Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

God morgen folkens :)

 

Fikk dere 82.162 kr i omkostninger på 3.1? Dvs totalt 3.182.162 utbetalt fra bank? Eller har jeg glemt å ta med felleskostnadene? Roter alltid med å regne ut omkostninger!

Jeg har ikke kommet frem til det samme her. Husk at det er andelsleilighet, så skal ikke beregnes dokumentavgift.

 

Jeg har kommet frem til:

Kjøpesum: 3.100.000

Tingl. skjøte + tingl. pant: 860

Panteattest: 172

Fellesutgifter: 5.133 (kjøper skal betale for 28 dager, selger for 2). 

= Innbetalt fra kjøpers bank 3.106.165  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

God morgen folkens :)

 

Fikk dere 82.162 kr i omkostninger på 3.1? Dvs totalt 3.182.162 utbetalt fra bank? Eller har jeg glemt å ta med felleskostnadene? Roter alltid med å regne ut omkostninger!

Jeg har ikke kommet frem til det samme her. Husk at det er andelsleilighet, så skal ikke beregnes dokumentavgift.

 

Jeg har kommet frem til:

Kjøpesum: 3.100.000

Tingl. skjøte + tingl. pant: 860

Panteattest: 172

Fellesutgifter: 5.133 (kjøper skal betale for 28 dager, selger for 2). 

= Innbetalt fra kjøpers bank 3.106.165  :)

 

Jeg har det samme som deg der. Hvordan gjorde du det på 19 med betalingen til lokalavisen? Jeg satt opp slik i følgende kontoer:

1500: -11 700

1940: -32 700

2410: 11700

 

Videre henviste jeg til lokalavisen (debet: 32700) og furuveien (debet selger: 11700, kreditt utlegg: 11700, kreditt klientkonto: 11700)

 

Føler dette er feil :S 

Endret av Shalabajs
Lenke til kommentar

 

 

God morgen folkens :)

 

Fikk dere 82.162 kr i omkostninger på 3.1? Dvs totalt 3.182.162 utbetalt fra bank? Eller har jeg glemt å ta med felleskostnadene? Roter alltid med å regne ut omkostninger!

Jeg har ikke kommet frem til det samme her. Husk at det er andelsleilighet, så skal ikke beregnes dokumentavgift.

 

Jeg har kommet frem til:

Kjøpesum: 3.100.000

Tingl. skjøte + tingl. pant: 860

Panteattest: 172

Fellesutgifter: 5.133 (kjøper skal betale for 28 dager, selger for 2). 

= Innbetalt fra kjøpers bank 3.106.165  :)

 

Jeg har det samme som deg der. Hvordan gjorde du det på 19 med betalingen til lokalavisen? Jeg satt opp slik i følgende kontoer:

1500: -11 700

1940: -32 700

2410: 11700

 

Videre henviste jeg til lokalavisen (debet: 32700) og furuveien (debet selger: 11700, kreditt utlegg: 11700, kreditt klientkonto: 11700)

 

Føler dette er feil :S 

 

Hmm.. vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Men har gjort det sånn her 19.1:

 

I posteringssammendraget:

Driftskonto 1930: -32.700

Leverandør 2400: 32.700

 

I kundespesifikasjonen:

Ingenting

 

I leverandørskjemaet til lokalavisen:

Debet 32.700

 

Er betaling av en faktura, et utlegg. Den er da mellom meglerforetaket og kartverket, så det blir nok feil å trekke inn kunden her. Meglerforetaket blir jo tilbakebetalt av kunden når boligen er solgt. Se 15.1 i oppgave 17. Er samme der.  :)

Endret av SuperØ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmm.. vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Men har gjort det sånn her 19.1:

 

 

I posteringssammendraget:

Driftskonto 1930: -32.000

Leverandør 2400: 32.7000

 

I kundespesifikasjonen:

Ingenting

 

I leverandørskjemaet til lokalavisen:

Debet 32.700

 

Er betaling av en faktura, et utlegg. Den er da mellom meglerforetaket og kartverket, så det blir nok feil å trekke inn kunden her. Meglerforetaket blir jo tilbakebetalt av kunden når boligen er solgt. Se 15.1 i oppgave 17. Er samme der.  :)

 

Er nok bare jeg som har gjort det litt vanskelig for meg selv. :)

Endret av Shalabajs
Lenke til kommentar

 

 

 

God morgen folkens :)

 

Fikk dere 82.162 kr i omkostninger på 3.1? Dvs totalt 3.182.162 utbetalt fra bank? Eller har jeg glemt å ta med felleskostnadene? Roter alltid med å regne ut omkostninger!

Jeg har ikke kommet frem til det samme her. Husk at det er andelsleilighet, så skal ikke beregnes dokumentavgift.

 

Jeg har kommet frem til:

Kjøpesum: 3.100.000

Tingl. skjøte + tingl. pant: 860

Panteattest: 172

Fellesutgifter: 5.133 (kjøper skal betale for 28 dager, selger for 2). 

= Innbetalt fra kjøpers bank 3.106.165  :)

 

Jeg har det samme som deg der. Hvordan gjorde du det på 19 med betalingen til lokalavisen? Jeg satt opp slik i følgende kontoer:

1500: -11 700

1940: -32 700

2410: 11700

 

Videre henviste jeg til lokalavisen (debet: 32700) og furuveien (debet selger: 11700, kreditt utlegg: 11700, kreditt klientkonto: 11700)

 

Føler dette er feil :S 

 

Hmm.. vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Men har gjort det sånn her 19.1:

 

I posteringssammendraget:

Driftskonto 1930: -32.700

Leverandør 2400: 32.700

 

I kundespesifikasjonen:

Ingenting

 

I leverandørskjemaet til lokalavisen:

Debet 32.700

 

Er betaling av en faktura, et utlegg. Den er da mellom meglerforetaket og kartverket, så det blir nok feil å trekke inn kunden her. Meglerforetaket blir jo tilbakebetalt av kunden når boligen er solgt. Se 15.1 i oppgave 17. Er samme der.  :)

 

Jeg har også gjort det på den måten. Hvis vi får spm om klientkonto og driftskonto, skal man skrive at klientkto er når selger betale og klientkto er når kjøpebetaler? Hvordan ville dere redegjøre de to?

Lenke til kommentar

 

God morgen folkens :)

 

Fikk dere 82.162 kr i omkostninger på 3.1? Dvs totalt 3.182.162 utbetalt fra bank? Eller har jeg glemt å ta med felleskostnadene? Roter alltid med å regne ut omkostninger!

Jeg har ikke kommet frem til det samme her. Husk at det er andelsleilighet, så skal ikke beregnes dokumentavgift.

 

Jeg har kommet frem til:

Kjøpesum: 3.100.000

Tingl. skjøte + tingl. pant: 860

Panteattest: 172

Fellesutgifter: 5.133 (kjøper skal betale for 28 dager, selger for 2). 

= Innbetalt fra kjøpers bank 3.106.165  :)

 

Takk for svar! :)

 

Lurer litt på 15.1. Dere kjem frem til 2.633.622, hvordan har dere fått det? Kommer bare frem til 2.633.129, men tror jeg har rotet litt med å trekke faktura tinglysning pant/skjøte. Er ikke den på 1032,-? (= 430+430+172)

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! :)

 

Lurer litt på 15.1. Dere kjem frem til 2.633.622, hvordan har dere fått det? Kommer bare frem til 2.633.129, men tror jeg har rotet litt med å trekke faktura tinglysning pant/skjøte. Er ikke den på 1032,-? (= 430+430+172)

 

Kjøpesum: 3 100 000

- lån 1: 283 672

- lån 2: 83 274

- forretningsfører: 3807

- utlegg: 95625

= 2 633 622,-

 

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar! :)

 

Lurer litt på 15.1. Dere kjem frem til 2.633.622, hvordan har dere fått det? Kommer bare frem til 2.633.129, men tror jeg har rotet litt med å trekke faktura tinglysning pant/skjøte. Er ikke den på 1032,-? (= 430+430+172)

 

Kjøpesum: 3 100 000

- lån 1: 283 672

- lån 2: 83 274

- forretningsfører: 3807

- utlegg: 95625

= 2 633 622,-

 

 

Takk! Hadde glemt forretningsfører :confused:

Men hvorfor er det 3807 til forretningsfører? Er ikke eierskiftet på 3440? Det står ingenting annet i teksten om hvor mye han skal ha for innhenting av opplysninger..

Endret av MichelleAl
Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for svar! :)

 

Lurer litt på 15.1. Dere kjem frem til 2.633.622, hvordan har dere fått det? Kommer bare frem til 2.633.129, men tror jeg har rotet litt med å trekke faktura tinglysning pant/skjøte. Er ikke den på 1032,-? (= 430+430+172)

 

Kjøpesum: 3 100 000

- lån 1: 283 672

- lån 2: 83 274

- forretningsfører: 3807

- utlegg: 95625

= 2 633 622,-

 

 

Takk! Hadde glemt forretningsfører :confused:

Men hvorfor er det 3807 til forretningsfører? Er ikke eierskiftet på 3440? Det står ingenting annet i teksten om hvor mye han skal ha for innhenting av opplysninger..

