Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris på arbeidstimer på bilverksted


Rosanes

Anbefalte innlegg

Det er ett par ting jeg ikke helt forstår:

 

- Dere som tar med bilen til utlandet, beregner dere inn kostnaden for dette? Det koster tross alt en del å dra til utlandet. 

- Som flere nevner over her, så følger det gjerne med en del ting ved å ta servicen hos merkeverkstedet, fks mobilitetgaranti. Beregner dere inn eventuell merkostnad for å måtte ringe NAF/viking eller lignende om bilen skulle bryte sammen?

-  Ved salg av bilen så er det mange som ser hvor servicene er utført. Tar dere med tap av potensielle kunder og pruting basert på dette?

- Jeg har ofte opplevd at merkeverkstedene tar på seg kosten for en del typiske skader. Som ett eksempel så fikk jeg byttet hattehylle og dørkantbeskytter uten kost, ved forrige service, da Bilia mente at dette var kjente svakheter. Fikk forøvrig med nye vindusviskere også. Dette var ved 3.års hovedservice. 

 

For å ta ett eksempel, så mener smartepenger at kosten for å kjøre 1km for en mellomklassebil er på 6,89 kroner. Oslo - Munichen er 1,557 kilometer. Kosten bare for å kjøre tur-retur til Munichen vil derfor være på 21455.46 ((6.89 *1557)*2) kroner. Det er før utgifter til kost og losji. 

 

Mulig at jeg beregner en for høy kost per kjørte kilometer, siden jeg vil anta at mange som velger å ta bilen på service i utlandet gjerne har litt eldre biler. Men selv ved en halvering av kosten per kjørte kilometer, så er utgiften for kjøring tur-retur fremdeles på 10.5k, uten kost og losji. 

 

Det er mulig man sparer en del penger på kort sikt, men sparer man penger om man ser på TCO (Total cost of ownership)?

For min egen del så er det TCO som betyr noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

900 kroner høres litt mye ut. 600-750 er en mer fornuftig timespris mener jeg. Tror neppe mekanikerne på et bilverksted har mer enn 250 kroner timen.

 

Husk at de har fortjeneste på deler i tillegg til at det skrives med gaffel når det skrives timer. Ihvertfall steder med bonusordning.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Det er ett par ting jeg ikke helt forstår:

 

- Dere som tar med bilen til utlandet, beregner dere inn kostnaden for dette? Det koster tross alt en del å dra til utlandet. 

- Som flere nevner over her, så følger det gjerne med en del ting ved å ta servicen hos merkeverkstedet, fks mobilitetgaranti. Beregner dere inn eventuell merkostnad for å måtte ringe NAF/viking eller lignende om bilen skulle bryte sammen?

-  Ved salg av bilen så er det mange som ser hvor servicene er utført. Tar dere med tap av potensielle kunder og pruting basert på dette?

- Jeg har ofte opplevd at merkeverkstedene tar på seg kosten for en del typiske skader. Som ett eksempel så fikk jeg byttet hattehylle og dørkantbeskytter uten kost, ved forrige service, da Bilia mente at dette var kjente svakheter. Fikk forøvrig med nye vindusviskere også. Dette var ved 3.års hovedservice. 

 

For å ta ett eksempel, så mener smartepenger at kosten for å kjøre 1km for en mellomklassebil er på 6,89 kroner. Oslo - Munichen er 1,557 kilometer. Kosten bare for å kjøre tur-retur til Munichen vil derfor være på 21455.46 ((6.89 *1557)*2) kroner. Det er før utgifter til kost og losji. 

 

Mulig at jeg beregner en for høy kost per kjørte kilometer, siden jeg vil anta at mange som velger å ta bilen på service i utlandet gjerne har litt eldre biler. Men selv ved en halvering av kosten per kjørte kilometer, så er utgiften for kjøring tur-retur fremdeles på 10.5k, uten kost og losji. 

 

Det er mulig man sparer en del penger på kort sikt, men sparer man penger om man ser på TCO (Total cost of ownership)?

For min egen del så er det TCO som betyr noe.

Det er mange variabler man må ta hensyn til for å regne ut kosten pr. km. På siden du henviser til nevner de f.eks avskriving, at bilen er verd 60% av nybilprisen etter 3 år. Når jeg kjøpte bilen min var den 3 år gammel og kjørt 60 000 km. Nå er den nesten 10 år gammel og kjørt nesten 190 000 km. Skulle jeg selge den i dag ville jeg nesten fått igjen det samme som jeg betalte for 7 år siden så jeg har hatt et mye lavere verditap enn siden du henviser til.

 

Du har rett i at det ikke er gratis å ta med bilen til utlandet. Men planlegger man i god tid så gjør man dette i ferien og verkstedsoppholdet blir bare et lite avbrudd på bilferien i europa. Da blir ikke den lille avstikkeren fra sutobahn eller motorveien så mye dyrere eller lengre enn å kjøre til et merkeverksted i Norge.

 

Noen nevnte mobilitetsgaranti ett sted i tråden. Jeg har brukt den en gang hos Møller. Den var ikke akkurat noe å rope hurra for.

Lenke til kommentar

Det er ett par ting jeg ikke helt forstår:

 

- Dere som tar med bilen til utlandet, beregner dere inn kostnaden for dette? Det koster tross alt en del å dra til utlandet.

For min del er det slik at jeg liker å ta meg en langtur innimellom, jeg planlegger slik at en av mine årlige langturer sammenfaller med service på bilen.

 

Ved større reparasjoner blåser jeg i dette og drar gjerne på tur kun for å få fikset det..

Da jeg byttet fordelingskasse var det en besparelse på rundt 100k, ikke noen særlig tvil om at det var verdt turen :)

 

Samtidig byttet jeg støtdempere bak og sparte 10k på disse, samt at jeg tok en service som ga meg en besparelse på ca 4000,- i forhold til her i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det er ett par ting jeg ikke helt forstår:

 

- Dere som tar med bilen til utlandet, beregner dere inn kostnaden for dette? Det koster tross alt en del å dra til utlandet.

For min del er det slik at jeg liker å ta meg en langtur innimellom, jeg planlegger slik at en av mine årlige langturer sammenfaller med service på bilen.

 

Ved større reparasjoner blåser jeg i dette og drar gjerne på tur kun for å få fikset det..

Da jeg byttet fordelingskasse var det en besparelse på rundt 100k, ikke noen særlig tvil om at det var verdt turen :)

 

Samtidig byttet jeg støtdempere bak og sparte 10k på disse, samt at jeg tok en service som ga meg en besparelse på ca 4000,- i forhold til her i Norge.

 

Og ikke glem at fryseren blir smekkfull når du kommer hjem :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...