Gå til innhold

Viktigheten av karakterer NTNU siv.ing

Samaritanen

Anbefalte innlegg

Hei! Er i mitt første semester på siv.ingstudie på NTNU. Har vært en brå overgang fra friåret, og kan melde at det ikke kommer til å gå så veldig bra på eksamen. Får vel ta en førsteårs spørsmål: hvor viktig er karakterene? Er jeg fucked hvis jeg går ut med E i snitt? 

Mvh

stresset sivingstudent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Er i mitt første semester på siv.ingstudie på NTNU. Har vært en brå overgang fra friåret, og kan melde at det ikke kommer til å gå så veldig bra på eksamen. Får vel ta en førsteårs spørsmål: hvor viktig er karakterene? Er jeg fucked hvis jeg går ut med E i snitt? 

Mvh

stresset sivingstudent

Ja, du er ligger veldig dårlig an dersom du får E i snitt. Du må forklare deg ovenfor en potensiell arbeidsgiver hvorfor du fikk E i snitt, men i de fleste tilfeller får du nok ikke sjansen til å bli innkalt på intervju.

Jeg tviler sterk på at du får E i snitt - det skal nemlig svært mye til før du får E i snitt etter 5 år med studie. Karakterne er ikke viktig, men det er viktig å ligge rundt gjennomsnittet, C.

Endret av Vinterstund
Lenke til kommentar

Du vil få problemer med E i snitt. Ikke bare fordi det blir vanskelig å få fast jobb etter studiene, men også fordi det underveis vil bli vanskelig å få relevant erfaring (som er et krav). Et så lavt snitt signaliserer at man trolig burde drevet med noe annet. Det er imidlertid ikke verdens undergang med et par dårlige eksamener første semester.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

E i snitt er ikke noe å trakte etter. Samtidig har du vel ikke hatt noen eksamener ennå, kanskje du føler deg dårligere forberedt enn hva du faktisk er. Med litt intensiv lesing før eksamen burde en C være innen rekkevidde! Tar et lite forbehold om at jeg aldri har gått Siv.ing på NTNU, og dermed ikke er veldig kvalifisert til å si noe om vanskelighetsgraden - noe jeg har hørt er ganske høy på NTNU. 

Lenke til kommentar

E i snitt er ikke noe å trakte etter. Samtidig har du vel ikke hatt noen eksamener ennå, kanskje du føler deg dårligere forberedt enn hva du faktisk er. Med litt intensiv lesing før eksamen burde en C være innen rekkevidde! Tar et lite forbehold om at jeg aldri har gått Siv.ing på NTNU, og dermed ikke er veldig kvalifisert til å si noe om vanskelighetsgraden - noe jeg har hørt er ganske høy på NTNU. 

Jeg har studert på NTNU, og kan bekrefte at dette ikke gjelder på NTNU. Du må lese gjennom hele semester (i hvertfall en måned i forveien) for i det hele tatt få gode karakter. Derimot finnes det noen emner der dette ikke gjelder, typisk ikke-ingeniørfaglig emner kan du klare deg med noen lesedager gitt at du har god strategi for å lære deg stoffet.

Lenke til kommentar

Samaritanen, hvis det går dårlig på eksamen tar du den/de om igjen på konten i august 2016. Det er ikke verdens undergang. Senk skuldrene og gjør så godt du kan. Det er tross alt første gang du tar eksamener på dette nivået, så da lærer du i hvert fall hvilken metode som ikke fungerer for deg.

Planlegg bedre før neste eksamensperiode, og det kan også være lurt å spørre medstudenter om hvilke metoder de bruker. Legg ned en innsats i å få bedre studieteknikk, da kommer du ikke til å få E i snitt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også en kalddusj første semesteret på NTNU med to D'er og to E'er.

Når jeg ble akklimatisert til neste semester var alt litt enklere og jeg har bare fått B'er og en C siden (og jeg er i tillegg veldig svak i matematikk).

Du må egentlig bare tilpasse deg tenkemåten på NTNU og det tar gjerne et semester ;)

Lenke til kommentar

Eg ville ikkje malt situasjonen like svart som dei andre her i tråden.

