Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris på arbeidstimer på bilverksted


Rosanes

Anbefalte innlegg

God ettermiddag! 
Jeg har hatt bilen på EU-kontroll og har, som forventet, fått en liten smørbrødliste på ting som må utbedres. Jeg ba om et tilbud på jobben og det fikk jeg. Jeg har liten erfaring med bilverksteder og deres priser, men har forstått såpass at deler er "billige" og at arbeidstimer er dyre. Greit nok. Men 950,- pr time.. pluss moms.. 
Er det bare meg, eller er det en noe voksen 'takst', om man kan kalle det det? 
Det er sikkert noen her i forumet som har litt erfaring med slikt(?) Om det betyr noe hvor i landet man befinner seg vet jeg ikke, men dette er i Bærum.. (Ikke si at det forklarer alt sammen'a..)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Nå har jo mange bilverksteder prisgarantier... Jeg vet at mitt merkeverksted har prisgaranti, så hvis jeg finner andre, lavere priser, innen en relativ avstand, så refunderer de mellomlegget. Da får man jo en grei pris, markedsmessig. Det konkurrerende verkstedet trenger ikke være merkeverksted, men må kunne utføre jobben tilsvarende originalkvalitet med originaldeler (deler med original kvalitet eller bedre).

Lenke til kommentar

Verre? Uffda! Har en kollega som akkurat hadde sin Nissan Qashqai på et (anerkjent) verksted (ikke merkeverksted) i nærheten av Lørenskog her på Østlandet og der opererte de med en timepris på rundt 750,- + moms (gratis lånebil). 

Hva kan forresten da grunnen være til at en EU-kontroll bare koster 600,- på samme verksted (og andre)? Blir de subsidiert? En kontroll må da ta mer enn en time.. 

Lenke til kommentar

Nå har jo mange bilverksteder prisgarantier... Jeg vet at mitt merkeverksted har prisgaranti, så hvis jeg finner andre, lavere priser, innen en relativ avstand, så refunderer de mellomlegget. Da får man jo en grei pris, markedsmessig. Det konkurrerende verkstedet trenger ikke være merkeverksted, men må kunne utføre jobben tilsvarende originalkvalitet med originaldeler (deler med original kvalitet eller bedre).

En slik prisgaranti er jo gull verdt!  :thumbup:

Lenke til kommentar

Tilbake i 2005 når jeg jobbet for Møller mener jeg vi hadde fra 950 til 1600kr/t ink mva. Har nok skjedd litt med prisen på ti år skulle jeg tro.

Da har det jo egentlig ikke skjedd noen ting med prisen på de ti årene.. 

 

Jeg har som sagt ikke peiling på hva som er vanlig pris (om det er noe som heter 'vanlig pris')- hang meg opp i et par verksteder som opererte med rundt 150 kroner rimeligere timepriser. Skjønner vel kanskje nå at 950,- (eks. moms) ikke er en helt ublu pris likevel, men altså.. de beregner 8,5 timer på jobben. 150,- x 8,5 + moms er 1600 kroner spart. I tillegg får man altså en lånebil mens utbedringene gjøres. Undres litt over den store forskjellen  :hmm:

Lenke til kommentar

Arbeidskraft er dyrt i Norge. 950kr er ikke uhørt, hverken for bilmekaniker eller andre serviceyrker.

 

En av mine beste investeringer var eget verktøy og kunnskap til å fikse bilen selv. Nylig så byttet jeg en pakning til 25kr, som ville kostet meg 4000kr i arbeid på et verksted.

Men er ikke det dyrt da? Si at de hadde tatt en hundrelapp for pakningen da.. så ville de, med en timepris på 950 kroner, brukt fire timer på jobben.. Men nå vet jo ikke jeg hvor den pakningen satt da..

Lenke til kommentar

Det er mye penger, men ikke akkurat urimelig med tanke på arbeidsmengden og lønningene vi har i Norge.

 

Jeg byttet del 6 her:

c04Liuu.png

 

Det involverte å ta av dynamo, servo-reservoar, servo-pumpe, multireim og så selve oljefilterhuset. 4 timer er ikke et dårlig anslag for noe som har gjort dette før. For meg så gikk det noen timer ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kan forresten da grunnen være til at en EU-kontroll bare koster 600,- på samme verksted (og andre)? Blir de subsidiert? En kontroll må da ta mer enn en time.. 

 

EU/PKK blir ikke subsidiert og er ikke prisregulert, men det er en fin måte å få kunder inn på verkstedet. Det genererer gjerne mer lønnsom jobb.

 

Prisen du nevner høres ikke unormal ut, men timepris er jo heller ikke alt. Forskjellige steder har forskjellige måter å beregne tidsbruk, og kanskje enda viktigerer hvis det dreier seg om relativt omfattende reparasjoner, så vurderes feilene forskjellig fra verksted til verksted. Retningslinjene er rimelig klare, men det er tolkninger og vurderinger som må gjøres, og det er mennesker som gjør det.

 

Det er selvsagt vanskelig å bedømme hvis man ikke har noe greie på bil, og umulig å gi noe generelt råd, men jeg har i noen tilfeller spart langt mer enn forskjellen på timepriser, på å vise bilen på forskjellige verksteder. Men det kommer veldig an på nøyaktig hva som har blitt underkjent.

 

Formålet med kontrollen er å få trafikkfarlige biler av veien, samt beskytte miljø, men når jeg ser anmerket ting som; bremseskiver bak, traversforinger, lekkasje i tannstang, rust på bremserør, lekkasje i diffrensial, og slike ting blir jeg lett skeptisk.

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva kan forresten da grunnen være til at en EU-kontroll bare koster 600,- på samme verksted (og andre)? Blir de subsidiert? En kontroll må da ta mer enn en time.. 

 

EU/PKK blir ikke subsidiert og er ikke prisregulert, men det er en fin måte å få kunder inn på verkstedet. Det genererer gjerne mer lønnsom jobb.

 

Prisen du nevner høres ikke unormal ut, men timepris er jo heller ikke alt. Forskjellige steder har forskjellige måter å beregne tidsbruk, og kanskje enda viktigerer hvis det dreier seg om relativt omfattende reparasjoner, så vurderes feilene forskjellig fra verksted til verksted. Retningslinjene er rimelig klare, men det er tolkninger og vurderinger som må gjøres, og det er mennesker som gjør det.

 

Det er selvsagt vanskelig å bedømme hvis man ikke har noe greie på bil, og umulig å gi noe generelt råd, men jeg har i noen tilfeller spart langt mer enn forskjellen på timepriser, på å vise bilen på forskjellige verksteder. Men det kommer veldig an på nøyaktig hva som har blitt underkjent.

 

Formålet med kontrollen er å få trafikkfarlige biler av veien, samt beskytte miljø, men når jeg ser anmerket ting som; bremseskiver bak, traversforinger, lekkasje i tannstang, rust på bremserør, lekkasje i diffrensial, og slike ting blir jeg lett skeptisk.

 

Det er ikke lenger mulig å ta flere kontroller. Den kontrollen du har tatt, er den som gjelder.

Hvis du ønsker å bestride dette må du bestille time på Statens Vegvesen kontrollstasjon. De vil gå gjennom bilen og ved vesentlig avvik vil verkstedet få påpakning ang sin kontroll.

 

Bertel O. Steen Autostern tar 1855,- i timen mener jeg det var.. Jeg er usikker på om det er eks. eller inkl. mva, men det spiller ingen rolle med så drøye priser.

 

Det er ikke uten grunn at jeg tar service i utlandet.

Bare tenk på at du flytter pengene ut av landet. Hva om alle kjøper alt de trenger i utlandet, hva blir igjen av næringslivet her i landet da.

Lenke til kommentar

 

Bertel O. Steen Autostern tar 1855,- i timen mener jeg det var.. Jeg er usikker på om det er eks. eller inkl. mva, men det spiller ingen rolle med så drøye priser.

 

Det er ikke uten grunn at jeg tar service i utlandet.

Bare tenk på at du flytter pengene ut av landet. Hva om alle kjøper alt de trenger i utlandet, hva blir igjen av næringslivet her i landet da.

 

Jeg er veldig klar over dette, men her er problemet ganske enkelt..

Nordmenn generelt, og en del bedrifter nekter å innse at man er en del av et europeisk marked.

