Gå til innhold

Tyrkisk nedskyting av Russisk fly

Anbefalte innlegg

De høye lederskaper kan bare gå ned i de store bunkersene sine og leke med krigen derfra, helt trygge og komfertable.

Når det er over, kan de starte på nytt. Uten fyktningeproblemer og overbefolkning. Så det meste ligger til rette for dem.

Jensemann får helt sikkert være med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at det var idiotisk av Tyrkia å gjøre det de har gjort. Nå viser det seg at det russiske flyet landet 4 km utenfor grensen til tyrkia, i syria. Da kan man stille seg spørsmålet om flyet faktisk krenket tyrkisk territorium

Dette viser hva slags drittstat Tyrkia er, og de er ikke verdig til et natomedlemskap.

I følge dokumenter wikileaks har 'lekket' varte krenkelsen 17 sekunder. Og Tyrkia er ikke så nøye når det gjelder krenkelsen av andres luftrom. Samme wikileaks har på twitter denne teksten "Classified US cable: Turkey violating Greek airspace 40 times a day". Så at Tyrkia er et skittent land som ikke har noe i NATO å gjøre er hevet over enhver tvil.

edit: "In just the first month of 2014 Turkish jets are claimed to have violated Greek airspace 1,017 times"

wikileaks

Endret av freke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som hendte bare påminner om skillelinjene, med hva Russland/Assad ønsker i Syria, og hva som er USA/EU/Nato's mål.

Tyrkerne trengte ikke skyte ned flyet selv om det evt. var noen meter inne i tyrkisk luftterritorium, ergo indikerer det at Tyrkia/Nato bare har ventet på en anledning til å gjøre det, for å vise russerne at de misliker at Russland bekjemper såkalte moderate opprørsgrupper som holdet til i grenseområdet og angriper Assad-styrker og byen Latakia. En av disse er "Første Kystbrigade"

https://www.facebook.com/ShaamNetwork.Arabic/videos/1040297012687539/

https://rfsmediaoffice.com/en/tag/%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B1%D9%82%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%88%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AD%D9%84%D9%8A%D8%A9-en/#.VlTzXXYvfs0

https://twitter.com/alolasahlea

https://www.youtube.com/channel/UC6L-46QrfE0nKVmID3mfq1A/videos

Disse har endeløs tilgang på forsyninger og utstyr fra USA/EU via tyrkiske grensen og de forsvinner ikke, selv om Putin bruker luftmakt. Ergo må Russland evt. vurdere å sette inn bakkestyrker i grenseområdene og være forberedt å stå der i lang tid.

Putin har vel sagt at bakkestyrker er uaktuelt, men hvis han ikke gjør det, kommer russerne til å bli ydmyket og latterliggjort gang på gang.

Eller han kan velge, at på tide å trekke seg ut av Syria.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det var idiotisk av Tyrkia å gjøre det de har gjort. Nå viser det seg at det russiske flyet landet 4 km utenfor grensen til tyrkia, i syria. Da kan man stille seg spørsmålet om flyet faktisk krenket tyrkisk territorium. Uansett en unødvendig handling, også om russland krenket tyrkisk luftrom. Tyrkia er nødt til å fortså at Russland er en alliert i kampen mot IS. Å skyte ned flyene til sine alierte henger ikke på greip. Putins uttalelse hvor han sammenlignet Tyrkia med terrorister forstår jeg. Russland bidrar stort til kampen mot IS, og de viser handlekraft. Det er av Tyrkias interesse at IS bekjempes, og Russland er en viktig bidragsyter. Skal man da skyte ned flyene demmes, idet de utfører oppdrag for å ramme IS? Nei. Jeg mener at det ikke er akseptabelt. Og... Dersom Russland hadde krenket tyrkisk territorium så kunne de ha sendt opp fly for å følge med på russerne, og eventuelt eskortere de ut. HELT UNØDVENDIG å skyte ned flyet. Rett og slett idiotisk gjort! 

Saken er mer nyansert enn det. Vi utenforstående vet ikke nøyaktig hva som skjedde, så vi kan bare spekulere. Spesielt spørsmålet om flyet var på feil side eller ikke er et stridspunkt. 4 km er ikke langt. Flyet kan altså ha vært i tyrkisk luftrom da det ble beskutt. Videre er det ikke sikkert at tyrkerne visste at flyet var russisk eller hva dets oppdrag var. Angivelig anrop de flyet 10 ganger før de skjøt ned flyet. Tyrkia er også i en presset sikkerhetssituasjon som gjør det vanskelig å vente på at flyet eventuelt åpner ild eller sende fly for å eskortere dem ut. Det er ikke helt det samme som å sende vektere for å eskortere en bråkmaker ut av en nattklubb.

Dette viser hva slags drittstat Tyrkia er, og de er ikke verdig til et natomedlemskap. De har brutt retningslinjene i nato, ved at de åpnet ild mot "fiende" uten å forhøre seg med nato først. Det er grunn nok til å pælme dem på ræva ut av nato for godt. De vet godt at man ikke skal bryte retningslinjer, og land som gjør det er ikke verdig er medlemskap. Hvis nato kaster de ut så kan det skape utrygghet for de andre landene, men jeg mener at det er mer utrygt å ha en slik tullenasjon i Nato som skal ødelegge forhold mellom en var verdens stormakter. 

Hvilke retningslinjer snakker du om? Retten til selvforsvar (og grensene for hva som kan regnes som selvforsvar) reguleres av FN-pakten.

Lenke til kommentar

"The United States believes that the  Russian jet shot down by Turkey  on Tuesday was hit inside Syrian airspace after a brief incursion into Turkish airspace, a US official told Reuters, speaking on condition of anonymity."

http://www.jpost.com/Middle-East/US-believes-Russian-jet-was-in-Syrian-airspace-when-Turkey-shot-it-down-435275

Erdogan 2012 :

“A short-term border violation can never be a pretext for an attack,” President Recep Tayyip Erdogan, who was then-Turkish prime minister, told BBC at the time as he expressed rage over the downing of the plane."

https://www.rt.com/news/323369-turkey-downed-russian-jet/

Lenke til kommentar

“I think that only an insane person and only in a dream can imagine that Russia would suddenly attack NATO. I think some countries are simply taking advantage of people’s fears with regard to Russia. They just want to play the role of front-line countries that should receive some supplementary military, economic, financial or some other aid,” Putin said.

https://www.rt.com/news/265399-putin-nato-europe-ukraine-italy/

Puh...  heldigvis er nok ikke Putin så ravende gal som våre vestlige medier har forespeilet oss de siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det var idiotisk av Tyrkia å gjøre det de har gjort. Nå viser det seg at det russiske flyet landet 4 km utenfor grensen til tyrkia, i syria. Da kan man stille seg spørsmålet om flyet faktisk krenket tyrkisk territorium. Uansett en unødvendig handling, også om russland krenket tyrkisk luftrom. Tyrkia er nødt til å fortså at Russland er en alliert i kampen mot IS. Å skyte ned flyene til sine alierte henger ikke på greip. Putins uttalelse hvor han sammenlignet Tyrkia med terrorister forstår jeg. Russland bidrar stort til kampen mot IS, og de viser handlekraft. Det er av Tyrkias interesse at IS bekjempes, og Russland er en viktig bidragsyter. Skal man da skyte ned flyene demmes, idet de utfører oppdrag for å ramme IS? Nei. Jeg mener at det ikke er akseptabelt. Og... Dersom Russland hadde krenket tyrkisk territorium så kunne de ha sendt opp fly for å følge med på russerne, og eventuelt eskortere de ut. HELT UNØDVENDIG å skyte ned flyet. Rett og slett idiotisk gjort! 

Saken er mer nyansert enn det. Vi utenforstående vet ikke nøyaktig hva som skjedde, så vi kan bare spekulere. Spesielt spørsmålet om flyet var på feil side eller ikke er et stridspunkt. 4 km er ikke langt. Flyet kan altså ha vært i tyrkisk luftrom da det ble beskutt. Videre er det ikke sikkert at tyrkerne visste at flyet var russisk eller hva dets oppdrag var. Angivelig anrop de flyet 10 ganger før de skjøt ned flyet. Tyrkia er også i en presset sikkerhetssituasjon som gjør det vanskelig å vente på at flyet eventuelt åpner ild eller sende fly for å eskortere dem ut. Det er ikke helt det samme som å sende vektere for å eskortere en bråkmaker ut av en nattklubb.

Ja man skal ikke ta første infoen man fikk her som god fisk. Begge land viser til hvert sitt radarkart og flygemønster som ikke matcher, Russland hevder de aldri fløy innenfor Tyrkias grenser ei heller at de fikk noen advarsler i forkant av nedskytningen slik som Tyrkia hevder. De mener at det faktisk var Tyrkia som krenket Syrias suverenitet ved at de fløy utover Tyrkias grenser og inn i Syria hvor de skjøt ned det Russiske flyet...

Det blir ett problem når ingen av de to land har vist seg tillt verdig eller har noe som helst troverdighet. Det må da være mulig å få dobbeltsjekke dette med uavhengige kilder/satelitter/radarer slik at man kan få fakta på bordet. Ut ifra den tvetydige infoen som er gitt har Stoltenberg og NATO bare valgt å støtte det av to land som er medlem noe som er ganske naturlig men som også kan både være feil og farlig.

