Gå til innhold

"Autofylle" i Excel fra forskjellige arbeidsbøker.

sdf123

Anbefalte innlegg

Jeg har et masterark hvor jeg skal hente data fra 12 forskjellige arbeidsbøker, bruker denne formelen:

=('1'!J100)

Og i stedet for å skrive alt dette manuelt inn i Excel, så lager jeg 2 linjer med dette:

=('1'!J100)

=('2'!J100)

Høyreklikker og drar nedover, men det som endrer seg da er referansen J100 og ikke 1 og 2:

=('1'!J100)

=('2'!J100)

=('1'!J102)

=('2'!J102)

Men jeg ønsker at det skal bli slik:

=('1'!J100)

=('2'!J100)

=('3'!J100)

=('4'!J100) osv.

Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke denne formelen

=INDIREKTE("'" & RAD() & "'!J$100")

Den vil hente verdien fra arket med samme navn som radnummeret som formelen står på. Setter du formelen over på rad 1, hentes info fra '1'!J$100

Dollartegnet foran 100 sørger for at ikke denne verdien endrer seg når du autofyller,

For at Indirekte skal funke, må arkene du refererer til være åpne. Dette kan du sørge for ved å lagre de aktuelle arkene på en egen katalog og velge:

Alternativer, avansert, Generelt, Ved oppstart, åpne alle filene i C:\.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bruke denne formelen

=INDIREKTE("'" & RAD() & "'!J$100")

Den vil hente verdien fra arket med samme navn som radnummeret som formelen står på. Setter du formelen over på rad 1, hentes info fra '1'!J$100

Dollartegnet foran 100 sørger for at ikke denne verdien endrer seg når du autofyller,

For at Indirekte skal funke, må arkene du refererer til være åpne. Dette kan du sørge for ved å lagre de aktuelle arkene på en egen katalog og velge:

Alternativer, avansert, Generelt, Ved oppstart, åpne alle filene i C:\.....

Ser at jeg ikke starter i rad nr 1, jeg starter i rad nr 2. Så da henter den automatisk fra rad 2 og videre nedover. Jeg kan ikke starte i rad nr 1, hvordan løser man det da? 

EDIT: Ser ut som denne fungerte: =INDIREKTE("'" & RAD()-1 & "'!J$100")

Endret av RickyG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...