 

Det er ikke slik at man i Norge kan ta 5 ganger så mye (jada, det forekommer ofte!) for noe som i eksempelvis Tyskland..

 

En viss forskjell er greit, men når det generelt er mer enn dobbelt så dyrt her er det ikke så vanskelig å ta valget.

 

Jeg hadde en tur til Tyskland i 2014, jeg fikk utført en del arbeid på bilen:

-Bytte av støtdempere bak (ca 1100 Euro)

-Bytte av fordelingskasse til 4x4 (2700 Euro)

-Service (ca 800 Euro)

-Diverse småtteri

 

I Norge ville prisene vært som følger:

-Støtdempere: Ca 18000,-

-Fordelingskasse: Ca 100000,-

-Service: Ca 10000,-

 

Valget er da rimelig enkelt..

 

Faktum er at man i Norge må tilpasse seg Europa, det betyr at en del yrkesgrupper i Norge rett og slett må ned i lønn og prisen man fakturerer kundene..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Bertel O. Steen Autostern tar 1855,- i timen mener jeg det var.. Jeg er usikker på om det er eks. eller inkl. mva, men det spiller ingen rolle med så drøye priser.

Det er ikke uten grunn at jeg tar service i utlandet.

Bare tenk på at du flytter pengene ut av landet. Hva om alle kjøper alt de trenger i utlandet, hva blir igjen av næringslivet her i landet da.

 

Jeg kjøpte nylig nye bremsekalipere til bilen min. Valget falt på deler fra AP/Lockheed til ca kr 1300 pr stk. Skulle jeg ha valgt originale fra fabrikanten hadde de kostet over 8 000,- pr stk. Hadde jeg kjøpt de dyreste så hadde det stått AP/Lockheed på dem også. Hadde jeg levert bilen på merkeverksted ville dem ha brukt de dyreste delene selv om det teknisk sett er den samme delen som den billige. 

 

Er det rart at folk er litt prisbevisste og for gjort dyre reperasjoner i utlandet? 

 

Selv om jeg hadde valgt å kjøpe alt her i landet så ville likevel mesteparten av pengene blitt flyttet ut av landet siden ingen av disse delene produseres her i landet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

 

Nå har jo mange bilverksteder prisgarantier... Jeg vet at mitt merkeverksted har prisgaranti, så hvis jeg finner andre, lavere priser, innen en relativ avstand, så refunderer de mellomlegget. Da får man jo en grei pris, markedsmessig. Det konkurrerende verkstedet trenger ikke være merkeverksted, men må kunne utføre jobben tilsvarende originalkvalitet med originaldeler (deler med original kvalitet eller bedre).

En slik prisgaranti er jo gull verdt!  :thumbup:

 

Har prøvd dette både på Mercedes-Benz og Audi, men det er vanskelig å få til. De hevder at tilbudet man får fra andre ikke bruker deler av samme kvalitet som de bruker, og at prisene derfor ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jo mange bilverksteder prisgarantier... Jeg vet at mitt merkeverksted har prisgaranti, så hvis jeg finner andre, lavere priser, innen en relativ avstand, så refunderer de mellomlegget. Da får man jo en grei pris, markedsmessig. Det konkurrerende verkstedet trenger ikke være merkeverksted, men må kunne utføre jobben tilsvarende originalkvalitet med originaldeler (deler med original kvalitet eller bedre).

En slik prisgaranti er jo gull verdt!  :thumbup:

 

Har prøvd dette både på Mercedes-Benz og Audi, men det er vanskelig å få til. De hevder at tilbudet man får fra andre ikke bruker deler av samme kvalitet som de bruker, og at prisene derfor ikke kan sammenlignes.

 

Hvertfall Audi og VW har jo mobilitetsgaranti som er få merker som har. Dette er jo verdt en god del for mange og derfor må regnes inn som en kostnad.

Vet av mange som sjekker priser på service i sverige osv, problemet er bare at de ikke får pris på samme tingen. F.eks uten mobilitetsgaranti. Pluss at man må ta fri en dag og det koster å kjøre frem og tilbake, og man flytter penger ut av landet.

Mange er heller ikke klar over at service i ulike land innebærer forskjellige ting, dette har jeg lest om mange ganger men folk tar ikke hensyn til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...