 

Andel av felleskostnader :) skal betale for 2 dager.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Takk for svar! :)

 

Lurer litt på 15.1. Dere kjem frem til 2.633.622, hvordan har dere fått det? Kommer bare frem til 2.633.129, men tror jeg har rotet litt med å trekke faktura tinglysning pant/skjøte. Er ikke den på 1032,-? (= 430+430+172)

 

Kjøpesum: 3 100 000

- lån 1: 283 672

- lån 2: 83 274

- forretningsfører: 3807

- utlegg: 95625

= 2 633 622,-

 

 

Takk! Hadde glemt forretningsfører :confused:

Men hvorfor er det 3807 til forretningsfører? Er ikke eierskiftet på 3440? Det står ingenting annet i teksten om hvor mye han skal ha for innhenting av opplysninger..

 

Andel av felleskostnader :) skal betale for 2 dager.

 

Takk :) Alt en må huske på :D

Lenke til kommentar

 

 

Utredningen jeg har gjort den 16.1 er

Selger Kjøper

Eierskiftgebyr. 2400

Felleskostnader DES. 2900

Felleskostnader Jan. 1450. 1450

Kjøpesum. 8300000

Dok avg. 207500

Skjøte. 525

Pant. 525

Pantattest. 172. 208722

Eierskifter. 2400

Felles utg kjøper. 1450

Til sammen. 8512572

Er dette feil.

Slik jeg har forstått er det selger som skal betale eierskiftegebyr. Da kan du trekke i fra de 2400 og får at kjøper skal betale 8.510.172. Ellers ser det bra ut

Nei, det vg- skriver er jeg rimelig sikker på at er rett. Kjøper betaler eierskiftegebyret ved selveier. Selger betaler eierskiftegebyret ved andel.

 

Selger betaler eierskiftegebyr!   Det er en forsikring hvis kjøper skulle komme med krav i ettertid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Utredningen jeg har gjort den 16.1 er

Selger Kjøper

Eierskiftgebyr. 2400

Felleskostnader DES. 2900

Felleskostnader Jan. 1450. 1450

Kjøpesum. 8300000

Dok avg. 207500

Skjøte. 525

Pant. 525

Pantattest. 172. 208722

Eierskifter. 2400

Felles utg kjøper. 1450

Til sammen. 8512572

Er dette feil.

Slik jeg har forstått er det selger som skal betale eierskiftegebyr. Da kan du trekke i fra de 2400 og får at kjøper skal betale 8.510.172. Ellers ser det bra ut
Nei, det vg- skriver er jeg rimelig sikker på at er rett. Kjøper betaler eierskiftegebyret ved selveier. Selger betaler eierskiftegebyret ved andel.

Selger betaler eierskiftegebyr! Det er en forsikring hvis kjøper skulle komme med krav i ettertid!

Nei, det du skriver nå er veldig feil. Tror du blander sammen eierskiftegebyr og eierskifteforsikring, to veldig forskjellige ting... Bare Google det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har sitt på løsningforslag til foreleser opg 17 i oppgavehefte og da hadde han gjort avregning posteringene slik: 

Posteringskjema: kundespes2410:  *sum*  + / - 

kundespesifikk skjema: selger debet, kjøper kreditt

og sum av avregningen hadde han tatt "selger betaler til kjøper - kjøper betaler til selger" = *sum*

er dette bare en annen alternativ å gjøre på, jeg ser hvis jeg hadde tatt "selger - kjøpers" i avregningen hadde vi fått negativ sum i heggvn men ikke furuvn. 

Endret av kentoglol
Lenke til kommentar

Håper dette ser rett ut? :hmm:

(Er det dumt å legge ut alt dette? Er ikke juks eller noe? Ville bare høre om dere hadde det samme)

 

Det så veldig bra ut! Hvor kommer 20.januar, faktura for tinglysning på kr 208 550 ifra?

Finner ikke ut av det  :hrm:

Endret av Ohgenius
Lenke til kommentar

 

Håper dette ser rett ut? :hmm:

(Er det dumt å legge ut alt dette? Er ikke juks eller noe? Ville bare høre om dere hadde det samme)

For min del ser det veldig bra ut, men jeg er veldig usikker. Andre som har kommentarer??

 

skal ikke eierskiftegebyret med på furuveien? Kjøper betaler eierskiftegebyr ved selveierleilighet. Jeg har postert betaling til forretningsfører på samme måte som foreleseren, med hele summen 

Endret av studentenn33
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...