Jko Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 (endret) Hei. Er det noen som vet hva de driver med i kontroll og varsling i Luftforsvaret? På sidene til forsvaret under utdanning står det veldig lite. De er listet under operativ tjeneste, men det er lite å lese om hva de driver med. Noen som vet? Endret 24. november 2015 av Jko Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Hei. Er det noen som vet hva de driver med i kontroll og varsling i Luftforsvaret? På sidene til forsvaret under utdanning står det veldig lite. De er listet under operativ tjeneste, men det er lite å lese om hva de driver med. Noen som vet? Litt enkelt forklart driver kontroll og varsling med å holde oversikten i det norske luftrommet, 24 timer i døgnet, 365 dager i året. De sivile radarene kan kun oppdage fly som har transpondere (en sender som "svarer" når radaren "spør" etter den), mens de militære også kan oppdage fly som har skrudd denne av. Til vanlig sitter de som driver med kontroll og varsling inne i sikre fjellanlegg, der de mottar informasjon fra hele landet for å sette sammen et best mulig situasjonsbilde. Luftforsvarets befalsskole tilbyr grunnleggende utdanning innen fagfeltet, men etterpå kan man velge å spesialisere seg i kontroll eller varsling. Varsling overvåker det norske luftrommet og identifiserer det som beveger seg her. Dersom noe ikke lar seg identifisere iverksettes varslingen. Ofte ender dette til slutt med at F-16 tar av fra Bodø for å identifisere flyet. Å ha et godt situasjonsbilde over luftrommet er bl.a. helt nødvendig for politikerne og forsvarets ledelse/forsvarets operative hovedkvarter når de skal fatte beslutninger, for ikke å snakke om alle andre enheter i forsvaret på bakken og i lufta. Kontroll jobber med å kontrollere/koordinere jagerfly eller luftvernkapasiteter. For eksempel er det jagerkontrollørene som guider F-16 inn mot et fly de skal identifisere. Kommunikasjonen foregår bl.a. over radiosamband. Kontrollør-jobben krever god kunnskap om hva de ulike plattformene er i stand til, og hvilke taktikker de bruker. Norge har også kontroll- og varslingspersonell ombord på NATOs AWACS i Tyskland. Ble du noe klokere? Videre lesing: https://forsvaret.no/hogskolene/Luftkrigsskolen/utdanning/utdanningstilbud/kontroll-og-varsling (denne siden er mye mer informativ enn den som gjelder for befalsskolen, men faget er det samme. Videoen er litt håpløs etter min mening, for den viser jo ingenting av tjenesten) https://no.wikipedia.org/wiki/Luftforsvarets_kontroll-_og_varslingsskole Snacks: http://www.nrk.no/norge/vil-ha-hjelp-av-forsvaret-for-a-unnga-kollisjoner-i-lufta-1.12051300 https://no.wikipedia.org/wiki/Boeing_E-3_Sentry Edit: denne er også verdt å sjekke ut https://forsvaret.no/aktuelt/overvaker-lufta Endret 28. november 2015 av kristinsg 3 Lenke til kommentar
Jko Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 Hei.Jeg spurte egentlig ikke for å få vite så mye om K&V, men heller for å finne ut hvor mye som "vites" om K&V, og om det som finnes av informasjon på nett er relevant eller ikke. Nå har jo du gjort en særdeles god innsats i å plukke frem et antall gode lenker som kanskje kan komme andre til nytte. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 30. november 2015 Del Skrevet 30. november 2015 Hei.Jeg spurte egentlig ikke for å få vite så mye om K&V, men heller for å finne ut hvor mye som "vites" om K&V, og om det som finnes av informasjon på nett er relevant eller ikke. Nå har jo du gjort en særdeles god innsats i å plukke frem et antall gode lenker som kanskje kan komme andre til nytte. Da misforsto jeg deg nok. Mitt inntrykk er at K&V ikke er særlig "temmelig-hemmelige". Stort sett kjent hva de driver med, så er det heller viktigere å holde systemene godt beskyttet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå