm, taper?) den kampen der.. Evt på kommentarfelt på artikler osv. 

Lenke til kommentar

Det er lett å si at det er dumt at det skjer og "suck it up", for å så snu 180 grader på hælen og gå tilbake til å mingle og spre denne fremmedfrykten som TS beskriver.

Når jeg er motstanderen til disse innvandrer-skeptikerne (i nyanser fra skeptikere til fullblown rasister med paranoid schizofreni) så er det ikke fordi jeg forsvarer Islam og uforsvarlig innvandring, men heller for å forsvare individer som blir marginalisert av irrasjonell frykt som spres på blant annet diskusjonsforum og kommentarfelt.

"Det er riktig synd, men husk nå at vennen din er i en gruppe som står for mesteparten av overfallsvoldtekter!"

• Liker 1
Lenke til kommentar

I disse dager kan jo alt kalles rasisme, så om man går etter de primisser så finner man rasisme overalt, ja. 

Nei. Rasisme har en ganske hard definisjon som har stått urørt siden konseptet ble skapt. Rasisme er enkelt og greit en klassifisering av mennesker basert på etnisk tilhørighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I disse dager kan jo alt kalles rasisme, så om man går etter de primisser så finner man rasisme overalt, ja. 

Nei. Rasisme har en ganske hard definisjon som har stått urørt siden konseptet ble skapt. Rasisme er enkelt og greit en klassifisering av mennesker basert på etnisk tilhørighet.

Definisjonen står urørt, men (mis)bruken av konseptet gjør ikke det. Den påfølgende effekten ser man minst like ofte som Salvesen ser rasistiske innlegg i kommentarfelt. Jeg har ved flere anledninger blitt kalt rasist, og opplevd konsensus blant andre at jeg er det, fordi jeg har vært uenig med ideologien Islam eksempelvis. 

TS; Folk som oppfører seg slik de har gjort mot vennen din har en tendens til å ikke nå så langt i livet, så du/din venn kan i grunn trøste deg/dere med det. De aller fleste i Norge har en tendens til å ikke bli særlig imponert av folk som går rundt å sier "er så lei av svartinger".  :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen står urørt, men (mis)bruken av konseptet gjør ikke det. Den påfølgende effekten ser man minst like ofte som Salvesen ser rasistiske innlegg i kommentarfelt. Jeg har ved flere anledninger blitt kalt rasist, og opplevd konsensus blant andre at jeg er det, fordi jeg har vært uenig med ideologien Islam eksempelvis. 

Det er ganske lett å spotte når ordet rasisme blir brukt feil. Jeg hadde latt anklageren fått høre om hvorfor det er feil å kalle det rasisme.

Jeg er enig i at skepsis mot Islam ikke er rasisme. Rasisme er når du vil ta inngrep i en folkegruppe fordi man ser negative tendenser i gruppen, enten de eksisterer eller ei. Når mine kjære med-debattanter her på diskusjon.no kaller muslimer/innvandrere for voldtektsmenn så er det også rettet mot TS sin venn, uavhengig av hvilken type person han er. 

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan du vite at jeg oppfatter definisjonen rett eller galt? Om du ikke ser rasisme i kommentarfelt om dagen tror jeg det er du som må sjekke opp definisjonen. Klart det er mange som er på "kanten" om en kan si det og blir kalt rasist, men igjen er det mange faktisk rasistiske kommentarer ute å går også, og det er absolutt overvekt over nordmenn. 

Lenke til kommentar

Menn?

Plot twist!

Hvordan i alle dager kan du vite at jeg oppfatter definisjonen rett eller galt? Om du ikke ser rasisme i kommentarfelt om dagen tror jeg det er du som må sjekke opp definisjonen. Klart det er mange som er på "kanten" om en kan si det og blir kalt rasist, men igjen er det mange faktisk rasistiske kommentarer ute å går også, og det er absolutt overvekt over nordmenn. 

Man bør ta en grundig tanke både ovenfor seg selv og motparten. Men rasisme er nokså svart/hvitt (beklager), enten så har du dømt mennesker på grunn av etnisitet, eller så har du ikke gjort det.

For å gi islam-kritikere medhold så er det en veldig vanlig misforståelse at kritisering av islam er rasisme. Kritisering av Islam er ikke rasisme, men å utføre/ønske handlinger på en folkegruppe grunnet Islam er rasisme. Det er med andre ord greit å ta avstand fra Islam og synes det er noe dritt, men du kan ikke nekte å ansette muslimer på grunn av at du synes Islam er noe dritt.

Lenke til kommentar

Folk er frustrert/redd og man får følgene av det dessverre. Det blir kollisjon å blande slik ... det er bare spørsmål om tid/mengde og det er det blitt advart for. Da går det dessverre også utover enkeltpersoner ... (nei, jeg sier ikke at slik oppførsel er ok, tvert imot)

Å gå på person/grupper slik er vi flinke til. Det er ikke bare de av utenlandsk opphav, men vi ser f.eks på eldre på en viss måte(hattkail i bil f.eks), ungdom som står på hjørne, syklister, bilister, NAVere, rødstrømper osv osv ...

Har man en negativ holdning til en viss gruppe, så kauker man rasist/fremmedfrykt fortere enn ... - for det er ille å ta den gruppen ... DET er negativt det.

Edit: Forøvrig har jeg hørt mange av utenlandsk opprinnelse som har brukt rasismekortet når de er blitt tatt for noe/blir sjekket - f.eks på grensa (TV programmet) - konfrontasjon med dørvakter på byen mm. Har til gode å høre det av 'innfødte', selv når de blir sjekket/kontrollert av en med utenlandsk utseende/opphav

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Dette er et resultat av en altfor høy innvandring og muslimsk ekstremisme.

Skal vi ha et ikke segregert rasistisk samfunn må innvandringen holdes på et stabilt lavt nivå som gjør det mulig å integrere dem. Dette er ikke noe vi kan gjøre alene, det må bli enighet i EU om å sette opp flyktningleire i nabolandene som vi sender dem tilbake til.

Skal vi ta imot flyktninger så kan vi gjøre det igjennom kvotesystemet istedenfor. Da kan vi hjelpe de som behøver det mest.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Da kan vi hjelpe de som behøver det mest.

Ønskedrøm. De som behøver det mest klarer aldri å ta turen hit eller til andre land der de er trygge. Skulle vi ha kunnet hjelpe de som trenger det mest så måtte vi ha dratt ned og hentet folk selv.

Vet du hva kvoteflyktninger er for noe? Kvoteflyktninger betyr at vi henter folk selv, eller får noen til å gjøre det for oss.

Selvfølgelig så er det noen som ikke kan hentes og behøver hjelp, men av de som vi kan hjelpe så er det viktig at vi fokuserer på de som har størst behov.

Lenke til kommentar

Dette er et resultat av en altfor høy innvandring og muslimsk ekstremisme.

Det har aldri vært motstridende korrelasjon mellom mengden innvandring og rasistiske/diskriminerende holdninger. Du trenger bare å se på Japan for å forstå at påstanden din er feil.

Forøvrig så har også intolerante holdninger gått ned i Norge på tross av innvandringen som går opp. Det er bare på internettet, der de sinteste roper høyest at debatten virker polarisert.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...