Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er disse medisinene riktig merket?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Mann 28 her, som har litt problemer med søvn. Fikk skrevet ut to hjelpemidler, Circadin og Vallergan.

Det står 1-3 på Vallergan, men 1 på Circadin. Jeg føler at Vallergan er mye kraftigere enn Circadin, kan det være at farmasøyten bommet med labelen? Litt uheldigt hvis de har bommet, da jeg føler meg VELDIG trøtt om morgningen med 3 vallergan. Så trøtt at jeg ikke klarer å stå opp før langt ut på dagen, og fremdeles da er jeg dausleten og henger med hodet. Logisk nok så sier 10mg mot 2mg at det er noe som ikke stemmer, spesielt når den på 10mg kan tas 1-3 av, ca 1/2-1 time før leggetid, mot 2mg kan kun tas 1 av, og helst 1-2 timer før leggetid.

Er det noen som kan fortelle litt om disse to, utover det som står i felleskatalogen?

På forhånd takk!

Se bildet her av label her.

Anonymous poster hash: abe38...936
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva står det på resepten du fikk av legen?

Resepten ble sendt digitalt... Med andre ord, jeg sa bare til apoteket at jeg hadde noe inne på mitt navn.

Og det ble mye info på legekontoret, han sa jeg skulle prøve meg fram med det ene og det andre.

Bare visste ikke om det var en standard dose eller noe dere der ute hadde peiling på :)

Lenke til kommentar

Jeg føler at Vallergan er mye kraftigere enn Circadin, kan det være at farmasøyten bommet med labelen?

Nei, det har de ikke gjort. Du kan selv se hvis du slår opp på felleskatalogen ser du at dosering er oppgitt slik der.

Circadin: Dosering: Voksne: 2 mg 1 gang daglig i opptil 13 uker.

Vallergan: Dosering: Anbefalt dose skal ikke overskrides.

Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg)

Litt uheldigt hvis de har bommet, da jeg føler meg VELDIG trøtt om morgningen med 3 vallergan
1-3 betyr at du kan velge om du skal ta 1, 2 eller 3, ikke at du MÅ ta 3. ;)

Logisk nok så sier 10mg mot 2mg at det er noe som ikke stemmer

Her er du dessverre helt på jordet. Styrken til forskjellige medisiner kan ikke sammenlignes sånn. Det blir som å si at 1 liter vann er kraftigere enn 2 desiliter dynamitt.

Labelen er korrekt.

Vallergan og Circadin (melatonin) er så fundamentalt forskjellige medisiner at det egentlig ikke gir mening å sammenlige. Melatonin er et døgnrytmehormon som kroppen lager selv når det er kveld. Circadin er altså ikke en "sovemedisin", men en døgnrytmemedisin.

Vallergan er mer generelt sløvende, den blokkerer/bremser flere ting inne i hodet.

For å finne ut hva som står på e-resepter kan du logge inne på mineresepter.no med bankid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler at Vallergan er mye kraftigere enn Circadin, kan det være at farmasøyten bommet med labelen?

Nei, det har de ikke gjort. Du kan selv se hvis du slår opp på felleskatalogen ser du at dosering er oppgitt slik der.

Circadin: Dosering: Voksne: 2 mg 1 gang daglig i opptil 13 uker.

Vallergan: Dosering: Anbefalt dose skal ikke overskrides.

Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg)

Litt uheldigt hvis de har bommet, da jeg føler meg VELDIG trøtt om morgningen med 3 vallergan
1-3 betyr at du kan velge om du skal ta 1, 2 eller 3, ikke at du MÅ ta 3. ;)

Logisk nok så sier 10mg mot 2mg at det er noe som ikke stemmer

Her er du dessverre helt på jordet. Styrken til forskjellige medisiner kan ikke sammenlignes sånn. Det blir som å si at 1 liter vann er kraftigere enn 2 desiliter dynamitt.

Labelen er korrekt.

Vallergan og Circadin (melatonin) er så fundamentalt forskjellige medisiner at det egentlig ikke gir mening å sammenlige. Melatonin er et døgnrytmehormon som kroppen lager selv når det er kveld. Circadin er altså ikke en "sovemedisin", men en døgnrytmemedisin.

Vallergan er mer generelt sløvende, den blokkerer/bremser flere ting inne i hodet.

For å finne ut hva som står på e-resepter kan du logge inne på mineresepter.no med bankid.

Tusen takk for svar, jeg har aldri fått medisiner før, så dermed veldig blåst på akkurat med med mengde.

Takk igjen for utfyllende svar.

Lenke til kommentar

Pakningsvedlegget er også nyttig. 

Har hørt mye om fæl, drowsy hangover av Vallergan. Jeg har hatt veldig god effekt av melatonin tidligere, da jeg kunne bestille det på nett, men har ikke fått tak i det i det siste. Skal skaffe meg resept har jeg tenkt. Jeg hadde så god effekt av det at om jeg var deg ville jeg prøvd å bruke bare Circadin og se hva som skjer! Evt bare ta 1 vallergan i stedet for tre? :) 

Glad jeg får Imovane nå. Det er aller best! 

Lenke til kommentar

Det er likevel bra at du passer på. Det hender innimellom at helsepersonell gjør feil.

Hvis du logger inn på mineresepter.no kan du også se om du har flere uttak på resepten. Om det står f.eks. "Reit: 2" betyr det at resepten kan brukes 3 ganger (2 ganger i tillegg til den første).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...