ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Hallo. Mine eldre hodetelefoner har tatt kvelden og jeg er på jakt etter et par nye. Siden jeg har hatt dårlig erfaring med andre leverandører før spør jeg om tips fra proffe. Budsjett: Over 1000, omså 2000+ om nødvendig Må være over-ear, lukkede (støyreduksjon, men at de er lukket burde være nok i seg selv...) Brukes til alt, når jeg reiser eller sitter hjemme og hører op musikk/ser film/spiller. Lyden kommer fra en laptop med on-board http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid=1&PFid=27&Level=5&Conn=4&ProdID=166(ALC3232 24-biters 48kHz+), en stasjonær jeg skal kjøpe eksternt lydkort til når jeg kjøper headsett eller en HTC m7 mobiltelefon med Android Lolipop. Er fornøyd med lyden fra Realtek på den nye laptopen men får mye støy fra min stasjonære, det er et must å skaffe seg eksternt her. Tilleggsinfo: Har enten 320 Kbps MP3 eller FLAC fra beatport avhengig av kjøpested. En venn av meg sa jeg burde kjøpe Audio Technica ATH-M50X som blant annet har avtagbar kabel som er en veldig handy funksjon slik jeg ser på det. De var veldig godt balansert i følge han. Personlig liker jeg litt ekstra bass i hodetelefonene men ikke nødvendig. Noen andre sa jeg burde kjøpe bayerdynamic med ekstra ohm, men siden jeg har planer om å bruke det på mobil osv burde jeg vel styre unna det. Kanskje jeg burde bruke noe billigere ute på reise og satse på headsett med større ohm for å få bedre lyd? Audio Technica har jo lav ohm på ATH-50X modellen og Bayerdynamic selger de samme headsettene med lavere ohm. Evt skaffe meg noe annet enn mobilen å spille musikk fra. (gapless+crossfade er et must) Er det noe kvalitetsforskjell på lyden, er større ohm evt bare for de som redigerer lyd? Eller har dette noe med studiokvalitet å gjøre. Vil det ha noe å si om headsetene har større membran f.eks 53mm? En annen ting er at jeg trenger et eksternt lydkort på toppen av dette, vurderer et Creative Sound Blaster X-Fi HD siden den har 6.3mm og ikke tar opp støy fra on-board komponentene inne i PCen, men det er mange andre USB DAC til salgs. Så om noen kan noe om dette blir jeg glad for tips Kan hende jeg burde ta et som støtter lavere plugg avhengig av hvilket headset jeg velger. Men blir det ATH-50X kan den jo byttes ut lett... Har converter fra før. Endret 23. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 Det er verdt å notere at on-board på laptopen er veldig i grenseland, jeg har tuklet litt med mobilien for å få bort overprocessing på lyden med å fjerne HTC Boomsound. Laptopen tar opp en god del støy når jeg kjører Linux, antar at det enten er drivere eller kanskje WIndows programvaren har en eller annen form for støyreduksjon? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) ath-50 er vel ikke veldig forskjellig fra f.eks beyerdynamic sine dt770, som er kjempepopulære, lukkede og fungerer bra uten egen forsterker i 32ohm(eller var det 16ohm?) utgaven. Begge er et beist å ha med på reise da Ellers er jeg veldig glad i min aune t1 rør dac+forsterker, koblet til sennheisere. Men så liker jeg mørkere lyd da... Edit: Egen dac/forsterker utenom pc'en kan sterkt anbefales ihvertfall. Når det kommer til hodetelefoner, så må du nesten finne ut hvilken lyd og passform som passer deg Edit2: Fungerer nyere android med usb-dac'er nå til dags kanskje? Endret 23. november 2015 av Axefjord 1 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 (endret) ath-50 er vel ikke veldig forskjellig fra f.eks beyerdynamic sine dt770, som er kjempepopulære, lukkede og fungerer bra uten egen forsterker i 32ohm(eller var det 16ohm?) utgaven. Begge er et beist å ha med på reise da Ellers er jeg veldig glad i min aune t1 rør dac+forsterker, koblet til sennheisere. Men så liker jeg mørkere lyd da... En audiofil jeg kjente mente beyerdynamic sine var mye bedre enn audio technica sine ath-50, kanskje jeg bare skal gå for en ATH-50x som vil passe til mobilen. Jeg er da ikke super-audiofil I det hele tatt, men når jeg ser folk bruke koss blir jeg ikke særlig imponert. Edit: Har sett amplifier til mobiler men disse er da eksterne og ofte veldig små spesielt laget for mobil med egne store batteri etc. En venn av meg fikk syk bra lyd ut av mobilen med en sånn Edit2: Så ville en Creative Sound Blaster X-Fi HD holdt eller skal jeg se etter andre? Har hørt at folk har hatt problemer med Creative sine drivere i Windows 10 men nå kjører jeg Windows 8.1 for en stund framover akkurat på grunn av driverstøtte. Endret 23. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Edit2: Fungerer nyere android med usb-dac'er nå til dags kanskje? Langt i fra strømlinje på dette dessverre. Utrolig nok egentlig. Noen drivere hevder å ha full funksjonalitet, jeg har ennå ikke fått det til på HTC One eller Samsung S6. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Fant meg denne pakken, ser ut til å bli bedre pris om man kjøper lydkort og headsett samtidig. https://www.komplett.no/product/826597/datautstyr/lydkort/asus-xonar-u7-orion-headset-pakke# Jeg har et gaming headset fra før som egentlig bare funker bra til gaming da, kanskje ikke et smart kjøp. 7.1 surround er det derimot her I forhold til Creative Sound Blaster X-Fi HD, og det kan være kjempebra om jeg ser på filmer med 5.1? Kanskje ikke kompitabel med 7.1 men høres interessant ut. Som sagt er Audio Technica sitt 2.0 Langt i fra strømlinje på dette dessverre. Utrolig nok egentlig. Noen drivere hevder å ha full funksjonalitet, jeg har ennå ikke fått det til på HTC One eller Samsung S6. Synd dette, jeg ser at det finnes headset med innebygd DAC der ute også (søk på netonnet) Endret 23. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Edit2: Fungerer nyere android med usb-dac'er nå til dags kanskje? Langt i fra strømlinje på dette dessverre. Utrolig nok egentlig. Noen drivere hevder å ha full funksjonalitet, jeg har ennå ikke fått det til på HTC One eller Samsung S6. Hva slags DAC'er har du prøvd med ? Etter at Nexus 7 ble oppdatert til Android 5 har den begynt å funke med ekstern DAC og til lyd inn også i tillegg til å levere strøm over porten. Hvis dingsen din er USB audio class compliant skal det være tut og kjør så lenge fonen støtter det. http://www.usb.org/developers/docs/devclass_docs/ Endret 23. november 2015 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 50X burde vel passe deg rimelig bra. God isolering og bra bass. 3 ledninger med er også sweet. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 50X burde vel passe deg rimelig bra. God isolering og bra bass. 3 ledninger med er også sweet. Så var det bare spørsmålet hvilket lydkort/DAC da, hørte Creative ikke hadde så bra tubes før. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 http://www.malaaudio.no/shop/product/aune-t1-mkii-og-takstar-pro-80?tm=bruktkampanje&sm=pakker/hodetelefonpakkeranbefaler den her pakken til alle rundt meg. Ift. Headset som DT serien som mange nevner så får du en mye varmere og finere lyd. Også er det utrolig stilig med rørforsterker som gir en helt vanvittig effekt 1 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 (endret) http://www.malaaudio.no/shop/product/aune-t1-mkii-og-takstar-pro-80?tm=bruktkampanje&sm=pakker/hodetelefonpakkeranbefaler den her pakken til alle rundt meg. Ift. Headset som DT serien som mange nevner så får du en mye varmere og finere lyd. Også er det utrolig stilig med rørforsterker som gir en helt vanvittig effekt Ser ut som en god pakke siden det virker vanskelig å finne Aune T1 noensteds (har lett rundt over alt). De inkluderer imidlertid et par Takstar Pro80 så pakken virker verd det for 2000 NOK. Det er imidlertid høy ohm på de inkluderte headsettene som gjør at det ikke vil funke bra på den integrerte DACen som mobilien min har. Kanskje en ny mobil med Wolfson DAC. Skal sjekke min litt, det er en HTC One m7 med snapdragon 600-series som er litt eldre DAC, men støtter gapless og crossfade noe jeg har likt veldig til nå. Endret 23. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Edit2: Fungerer nyere android med usb-dac'er nå til dags kanskje?Langt i fra strømlinje på dette dessverre. Utrolig nok egentlig. Noen drivere hevder å ha full funksjonalitet, jeg har ennå ikke fått det til på HTC One eller Samsung S6. Hva slags DAC'er har du prøvd med ? Etter at Nexus 7 ble oppdatert til Android 5 har den begynt å funke som ekstern DAC og til lyd inn også i tilleg til å levere strøm over porten. Hvis dingsen din er USB audio device compliant skal det være tut og kjør så lenge fonen støtter det. Abrahamsen a-dac og en av Hegel hd2 eller 20 (lånte to på den tiden). Jeg må huske å prøve på nytt igjen med Parasounden min nå (HINT). Virker som problemet har vært at telefonen ikke får sendt streamen ut usb-porten. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Ser ut som en god pakke siden det virker vanskelig å finne Aune T1 noensteds (har lett rundt over alt). De inkluderer imidlertid et par Takstar Pro80 så pakken virker verd det for 2000 NOK. Det er imidlertid høy ohm på de inkluderte headsettene som gjør at det ikke vil funke bra på den integrerte DACen som mobilien min har. Kanskje en ny mobil med Wolfson DAC. Skal sjekke min litt, det er en HTC One m7 med snapdragon 600-series som er litt eldre DAC, men støtter gapless og crossfade noe jeg har likt veldig til nå. Ser ut som en ok pakke. Mange mobiler som har helt kurant lyd. Det viktigste er uansett hodetelefonen og at den passer høvelig bra med mobilen. Folk tillegger som regel forsterkeren litt vel mye cred. For all del, det er forskjell på dem, men ikke all verden. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Ser ut som en ok pakke. Mange mobiler som har helt kurant lyd. Det viktigste er uansett hodetelefonen og at den passer høvelig bra med mobilen. Folk tillegger som regel forsterkeren litt vel mye cred. For all del, det er forskjell på dem, men ikke all verden. Huhuhu, da kommer vi tilbake til ATH-M50X uten noe DAC, kan bare la være å bruke de som har problemer med onboard audio med headsettet, men det er no trosalt min stasjonære som tar opp støy fra komponentene... Skal se om jeg velger denne pakken eller Audio Technica, kunne trengt en DAC til stasjonæren. Endret 23. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 http://www.malaaudio.no/shop/product/aune-t1-mkii-og-takstar-pro-80?tm=bruktkampanje&sm=pakker/hodetelefonpakkeranbefaler den her pakken til alle rundt meg. Ift. Headset som DT serien som mange nevner så får du en mye varmere og finere lyd. Også er det utrolig stilig med rørforsterker som gir en helt vanvittig effekt Ser ut som en god pakke siden det virker vanskelig å finne Aune T1 noensteds (har lett rundt over alt). De inkluderer imidlertid et par Takstar Pro80 så pakken virker verd det for 2000 NOK. Det er imidlertid høy ohm på de inkluderte headsettene som gjør at det ikke vil funke bra på den integrerte DACen som mobilien min har. Kanskje en ny mobil med Wolfson DAC. Skal sjekke min litt, det er en HTC One m7 med snapdragon 600-series som er litt eldre DAC, men støtter gapless og crossfade noe jeg har likt veldig til nå. Jeg var også griseskeptisk til Aune, fordi jeg ikke har vært borti dem før. Men har hatt min T1 i 1,5 år nå uten problemer, kjøpte nylig X1/X2 også for å ha hjemme. Er usikker på det med mobilen ja, jeg har ikke brukt dem noe særlig til den nei Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Jeg var også griseskeptisk til Aune, fordi jeg ikke har vært borti dem før. Men har hatt min T1 i 1,5 år nå uten problemer, kjøpte nylig X1/X2 også for å ha hjemme. Er usikker på det med mobilen ja, jeg har ikke brukt dem noe særlig til den nei Ja, de er no bare litt dyrere enn å kjøpe et Creative kort, så tør jeg å prøve er nå spørsmålet. Helt ukjent for meg også, folk kommer sikkert å spørre hva du skal med et så rart dyrt "lydkort" Endret 23. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Hvis du bare trenger en enkel DAC/amp til laptopen din funker det bra med f.eks Fiio E17K eller en Audioquest Dragonfly DAC hvis du bare trenger noe til PC'en. Fiio'en kan du også bruke mot mobilen om den støtter DAC. Litt varierende hvilke telefoner som gjør det, men M7 er bekreftet kompatibel. 1 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Takk til alle som har avgitt svar. Jeg endte opp med å velge et par ATH-50X men det var såvidt og har kjøpt en DAC for å fjerne bakgrunnstøy på PCen som også skulle være kompitabel med mobilen om jeg behøver det (AOSP har alt for høy loudness=distortion, stock funker mye bedre). Tenkte det var best å velge slik for å holde seg innenfor budsjettet på 3000 Endret 28. november 2015 av ddb2002 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå