Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Hei, har så vidt begynt å ta fram speilrefleksen (EOS 1000D) igjen for å ta bilder av bilen. Noe jeg alltid har slitt litt med er at det blå himmelen ofte blir helt hvit. På det øverste bildet er himmelen hvit og trist, og på det nederste er den blå og ganske lik himmelen da bildet ble tatt. For meg virker det som helt tilfeldig hvilket bilde som blir bra og hvilket som feiler. Noen som kan gi et klokt svar på dette? Innstillinger husker jeg ikke helt på stående fot. Sikkert litt 1/100-1/200 lukker og iso 100. Kan metode på lysmåling være noe? Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Problemet er at det er så mye kontrast at når bilen blir riktig eksponert blir himmelen for lys. Endrer du så himmelen blir blå blir bilen for mørk. Dette er en teknisk begrensning med dagens sensorer. På det andre bildet er det sol på bilen og da er kontrasten litt mindre og du kan se litt farge på himmelen. Det er ikke noe enkelt svar på dette, men bruker du RAW-format og etterbehandler bildene er det ofte mulig å få himmelen litt bedre. Det er mange måter å fikse dette på for eksempel, gradert ND-filter eller å ta flere eksponeringer med forskjellig eksponering og bruk himmelen fra ett bilde og bilen fra et annet (HDR). Endret 23. november 2015 av se# Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Problemet er at det er så mye kontrast at når bilen blir riktig eksponert blir himmelen for lys. Endrer du så himmelen blir blå blir bilen for mørk. Dette er en teknisk begrensning med dagens sensorer. På det andre bildet er det sol på bilen og da er kontrasten litt mindre og du kan se litt farge på himmelen. Det er ikke noe enkelt svar på dette, men bruker du RAW-format og etterbehandler bildene er det ofte mulig å få himmelen litt bedre. Det er mange måter å fikse dette på for eksempel, gradert ND-filter eller å ta flere eksponeringer med forskjellig eksponering og bruk himmelen fra ett bilde og bilen fra et annet (HDR). Takk for oppklaringen HDR tenkte jeg faktisk ikke på, men det går jo selvfølgelig an å få til. Får vel skaffe meg et slikt filter, takk! Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Får vel skaffe meg et slikt filter, takk! Vurderte også å nevne polafilter som arne22 foreslår, og det kan absolutt være nyttig å ha, men effekten varierer avhengig av forhold, vinkel mot solen osv så det er ikke sikkert det gir ønsket effekt i alle situasjoner. Polafilter vil også gi mer mettede farger, som er fint når man ønsker det, men ikke nødvendigvis noe som alltid passer. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Jeg kjenner meg igjen med det første bildet , en himmel som er helt hvit og så godt som umulig å rette opp i etterkant. Løsningen var å undereksponere fra f.eks F4 til F11 Skyte i RAW , og etterbehandle bildet i en RAW editor ( i mitt tilfelle i DxO Optics ) Endret 23. november 2015 av johome Lenke til kommentar
tow Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Hei, har så vidt begynt å ta fram speilrefleksen (EOS 1000D) igjen for å ta bilder av bilen. Noe jeg alltid har slitt litt med er at det blå himmelen ofte blir helt hvit. På det øverste bildet er himmelen hvit og trist, og på det nederste er den blå og ganske lik himmelen da bildet ble tatt. For meg virker det som helt tilfeldig hvilket bilde som blir bra og hvilket som feiler. Noen som kan gi et klokt svar på dette? Innstillinger husker jeg ikke helt på stående fot. Sikkert litt 1/100-1/200 lukker og iso 100. Kan metode på lysmåling være noe? Eksponer etter himmelen, og bruk blits for å få nok lys på bilen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Uff, får vel kanskje lære meg å redigere litt da. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Uff, får vel kanskje lære meg å redigere litt da. La meg heller få gi deg råd om å lære deg å fotografere litt...:-) Det er ikke meningen å være kynisk, men et godt foto starter alltid med en god eksponering. Lær deg heller det. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Uff, får vel kanskje lære meg å redigere litt da. La meg heller få gi deg råd om å lære deg å fotografere litt...:-) Det er ikke meningen å være kynisk, men et godt foto starter alltid med en god eksponering. Lær deg heller det. For så vidt enig i at det er viktig med best mulig utgangspunkt, og en løsning er selvsagt å plassere bilen så kontrastene blir mindre. Men ser ikke helt at det er så enkelt å få det godt nok på denne type bilder hvis man først vil ha med himmelen (og andre med så stor kontrast). Eksponere for himmelen og fikse bilen i etterbehandling som en forslo vil jo virke til en viss grad, men vil gi masse støy på bilen og områder hvor det rett og slett er for mørkt til å få ut noen detaljer. Bruke blits var et annet forslag som vil virke, men den innebygde blitsen i 1000D vil jo gi et skikkelig stygt lys og reflekser fra bilen. Så lenge bilene er i ro vil en HDR med to-tre eksponeringer og litt etterbehandling være en mye bedre løsning IMO. Lenke til kommentar
vnp Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Du ser jo på skyggen av bilen at det med blå himmel er tatt med sola mer bakfra. Mens det andre er tatt i retning mot det lyseste stedet på himmelen. Det ser man også på skjermen, der er refleksen så godt som helt utbrent. En måte å begrense dette "problemet" er å merke seg hvor lyset kommer fra og ta bildene med lyset bakfra. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Det er ikke meningen å være kynisk, men et godt foto starter alltid med en god eksponering. Lær deg heller det.Tja, det kan godt være at den første eksponeringen egentlig er god, spørs litt på hvor bra dynamisk omfang 1000D egentlig har. Det som blir et litt overeksponert jpeg-bilde hadde ofte vært en helt ypperlig eksponering i råformat. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Du ser jo på skyggen av bilen at det med blå himmel er tatt med sola mer bakfra. Mens det andre er tatt i retning mot det lyseste stedet på himmelen. Det ser man også på skjermen, der er refleksen så godt som helt utbrent. En måte å begrense dette "problemet" er å merke seg hvor lyset kommer fra og ta bildene med lyset bakfra. Enig. Dette er den fornuftige måten å gjøre dette på. Henning 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Her hjelper det ikke så mye med polafilter - en filterholder med gradert gråfilter vil eventuelt kunne hjelpe. Det viktigste her er å eksponere riktig og dynamikken - himmelen er så veldig, veldig mye lysere enn bilen og bakken. Det blir å sette seg inn i eksponeringsjustering og å lese histogrammet. Det vil også hjelpe å bruke blits som innfyllingslys, som foreslått over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå