Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ubrukelig garantitest hos NAF


H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en bruktbil hos en forhandler i januar i fjor, og bestemte meg for å ta en garantiutløpstest hos NAF i dag. Bilen det er snakk om er en BMW 523 iA med ca 68 000 km på telleren.

I forkant av kontrollen ga jeg beskjed om at jeg selv hadde merket at støtdemperne foran knirket i overkant mye ved moderat belastning. Jeg ga også beskjed om at bilen av tidligere eier hadde vært kjørt med felger med feil innpress, noe som hadde resultert i overfladiske skader på støtdemperen. Jeg håpet at de kunne bekrefte eller avkrefte eventuelle feil. 

 

 

Når jeg fikk bilen tilbake så fikk jeg sjokk. 

For det første hadde de listet opp bilens servicehistorikk på en av de første sidene. Servicehistorikken var listet opp i feil rekkefølge, og de skrevet at en service som jeg foretok nå nylig i høst var foretatt på 167 000 km, i stedet for 67 000 km. 

 

De feilene som jeg hadde informert om i forkant hadde de skrevet opp som en kommentar, men de verken bekrefter eller avkrefter feilene.

 

De har kjørt en system-skann gjennom obd porten, og systemet deres greier åpenbart ikke å tolke informasjonen. Jeg har fått 3 ark med ulike feilkoder og så det står bare "Ukjent" under feilbeskrivelsen. 

 

 

Jeg gikk umiddelbart til det verkstedet som jeg pleier å bruke, som har ekstremt flinke folk. De så over garantitesten for meg og mekanikeren sa at garantitesten knappest har noen verdi da systemet til NAF ikke sier noe om hva som er feil. Han sa at dersom jeg ønsket det, så kunne de kjøre et tilsvarende skann med sitt utstyr, og at de da ville finne ut om noe virkelig var galt. Han sa at han antok at mange av "feilkodene" kom av at en lyspære hadde vært gåen en gang i tiden, eller at bremsevæskenivået hadde vært litt lavt etter hvert som bremseklosser hadde blitt slitt osv. 

 

 

NAF hadde i sin test påpekt at parklyset på den ene siden foran ikke fungerte. Denne beskjeden fikk jeg også i displayet på bilen, og alt har funket fint før. Det viste seg at han som testet hos NAF hadde skrudd av lyset på bilen fullstendig, og når jeg skrudde det på igjen så forsvant feilmeldingen.

 

Bilen ble for øvrig nylig EU godkjent og jeg har i løpet av de siste månedene gjort følgende:

 

- Full service med motorflush og oljeskift hos autorisert verksted

- Skiftet alle bremseskiver, bremseklosser og bremsevæske

- Full service på automatkasse med flush og oljeskift hos autorisert verksted.

 

 

Alt i alt så skal det jo ikke være noe galt med bilen, men jeg har jo 4 ark med feilkoder som tilsier noe annet. Når jeg oppsøkte NAF og ba om forklaring på feilkodene så kunne de verken kunne avkrefte eller bekrefte at feilkodene var reelle. 

 

Føler meg litt snytt når jeg har brukt over 2000 kr på et papir som ikke sier noen verdens ting om bilens reelle tilstand.... Jeg må også betale nye 650 kr for en ny OBD skanning hos verkstedet mitt for å finne ut om det faktisk er noen feil der....

 

Hva hadde dere gjort i dette tilfellet?

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke tenke på feilkoder som synonymt med feil som nødvendigvis trenger utbedring. For noe år siden var det slik, men i dag er det mer å betrakte som en "hendelseslogg". Det logges feks ting som at en eller flere moduler har sett for lav batteri-spenning, eller at drivstofftanken har vært under grenseverdier for å starte parkeringsvarmer, eller et spjeld i klimaanlegg har brukt for lang tid til rett posisjon, eller en sensor har sendt usannsynlig verdi. Noen ganger kan det være et forvarsel om at noe kan komme til å feile i fremtiden, og noen ganger kan feilkoder være "midlertidige" hvor systemet har innebygget ulike tellere og timere som feks sier at hvis sensoren ikke har sendt bogus data på 30 oppstarter, så var det bare en glitch, og ikke feil.

 

Så er forsåvidt enig med Sedsberg over her, hvis man legger til feil-lamper generelt, og at alt i bilen fungerer. Motor har jo etterhvert blitt en ganske liten del av alle systemer og ting som kan gå galt, særlig på litt premium bil.

 

En utfordring er at det bare er miljø-relaterte feil (og feilkoder) hvor alle produsentene følger en standard, og som er fritt tilgjengelig for alle med enkelt utstyr. Dette er fabrikantene pålagt, men de har sine egne mer avanserte merkespesfikke-koder ved siden av OBD-standard, og i tillegg kan det på en bil som din lett være 20-30 andre moduler. Mulig scanner i NAF-testen hadde litt begrenset med oppslag for annet enn generiske koder, hvis de ikke vet hva det er. 

 

Uansett, hvis alt fungerer som det skal er det neppe noen stor grunn til bekymring. BMW har en stor entusiastisk fan-base med mye teknisk info, så hvis du poster feilkodene, eller googler dem er det godt mulig du kan finne hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 30+ meldinger som var lagret i bilen min, dette var teite feil som ikke lenger hadde relevans.

 

Disse ble fjernet, og siden har de holdt seg borte :)

 

Men det er faktisk ikke så dumt å kjøre en diagnose innimellom på nyere biler, jeg kjører en slik runde et par ganger i året på min bil.

Diagnosen gir meg blant annet mulighet til å finne ut av hvordan det står til med kompressoren til luftfjæringa, bremsene og en del andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et verksted som jeg pleier å bruke til å gjøre følgende 2 dager etter NAF testen;

 

1) Kjøre ny skann med sitt utstyr. 

 

Resultat: De ga meg et papir tilsvarende det jeg fikk av NAF. Her var det utfyllende informasjon om at ting som var sjekket ikke hadde feil. De feilkodene som returnerte feil var utfyllende beskrevet. Jeg fikk bekreftet at det ikke var noe i veien med bilen. Feilkodene var bla lavt nivå på bremsevæske da bremsene nylig ble skiftet. Alle feilkoder ble slettet.

 

2) De så over lyset da NAF hadde påpekt at parklyset var ødelagt.

 

Resultat: Verkstedet finner ingen feil med noen lys på bilen.

 

3) De så over bilen for å se om de så noen øvrige åpenbare feil.

 

Resultat: Ingen feil funnet. 

 

 

Nå er jeg beroliget fordi jeg er så sikker jeg kan bli på at bilen er i orden før garantien går ut. 
Utgangspunktet mitt for å ta en garantitest hos NAF var jo nettopp dette, er det noe galt med bilen som garantien dekker før garantien går ut?

Og etter testen hos NAF stod jeg egentlig igjen med samme problemstilling da de verken kunne si ja eller nei. 

Jeg synes rett og slett testen til NAF er for dårlig og tatt i betraktning alle slurvefeilene de har gjort med både lys og km. stand, og det faktum at de fant en rekke feil som de verken kunne avkrefte eller bekrefte at var reelle feil.

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...