Jeg vet ikke hva som må til men om det skulle vise seg at Russerne prater sant her, altså at flyet ble skutt ned utenfor Tyrkias grenser og uten noen form for advarsel i forkant, så regner jeg med at medlemskapet til Tyrkia henger i en tynn tråd. Det nytter ikke å ha medlemsland som agerer irrasjonelt med tanke på at det er minst 26 andre land som automatisk bli dratt inn i konflikten de da skaper. Om det løser noe som helst å kaste ut Tyrkia i forhold til konflikten i midtøsten tviler jeg på, men alt for å unngå en fremtidig verdenskrig og at Norge blir inblandet. Vi, som alle andre medlemsland med unntak av Tyrkia, har absolutt alt å tape på en konflikt med Russland og det må for enhver pris unngåes.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jagerfly mitt felt, men er det ikke en mulighet for at tyrkerne sendte på en frekvens som russiske jagerfly ikke lytter på når de er i strid? 

Ja, jeg tok igrunn for gitt at det er klare internasjonale rutiner og prosedyrer for slikt på tvers av landegrenser, men hvem vet..

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/ordkrig-om-advarsler-foer-russisk-fly-ble-skutt-ned/a/23567709/

Interessant å lese. Den russiske piloten hevder at han ikke fikk noen form for advarsler. I denne situasjonen så stoler jeg mer på Russland enn Tyrkia. Hvorfor skulle Tyrkia skyte ned flyet?, hvorfor gikk de rett til nato og ikke i dialog med russland? Tyder på at tyrkia har noe å skjule spør du meg. 

Lenke til kommentar

Dette må sies å ta spenningen mellom NATO og Russland til nye høyder og Putin føler seg dolket i ryggen. Han hinter vel til at de er terroristenes medsammensvorne.

At Tyrkia er NATO medlem er veldig lite heldig med tanke på Atlanterhavspakten som sier ett angrep på ett medlemsland skal ansees som ett angrep på alle. Tyrkia som bryter menneskerettigheter og har i lengre tid bombet våre kurdiske allierte som har vært våre eneste bakkestyrker i kampen mot IS. Tyrkia virker på alle måter i utakt med NATO og vesten. 

Er det naturlig å ta Tyrkias parti slik Stoltenberg gjør selv om dette kan trigge en krig og da potensielt sett en verdenskrig? Hva er alternativene vi har?

Stoltenberg gjør som han får beskjed. En SecGen er oftest en gallionsfigur, men det har vært hederlige unntak. En konflikt-sky person blir ikke annet enn gallionsfigur i den jobben.

Kast ut Tyrkia fra NATO

Kommer ikke til å skje. Tyrkias plassering er altfor strategisk viktig.

Var alt for strategisk viktig! Etter Sovjetunionens fall, og de nye medlemmene i Nato, endret dette seg.

Likevel, dersom Tyrkia forlater Nato blir det krig mellom Hellas og Tyrkia.

Deres felle medlemskap har stabilisert regionen. Egentlig Natos største suksess.

Lenke til kommentar

I følge dokumenter wikileaks har 'lekket' varte krenkelsen 17 sekunder. Og Tyrkia er ikke så nøye når det gjelder krenkelsen av andres luftrom. Samme wikileaks har på twitter denne teksten "Classified US cable: Turkey violating Greek airspace 40 times a day". Så at Tyrkia er et skittent land som ikke har noe i NATO å gjøre er hevet over enhver tvil.

edit: "In just the first month of 2014 Turkish jets are claimed to have violated Greek airspace 1,017 times"

wikileaks

Hvis man ser på kartet som Tyrkia har gitt ut, så er området de har merket av ca. 2,5 km i bredde. 17 sekunder er tiden det ville tatt å krysse dette området med en fart på 530 km/h. Dette begynner å nærme seg landingshastighet for disse flyene, som er supersoniske. Sannsynligvis var de i "beste" fall i tyrkisk luftrom i ti sekunder, og det er en liten flik av Tyrkia som strekker seg ned i Syria. 

PIRldyi.jpg

Her er omtrentlig den ruten som Tyrkia selv har oppgitt til NATO. Det er regler for når NATO-land har lov til å skyte ned fly, og de skal regnes som "avskjært" når flyet åpenbart er på vei ut av territoriet. Det russiske flyet har vært på vei ut av Tyrkia siden det kom inn, og hadde kurs mot den korteste veien ut av tyrkisk luftrom allerede når de kom inn. Tyrkia lyver, og det er ikke annet enn en ren provokasjon eller testing av grenser fra deres side. Det er helt vanvittig at vi har med en slik bandittstat i NATO. Jeg kan minne om at samtlige tokt i Syria inntil nylig var både krenking av syrisk luftrom, og bombing inne i et annet land uten noen krigserklæring eller FN-mandat, og i strid med folkeretten.

På disse få sekundene, så skulle liksom tyrkiske fly ha prøvd å avskjære flyet, kommet med 10 advarsler OG rukket å skyte det ned. Selv Jens så lettere ukomfortabel ut da han stotret frem at vi støtter andre NATO-land uansett, og det er en mann som vanligvis ikke eier skam... Dette må ha vært godt planlagt, og de må ha lagt på lur for å klare å skyte mot det akkurat når det var inne i Tyrkisk luftrom. Om de faktisk klarte å skyte det ned over Tyrkia er fortsatt uklart, men det må i alle fall times godt. Russerne har en annen versjon, men utregningen og kartet over er altså basert på Tyrkias egne opplysninger.

Om vi først skal havne i noen WWIII, så hadde det vært topp om det IKKE var fordi vi forsvarer IS eller Nusra sine interesser. Slik jeg ser det (logisk og etter det jeg har kunnet lese, men jeg er ingen ekspert) har Tyrkia brutt alle regler for å unngå konflikt, som er en forutsetning for at de skal kunne rope på hjelp fra NATO om Russland skulle ta igjen, men det kommer nok neppe til å skje noe drastisk. Tyrkia melder seg med dette inn i det gode selskap av land som vi burde ha minst mulig å gjøre med på statsnivå.

Endret av pifler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Er det naturlig å ta Tyrkias parti slik Stoltenberg gjør selv om dette kan trigge en krig og da potensielt sett en verdenskrig? Hva er alternativene vi har?

Alternativet er at vesten gir opp sin krig i Syria, som har skapt lidelse for millioner, ruinert landet og kastet landet ut i borgerkrig, bare fordi USA vil endre regjering i Syria. Ergo, USA vil diktere hva andre land skal gjøre.

Med en slik holdning er det ikke lenge til tredje verdenskrig, spesielt om denne samme holdningen rettes mot Russland. Ta ikke feil, Russland vil knuse oss og USA, USA vil knuse Russland og verden vil bli ulevelig.

Europa kan bryte sin onde allianse med USA og ta tilbake sin uavhengighet. Da har USA ingen muligheter til å tro at de kan diktere hva som foregår i verden, hva andre land skal gjøre og påtvinge dem et USA tyranni gjennom et USA basert samfunnssystem.

Borgerkrig, millioner av døde, regionale terrororganisasjoner, 5-6 ruinerte land. Det virker ikke å stoppe USA fra å fortsette på samme idiotiske måte. USA er regelrett den største faren for Europeisk sikkerhet. Først ved å ha ansvaret for å ha skapt IS på våre grenser, for deretter å diktere at vi skal provosere Russland. USA leder Europa mot selvmord. Uavhengighet fra USA er eneste løsning for Europa, og den beste løsningen for verden. Global Amerikansk fascisme, globalt USA diktatur og globalt USA tyranni kan ikke fortsette uten Europeisk støtte.

Vi trenger rett og slett et Europeisk forsvar, og vi må legge ned NATO (løgner og krigshissterorganisasjonen, som er ansvarlig for mest krig og død siden 2001 med klar margin)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Deres felle medlemskap har stabilisert regionen. Egentlig Natos største suksess.

Det er vanskelig nok for Russland å skulle krig med og eventuelt knuse vesten om de blir tvunget til det. Hva får deg til å tro at et pingleland som Tyrkia tør eller har mulighet til å krige mot hele Europa med USA i ryggen (NATO minus Tyrkia).

Hellas har faktisk et veldig kapabelt forsvar til så et lite land å være, selv det blir ingen enkel oppgave for Tyrkia, selv om de har et slagkraftig militær. (tredje i Europa etter UK og Frankrike)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig nok for Russland å skulle krig med og eventuelt knuse vesten om de blir tvunget til det. Hva får deg til å tro at et pingleland som Tyrkia tør eller har mulighet til å krige mot hele Europa med USA i ryggen (NATO minus Tyrkia).

Hellas har faktisk et veldig kapabelt forsvar til så et lite land å være, selv det blir ingen enkel oppgave for Tyrkia, selv om de har et slagkraftig militær. (tredje i Europa etter UK og Frankrike)

PS. Tyrkia var tidligere en del av gamle Hellas, og om de angriper Europa vil de nok bli det igjen, selv om USA ikke blir med.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

De sa at de ikke visste at flyet de skjøt ned var russisk. Da begynner jeg virkelig å lure på hva de tullingene i militæret der borte holder på med? Hva om det var et amerikansk fly. Skulle de ha skutt ned et fly som er i sin egen forsvarsallianse? Hva om det var et passasjerfly? Selv så tror jeg ikke på denne påstanden, men jeg syntes at det er et idiotisk utsagn for å prøve å redde sitt eget skinn. Og hvis man ikke vet hva slags fly man skyter ned der borte, så vil jeg si at luftfarten ikke er trygg over tyrkia. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...