Eit snitt på E er sjølvsagt ikkje bra, men det trenger ikkje å bety at det er dette snittet du går ut med.

Vedlig mange får litt dårligare karakterar fyrsteåret, både fordi det er ein brå omvending til å finne ein god studieteknikk, men også fordi at mange av faga du har er teoretiske grunnlagsfag som du må gjennom. Motivasjonen og interessen for studiet vil auke når du etterkvart får ta fag som ligger tettare oppimot det studiefeltet som du har valgt. Har du valgt byggingeniør så vil du nok oppleve at det oppleves som mykje meir givande å rekne på bæreevnen til eit fagverk, enn det er å rekne ut det definerte integralet av ein funksjon.

I tillegg så har det litt med kva type jobbar du ser for deg. Det vil absolutt åpne seg ein del jobbmuligheiter ved at du kan vise til ei bestått mastergrad, men du vil sjølvsagt lett tape ut når du konkurrerer mot andre mastergradkandidatar som har betre karakterar. Men dersom du sattser på å at den fyrste jobben din blir ein jobb der du konkurerer mot bacheloringeniørar så burde du ganske greit få deg ein jobb. Enkelte plassar vil du nok også oppleve at arbeidsgiver er mest opptatt av at du kan singnere med tittelen sivilingeniør.

Det vil vanligvis være lettare å skaffe seg jobb nummer to. For då blir det mest fokus på kva du har prestert hos forrige arbeidsgiver då dette er eit mykje betre mål på kor flink du er enn karakterane åleine. Til slike jobbar vil vitnemålet berre være ein inngangsportal for å vise at du er kvalifisert til stillinga.

Men når alt det er sagt så vil svake karakterar gjere at det nok kan bli ei utfordring å i det heile tatt komme seg gjennom studiet. I din situasjon ville eg derfor anbefalt at du endrer planen din og heller tar ei bachelorgrad som du etterpå bygger på til master.

Ein mastergradstudent som berre kjem seg gjennom fire av fem år vil eigentleg ikkje ha noke å vise til, men ein bachelorstudent som har fullført ein treårig bachelor pluss at ein har ein halvferdig mastergrad vil ha eit vitnemål som ein kan vise til for å skaffe seg jobb.

Skal du gå master så bør du være rimelig sikker på at du klarer å stå løpet ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke kapre tråden, men en ting jeg alltid har lurt på og som jeg hører folk diskutere. Er det slik at alle årene teller like mye for en evt. arbeidsgiver når man blir uteksaminert, eller er karakterene de siste årene viktigere? 

Takk for svar :)

Jeg vil tro at de siste årene teller mer, gitt at du har C+ i beynnelsen i basisfagene.

Endret av Vinterstund
Lenke til kommentar

Skal ikke kapre tråden, men en ting jeg alltid har lurt på og som jeg hører folk diskutere. Er det slik at alle årene teller like mye for en evt. arbeidsgiver når man blir uteksaminert, eller er karakterene de siste årene viktigere? 

Takk for svar :)

Det er ikkje noke fasitsvar, men sidan dei siste faga ofte er meir direkte relatert til yrket så er det nok forholdsvis vanlig å sjå mest på dei karakterane.

Det er blant anna mange arbeidsgivarar som i utgangspunktet kun ser på karakteren du har fått på hovedoppgåva. Denne karakteren oppsumerer på mange måtar kor faglig dyktig du er på å bruke din kunnskap til praktiske arbeidsoppgåver. Det at du hadde A i matte og fysikk er sjølvsagt kjempebra, men dersom du berre fikk ein E på hovedoppgåva så vil det tyde på at du har problemer med å få brukt dine teoretiske kunnskaper til det praktiske arbeidet.

Ein del arbeidsgivarar seg også mest på snittet av alle karakterane, då med det utgangspunktet at dette gir det beste inntrykket av kor godt du kan prestere jamnt over.

Lenke til kommentar

Ja, du er ligger veldig dårlig an dersom du får E i snitt. Du må forklare deg ovenfor en potensiell arbeidsgiver hvorfor du fikk E i snitt, men i de fleste tilfeller får du nok ikke sjansen til å bli innkalt på intervju.

