Gå til innhold

Samsung Galaxy S6 Edge - Strømforbruk

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske fersk eier av en Samsung Galaxy S6 Edge med nyeste versjon av Lollipop, etter 6-7 år med iPhone og javnt over er jeg veldig fornøyd med telefonen. Jada, jeg står fast ved at iPhone er det som funker best for den som bare vil ha et enkelt telefonhold uten bekymringer. iPhone bare funker... uansett.

S6'en funker så klart også utmerket, men jeg har på de tre ukene jeg har eid den måtte restarte den tre ganger grunnet at den fryser og opleves "hakkete". Ikke akkurat verdens undergang, men det som bekymrer meg mest er batteriforbruket i standby...

Min kone har en 2 år gammel iPhone 5S og i natt så tenkte jeg at jeg skulle utføre et lite eksperiment med tanke på batteriforbruket i standby modus.

Begge telefonene ble ladet opp til 100%, begge ble satt i standby og ble lagt på nattbordet. Etter nøyaktig 8t-16min. så ble jeg ganske forskrekket over hvor mye strøm S6'en har brukt i standby på den tiden. S6'en viste 88%. Den har da altså klart å brukt 12% strøm i standby på dne tiden(!).

Mens iPhonen til madammen faktisk viste 100% ennå!! Dog sank den til 99% etter 10 sekunder, men allikevel så mener jeg Apple virkelig imponerer og regelrett knuser S6'en på batteriforbruk i standby modus.

Er det noe galt med med min S6 Edge, eller bruker dem faktisk så mye strøm?

iPhone 5S har så vidt meg bekjent også et vesentlig  mindre batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det med eller uten mobildata/wifi på? Kan noen ha ligget og synkronisert i bakgrunnen på din S6? Har en kollega som sliter med sin Edge om dagen, den blir varm og batteriet tappes kjapt. Virker å komme sporadisk. Men batteritiden har vel aldri vært denne telefonen sin sterke side fra dag 1 av heller har jeg fått inntrykk av.

Lenke til kommentar

Mobildata og wifi var påslått på begge telefonene. Har heller ingen intensjoner om å slå av dette da jeg mener det bør være unødvendig.

Jeg tok ut S6'en fra laderen for 48 minutter siden. Den har ligget i standby hele tiden. Nå viser batteriet 99%. Den bruker altså mer strøm enn iPhone 5S på 48 minutter enn det iPhone gjør på nesten 9 timer..i standby.

Det skal sies at jeg ikke mistenker at det er S6'en som er så innmari dårlig her, men heller det at iPhone bare er overlegen på dette. Men uansett så ønsker jeg at den ikke gjør så mye rart i bakgrunnen som trekker strøm når den er i standby.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hadde selv en Edge og opplevde batteriet som ganske skuffende. Som du sier er iPhone helt uslåelig når det gjelder batteribruk i Standby. I bruk er det nok telefoner som er bedre, men så lenge telefonen ikke er i bruk er den helt utrolig.

Androidtelefoner og WP telefoner opplever JEG som mer batteribrukende i standby. Jeg slår alltid av ALL automatisk synkronisering på mine telefoner, uansett OS og produsent, så her har Android og WP leiren noe å forbedre.

Skal bli spennende å se hva denne "Doze"funksjonen på de nyeste Nexusmodellene kan ha å si for batteribruk i standby. 

Noen vil sikkert argumentere med at det ikke betyr noe hvor mye den bruker i Standby, men for oss som ikke sitter med telefonen limt fast i hånda 24/7, men som ofte har den i lomma, så har dette faktisk ganske mye å si.

Lenke til kommentar

Hadde selv en Edge og opplevde batteriet som ganske skuffende. Som du sier er iPhone helt uslåelig når det gjelder batteribruk i Standby. I bruk er det nok telefoner som er bedre, men så lenge telefonen ikke er i bruk er den helt utrolig.

Androidtelefoner og WP telefoner opplever JEG som mer batteribrukende i standby. Jeg slår alltid av ALL automatisk synkronisering på mine telefoner, uansett OS og produsent, så her har Android og WP leiren noe å forbedre.

Skal bli spennende å se hva denne "Doze"funksjonen på de nyeste Nexusmodellene kan ha å si for batteribruk i standby. 

Noen vil sikkert argumentere med at det ikke betyr noe hvor mye den bruker i Standby, men for oss som ikke sitter med telefonen limt fast i hånda 24/7, men som ofte har den i lomma, så har dette faktisk ganske mye å si.

Som du sier så er det vel ikke veldig mange som går og fikler med mobilen HELE dagen. Den ligger ofte på et bord eller i lommen og da mener jeg strømforbruket i stanby modus kanskje er det som er det viktigste og forbedre med tanke på at telefonen skal ikke bare skal holde ut arbeidsdagen på 8 timer, men også (gud forby) de dagene man må jobbe overtid.

Joda, man kan jo bare kjøpe flere ladere etc. men dog...

MEN!... EN ting skal sies: Den hurtigladeren er i så måte helt fantastisk. Fra 0-100% på en drøy time er imponerende. Ofte så tømmer man jo ikke telefonen fullstendig for strøm og i mitt hode er alt under 20% "tomt". Har man glemt å lade telefonen og den ikke er HELT tom så tar det ikek lange tiden før dagen din er reddet. :)

Lenke til kommentar

Har bare hatt min i noen dager (og fikk sim-kort i den først i morges), men satt akkurat og tenkte over hvor god standby det er på den. Ligger stort sett i ro på pulten, og går vel kanskje ned 1% i timen. Absolutt godkjent.

Den virkelige testen av batteriet kommer når jeg drar på reise - er da den blir brukt mye, med ringing, e-post og web. Nexus 5'en min klunka ut før lunsj, så spent på denne.

Har forøvrig Edge+. Den har vel noe større batteri.

Lenke til kommentar

Den gledelige nyheten er at S6 naturligvis vi fil få Android 6 Marshmallow. 

Les om Doze funksjonen her: 

https://www.android.com/versions/marshmallow-6-0/

Doze

When your device is at rest, Doze automatically puts it into a sleep state. So your phone can still set off your alarm in the morning even if you forgot to charge it. Phew!

App Standby

No more battery drain from seldom used apps: App Standby limits their impact on battery life so your charge lasts longer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat opp en App optimization-melding, hvor jeg velger apper som jeg bruker mindre til å optimaliseres mtp batteribruk. Samme konsept som App Standby i Marshmallow, virker det som. Men la meg med 50% batteri igjen i går, så det er greit for meg! Trenger bare vare 1 dag for min del - men det må vare hele dagen med mye bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min telefon kan faktisk få mer batteri om jeg legger den fra meg etter litt hard bruk - det er viktig å huske at det bare er en INDIKATOR.

Hvordan vet du at den får "mer batteri" uten å sjekke indikatoren?

Indikatoren gir meg mer batteri om jeg legger den fra meg etter hard bruk. De er derfor ikke helt til å stole på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...