Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levetid på fjæring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ei skrufjær (spiralfjærer er typen fjær du finner inni ei mekanisk klokke) ruster ikke av, ikke under normale omstendigheter. At den knekker av metalltretthet, det er noe annet. Så spørs det hva du legger i ordet "fjæring", for fjæring/hjuloppheng består ofte ar langt flere komponenter enn fjærer, og da komponenter som ikke tåler rust like bra som ei skrufjær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varierer fra bil til bil, kjørestil, hvor i landet du bor osv. 

 

På franske biler knekker dem ofte foran. På japser knekker dem ofte bak. På tyske knekker dem hele tia.

 

De fleste bilprodusenter lager bilene for å holde i 10år. 10år vil da være planlagt levetiden på bilen. At vi beholder bilen til den blir 20år er et norsk syndrom og da må man nok bytte fjærene etterhvert. Hvor gammel er bilen?

 

Ikke unormalt at det knekker en fjær selvom bilen er av nyere dato. Sånt skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en avensis 2006 (gått litt over 110) som det plutselig smalt i og venstre front datt ned. I følge fyren fra redningsselskapet så så han at fjæra lå inn mot felgen. Ikke hørt fra verkstedet ennå, så ikke sikker på hva som har skjedd.

Merket ikke noe på vei til jobb. Starta etter jobb så kom en knirkelyd (altså med en gang) - mer som at det lå en isklump på dekket - sjekket 2 ganger med å svinge over og kjenne overalt, uten å finne noe(før jeg kjørte en meter på parkeringsplassen). Tenkte jeg skulle kjøre noen meter for å se om lyden forsvant. Kjørte veldig rolig 10 meter og pang, der falt venstre front ned.

Edit: Ikke lenge siden den var på service og tenker bare på hvis man har hatt 100km/t når slikt kan skje

Defensiv kjørestil jevnt over, men en sjelden gang går det en f ... i meg ;)  ... veldig lenge siden sist dog

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd fjærbrudd både stillestående og i fart. Førstnevnte på bil jeg hadde inne for test, der knakk fjæra mens bilen sto stille på løftebukken. På min egen bil knakk fjæra på flatmark, ti meter fra parkeringsplassen min en lørdags formiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knekt fjær venstre foran på Avensis har jeg sett før og det er forsåvidt et kjent problem når jeg leser igjennom rapporter. De 2 tilfellene jeg har sett selv så har den knekt midt på så det er en fare for at den går inn i dekk/felg. Dette er et unormalt brudd. Hvor er den konstruktør!

 

Normalt når en fjær knekker så er det helt nederst eller øverst og det går bare av en liten bit så man merker egentlig ikke stort til det. Jeg så for meg at du hadde fått en knekt fjær mangel på service/PKK, det er dette som er vanlig og du kan fint kjøre videre.

 

Det du har opplevd er faktisk ganske ufint. Begge tilfelle jeg har sett så har dekk/felg vært ødelagt.

 

Det er umulig å spå et sånt brudd på en service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knekt fjær venstre foran på Avensis har jeg sett før og det er forsåvidt et kjent problem når jeg leser igjennom rapporter. De 2 tilfellene jeg har sett selv så har den knekt midt på så det er en fare for at den går inn i dekk/felg. Dette er et unormalt brudd. Hvor er den konstruktør!

 

Aha, selvsagt! Har av og til lurt på hvorfor det alltid bare knekker av en liten bit helt nederst (eller øverst), men da skjønner jeg det nå! :)

 

Gamle Mercedes har jeg forresten sett en del skumle "nedfall" på foran. Ikke selve fjæren, men øvre fjærskål blir revet av i sveisen og bilen faller ned. Og siden fjæren er frittstående havner den der den vil...

Lenke til kommentar

Ja er som oftest nederst dem knekker pga det Zanta sier. Ellers så pleier det ikke se helt ryddig ut i topp eller.

 

Jeg vet ikke helt hva du skjønte Pcp160, men det er noe som skurrer her. En fjær er nok ikke konstruert for å knekke noen som helst plass, men den gjør det pga rust i topp/bunn. At den knekker på midten er såpass unormalt og når man ser gjengangeren på samme bil så kan man vel skylde på han som har konstruert driten.

 

I det tilfellet her så er bilen for gammel før det skjer, og det er solgt vanvittig mye Avensiser. Det skjer for sjeldent, prosenten er for lav, bilen er for gammel og det er for sent å gjøre noe med saken mtp kampanjer osv. Det har ikke skjedd noen stygge ulykker pga det enda.

 

Ellers har Toyota livstidgaranti på bærebruer foran, 12års garanti på bensintank, 8års garanti på batteriet, 7år på dyser osv. Sånne ting man ikke vet når man står å bytter ruste bærebruer på Snapdrive og lopper kunden for penger.

 

Gammel mercedes har jeg sett noen stygge fjærbrudd på selv, spesielt den latterlige fjæra foran på 4wd. På MB spretter også bærekula ut etterhvert fordi den står å holder igjen fjærspennet. Det er vanskelig å se slakken i bærekula og kulene får lov til å gå unormalt langt. Det skjer mye ufint i forstilliger på MB, men akkurat der er jeg mest obs på bærekuler.

 

Jeg har en morsom erfaring fra en fjær som knakk på midten 2 ganger på rad med korte mellomrom. Dette var en amerikaner. Viste seg at det sto spenning på skjermingen til ABS sensor. Noe som resulterte i at det gikk spenning gjennom fjæra, noe som igjen resulterer i at rusta kryper videre med "ledningsnettet" akkurat som på en hengerkontakt. Fjæra var svartrusta innvendig og man ser ingenting pga lakken. Da knekker den nok på midten fordi det er der det beveger seg mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...