Jeg tviler sterk på at du får E i snitt - det skal nemlig svært mye til før du får E i snitt etter 5 år med studie. Karakterne er ikke viktig, men det er viktig å ligge rundt gjennomsnittet, C.

Viss TS går Indøk - som er det einaste studiet eg har god statistikk på - så er han/ho ikkje gjennomsnittleg med eit karaktersnitt på C. Det ligg mykje nærmare B (68% har B, 10 % har A). 54 % får A på hovedoppgåva, på tross av at 98 % har blitt ansatt før dei leverer oppgåva.

Lenke til kommentar

Viss TS går Indøk - som er det einaste studiet eg har god statistikk på - så er han/ho ikkje gjennomsnittleg med eit karaktersnitt på C. Det ligg mykje nærmare B (68% har B, 10 % har A). 54 % får A på hovedoppgåva, på tross av at 98 % har blitt ansatt før dei leverer oppgåva.

Nå er det 5 år før vedkommende er ferdig, men jeg antar TS ikke går Indøk. De er mye strengere med masteroppgaven nå, og de nye beskrivelsene er mye tydeligere på vitnemålet - slik arbeidsgiver ser forskjellen mellom den nye og gamle reformen.

Lenke til kommentar

Vanskelig situasjon med komplisert svar. Når markedet er godt (hva en slags marked du skal inn i), så ansetter bedrifter stort sett alt som kan gå med relevante papir. De største og mest ettertraktede bedriftene er selvfølgelig mer kresne, og kan sile ut folk med dårlige karakterer. Når jeg var ferdig Bacheloringeniør, så fikk alle jobb, uansett karakterer. Om du bare kunne flytte og starte fortest mulig, så fikk du jobb. Jeg har et par klassekamerater fra den tid som i dag har veldig fine jobber, fordi de fikk en fot innenfor industrien. 

Når jeg var ferdig med Master/Siv.Ing, så hadde markedet snudd seg. Plutselig var det mange ledige Ingeniører, og det var kjøpers marked. Dvs. Arbeidsgivere begynte å se nærmere på karakterer og liknende. 

Har du mye å forklare med reint E snitt? Ja, absolutt. Er det umulig å få seg jobb? Nei, ikke vist du er flink å snakke for deg samt en racer på nettverking. 

I dag har vi dessverre litt inflasjon i papirer, som gjør at Ingeniører gjør arbeidet til fagskolefolk, mens Sivilingeniører gjør vanlig Ingeniørarbeid, og noen ganger blir til og med Doktoringeniører satt til Sivilingeniørarbeid. Har du ekstremt kjipe karakterer, så kan det godt hende at du spesifikt blir plassert i en slik stilling, der du har liten til ingen si på det "ordentlige" ingeniørarbeidet.

For en arbeidsgiver ser det uansett bedre ut med en dårlig sivilingeniør, enn en middelmådig fagarbeider eller høgskoleingeniør, om du får h*n til samme pris(litt merkelig logikk). 

Så, nei, alt håp er ikke ute. Ekstrapoeng om du omgjengelig og behagelig å omgås. 

Men jeg ville selvfølgelig gjort alt for å heve snittet. Det er ikke så vanskelig å havne på C snitt. Hoppet til A kan være tungt, men å havne på C/D krever ikke veldig mye. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

E i snitt høres ikke spesielt lovende ut om du er ferdig utdannet i et dårlig jobbmarked (som i dag?), men du er jo kun på første semester.

På ØK/ADM har jeg hørt at man nesten bør ha A i snitt om man skal få de virkelig gode jobbene. Et resultat som etter min erfaring ikke er uoppnåelig. Derav det høye kravet.

Har hørt (og håper det stemmer) at på ingeniørstudier forventes det ikke et fullt så høyt snitt. På økonomi kjente jeg flere med A i snitt, men på økonimi er det begrenset til noen svært få.

Har selv gått fra A i snitt på BI til å ikke ha en eneste A så langt i studiet jeg går nå, selv om jeg har vært farlig nær flere ganger. Har en del B og noen C. Frykter at det kan bli to D dette semesteret, men kjemper for C og B (A er nok urealistisk). 

Har vel egentlig tenkt at jeg tar opp igjen alt under C. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...