mrnosa Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Hei. Jeg har en Opel Corsa '98 som bruker litt kjølevæske og det kommer en god del hvit eksos ut av rompa. Bilen har en tendens til å hoste litt når den kjører. Sjelden det skjer, men kan skje hvis jeg endrer fart. Særlig når jeg kjører sakte i lavt gir. Skifte plugger i dag, og skal skifte bensinfilter i morgen. Lurer på om det bare kan være en stort problem som jeg må la mekaniker ordne, eller om dette er noe jeg kan gjøre selv? Lenke til kommentar
mrnosa Skrevet 24. november 2015 Forfatter Del Skrevet 24. november 2015 Når bilen ble varm, så syns jeg egentlig eksosen ble normal. Men var unormalt mye røyk til å være kaldt når bilen var kaldt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Kan være toppakning. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Det lukter toppakning ja, sjekk om oljen også er tynn så har du nok svaret. Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Hvit eksos skyldes vann eller kondens. Om det kun er når motor er kald, kan det i disse dager like gjerne skyldes kondens pga utetemperaturen. Dette er helt vanlig. Om det vedvarer når bilen har driftstemperatur kan det type på at det kommer vann fra kjølesystemet inn i forbrenningssystemet i motoren, og kan som nent over være toppakning. Kan også være sprekk i topplokk og andre feil. 1 Lenke til kommentar
mrnosa Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Hvit eksos skyldes vann eller kondens. Om det kun er når motor er kald, kan det i disse dager like gjerne skyldes kondens pga utetemperaturen. Dette er helt vanlig. Om det vedvarer når bilen har driftstemperatur kan det type på at det kommer vann fra kjølesystemet inn i forbrenningssystemet i motoren, og kan som nent over være toppakning. Kan også være sprekk i topplokk og andre feil. Bilen blir ikke for varm. Når jeg sjekket oljen, så syns jeg ikke der var noe tynnere, eller annen farge enn min forrige bil. Ser ikke unormalt ut i frostvæsken. Skal fylle frostvæske i dag og se hvor mye den bruker. Kan være en bitteliten lekasje? Lenke til kommentar
mrnosa Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Tror dere motorblokktetningg fra Biltema har noe for seg? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Motorblokktetning-2000028619/ Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 NEI! Dra til et verksted å få de å sjekke for olje i kjølevann eller vann i olje. De har verktøy for dette og tar mest sannsynlig ikke noe for jobben siden det er en superkjapp analyse. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Kan være toppakning. toppakning støttes. Lenke til kommentar
mrnosa Skrevet 25. november 2015 Forfatter Del Skrevet 25. november 2015 Syns det er litt lett å bare si toppakning jeg. Hvis det ikke er olje i kjølevæske, oljen ser ikke påvirket og utvannet ut. Hvorfor må det da være toppakning? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Fordi det kan være en liten lekkasje. Den vil til slutt briste som en demning og du mister plutselig alt kjølevannet inn i motoren... Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 25. november 2015 Del Skrevet 25. november 2015 Bilen blir ikke for varm. Når jeg sjekket oljen, så syns jeg ikke der var noe tynnere, eller annen farge enn min forrige bil. Ser ikke unormalt ut i frostvæsken. Skal fylle frostvæske i dag og se hvor mye den bruker. Kan være en bitteliten lekasje? Lurte heller på om fargen på eksosen forsvinner når bilen blir normalt varm. Om den ikke gjør det, kan det tyde på vann i forbrenningssystemet. Det at frostvæske forsvinner kan like gjerne skyldes en lekkasje i frostvæskesystemet. Typiske lekkasjer er for eksempel varmeregisteret. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Syns det er litt lett å bare si toppakning jeg. Hvis det ikke er olje i kjølevæske, oljen ser ikke påvirket og utvannet ut. Hvorfor må det da være toppakning? Det må ikke det, men toppakning kan svikte på i alle fall tre forskjellige måter: 1: olje i vann og/eller vann i oljen 2: olje i sylindre/forbrenningsrom og kompresjonstrykk i oljen (trykk i veivhuset/oljepanna, blå røyk) 3: vann i sylindre/forbrenningsrom og kompresjonstrykk i kjølesystemet (bobler i radiatoren/ekspansjonstanken, hvit røyk) 4: alt det ovennevnte samtidig. Om bilen bruker kjølevæske og ryker hvitt, så er sannsynligheten for nr 3 ganske stor, men om røyken forsvinner ved varm motor kan det som nevnt også være lekkasje i radiator, varmeapparatregister, radiatorslanger, og diverse sånne ting, Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Syns det er litt lett å bare si toppakning jeg. Hvis det ikke er olje i kjølevæske, oljen ser ikke påvirket og utvannet ut. Hvorfor må det da være toppakning? Dette er sånne tråder jeg ikek gidder å svare på fordi alle vet det er topp pakning. På en Corsa 98, eller Opel generelt så har jeg bytta latterlig mye topp pakninger. Er det en 8v eller 16v? Eller er det en sjelden 1,6 16V i en corsa(da begynner det å bli trangt) Uansett så står bilen å varmkjører seg i lunchen. Topp pakning på disse er enkelt og en skikkelig bonusjobb. Jeg savner disse jobbene her. Topp pakning høres ille ut, men det er enkelt på Opel. Ellers så kan du dra på et verksted å få samme diagnosen. Deretter dra til NAF fordi dem kommer til å si det motsatte, si det du liker å høre og utsette problemet med advokater til stede. Omsider må du bytte topp pakning uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå