Gå til innhold

Hører korrektur (rettskrivning) av andres innlegg hjemme i debatter?

Anbefalte innlegg

Hva mener der om dette, på et generelt nivå?

Er det akseptabelt i nettdebatter å påpeke motpartens rettskrivningsfeil?

Jeg tenker ikke på de mest graverende eksemplene, der språket er så dårlig at man blir i tvil om hva forfatteren prøver å si. Men å påpeke mindre rettskrivningsfeil i innlegget, selv om set ikke er noen tvil om mening og betydning hvis man ser hele teksten i sammenheng.

Jeg anser meg som normalt god på rettskrivning selv. Og jeg LIKER ikke å se skrivefeil. Men jeg synes likevel det er uhøflig å rette på andres skrivefeil. Jeg mener det er en hersketeknikk, usaklig utenfor klasserommet eller til nød arbeidslivet, har ingenting med tema for debatten å gjøre. Å gi råd folk ikke har bedt om, ingen liker det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg så det selv, straks jeg hadde postet. Det er minst en feil til, "der" i stedet for "dere". Jeg skriver på en dårlig mobil, med en autocorrect som er litt for aktiv. Jeg bruker ikke nok tid på å se gjennom før jeg poster.

For dyslektikere er slike feil nesten umulige å oppdage, ettersom det feilaktige innslaget fra autocorrect'en ofte er ganske likt. Etter min mening enda en grunn til å vise litt overbærenhet med andres skrivefeil i uformelle sammenhenger.

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i at de er ufint i en del tilfeller, men jeg bryr meg lite da dette er et nettforum der det finnes teite folk og troll som synes det er artig å gjøre slik. Moderatorene kommer ofte på banen når slike tulleting "tar av" og jeg må si at det er lite folk som korrigerer andres rettskriving i de trådene jeg surrer rundt i :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg skriver mye på en tre år gammel iPad, og da blir rettskrivingen helt uforutsigbar. Det blir bedre på PC, men siden jeg bruker LFT-metoden, hender det at det glipper litt, der også. Se heller på innholdet i det folk skriver.

Lenke til kommentar

Det spørs kva det gjeld. Å påpeike tydelige feiltastingar der alle forstår kva som var meint er unødvendig.

Men det kan også være greit å rette opp der språket er feil. Dersom ein f.eks. diskuterer flyktningsituasjonen og vedkommande blander saman orda flyktning, asylsøkar og innvandrar så er det på sin plass å være med å opplyse debattanten om korleis orda skal brukast.

Lenke til kommentar

Hva med i andre sammenhenger, for eksempler diskusjoner på Facebook-grupper? Det finnes folk som retter skrivefeil etter kritiserer setningsoppbygning o.l i andre brukernes innlegg på Facebook. Dette blir publisert for alle medlemmene.

Er det mer eller mindre OK?

Lenke til kommentar

Jeg kommenterer det hvis det er så ille at jeg har problemer med å skjønne hva som faktisk står. Ellers kan jeg finne på å kommentere hvis det er snakk om orddelingsfeil. Det siste er ganske irriterende.

På samme måte er det fristende å rette "hvem pc skal jeg kjøpe?" til "hvilken pc skal jeg kjøpe?". Slike feil er spesielt irriterende, særlig når man ser at forfatteren ellers skriver rett syntaks.

Lenke til kommentar
Orddelingsfeil og den evigode feilbruken av "hvem". Har en venn som bruker "hvem" om alt og alle, og det er sinnefremkallende. Har påpekt det én gang, men blir nok nødt til å gjøre det igjen.

Rett skriving hører ikke hjemme i et diskusjon forum. Så lenge man forstår hva som blir skrevet så er det græit.

Er dette en spøk?

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

På samme måte er det fristende å rette "hvem pc skal jeg kjøpe?" til "hvilken pc skal jeg kjøpe?". Slike feil er spesielt irriterende, særlig når man ser at forfatteren ellers skriver rett syntaks.

Ja, den er også ganske stygg. Å kommentere det vil jo være nyttig for personen som gjør slike feil, for man setter seg selv i et dårlig lys hvis man skriver på den måten i gitte settinger (eks. i jobbsituasjoner).

Rett skriving hører ikke hjemme i et diskusjon forum. Så lenge man forstår hva som blir skrevet så er det græit.

Er dette en spøk?

Ja, man kan jo lure.

Lenke til kommentar

Ja, den er også ganske stygg. Å kommentere det vil jo være nyttig for personen som gjør slike feil, for man setter seg selv i et dårlig lys hvis man skriver på den måten i gitte settinger (eks. i jobbsituasjoner).

Er dette en spøk?

Ja, man kan jo lure.

Vet at det ofte er slik, men skjønner ikke hvorfor det i dag skal være så hinsides ømtålig tema å få en korreksjon i blant. Er det slik at vi skal ha så mye stolthet at ingen skal få påpekt at jeg har gjort en feil?

Det virker jo da som om stolthet er omvendt proporsjonalt med selvtillit. "Faen ikke påpek skrivefeilene mine, for da går jeg rett i kjelleren!" ;)

Lenke til kommentar

Er dette en spøk?

Ja, det var det, men det er litt trist at du ikke la merke til det siste ordet.

Endret av Vinterstund
Lenke til kommentar

Vet at det ofte er slik, men skjønner ikke hvorfor det i dag skal være så hinsides ømtålig tema å få en korreksjon i blant. Er det slik at vi skal ha så mye stolthet at ingen skal få påpekt at jeg har gjort en feil?

Det virker jo da som om stolthet er omvendt proporsjonalt med selvtillit. "Faen ikke påpek skrivefeilene mine, for da går jeg rett i kjelleren!" ;)

Det ser ut til at mange generelt sett ikke tåler noen som helst form for kritikk, de blir faktisk aggressive hvis noen påpeker feil.

Lenke til kommentar

Får man i tillegg servert rett løsning, må det kunne kalles konstruktiv kritikk. Det er da noen ulike måter å reagere på konstruktiv kritikk. 

1. Tar den til seg og takker for rettelse. Det får en i neste omgang til å fremstå som seriøs og saklig, i tillegg kan en få mer anerkjennelse for gode innlegg og godt språk i ettertid.

2. Drite i det og be kommentatoren passe seg selv. Fortsetter som før, og har bevist at egen stolthet er viktigst.

3. Bli aggressiv og bruke masse energi på å skjelle ut kommentatoren eller ta igjen. Debatten blir garantert flyttet til OT.

Alle de spennende alternativene sees daglig på diskusjon.no. :)

Lenke til kommentar

Får man i tillegg servert rett løsning, må det kunne kalles konstruktiv kritikk. Det er da noen ulike måter å reagere på konstruktiv kritikk. 

1. Tar den til seg og takker for rettelse. Det får en i neste omgang til å fremstå som seriøs og saklig, i tillegg kan en få mer anerkjennelse for gode innlegg og godt språk i ettertid.

2. Drite i det og be kommentatoren passe seg selv. Fortsetter som før, og har bevist at egen stolthet er viktigst.

3. Bli aggressiv og bruke masse energi på å skjelle ut kommentatoren eller ta igjen. Debatten blir garantert flyttet til OT.

Alle de spennende alternativene sees daglig på diskusjon.no. :)

Alternativ 2 og 3 er underholdende bør brukes aktiv, spesielt i VG og andre nettaviser. Alternativ 1 bør forbys og eventuelt straffe vedkommende ved å utstenge på grunn av vedkommende er et hinder for underholdningen.

Endret av Vinterstund
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne komme med det konkrete eksemplet som fikk meg til å opprette tråden. Men det kan jeg ikke, for da vil andre mennesker bli gjenkjent.

Men det var et godt voksent menneske som brukte "rødblyanten" til å sable ned et følelsesladet innlegg fra en ungdom, i en offentlig sammenheng. Skikkelig "ovenfra-og-ned"- tone.

Ungdommen var frustrert, impulsiv og helt klart noe usaklig i språket. Jeg synes likevel ikke det forsvarer at et voksent menneske deretter åpenbart bruker mye tid på å plukke fra hverandre og latterliggjøre utsagnet. Ungdommen hadde en god grunn til å være frustrert. Selv om språket hos motparten var tilsynelatende mer voksent og saklig, så var det likevel et nedlatende personangrep, bare mer utspekulert formulert.

Unødvendig.

Lenke til kommentar

En ting jeg synes er artig er at folk ofte blir enda mer sinte og usaklige når andre opplyser om faktafeil :D Jeg tar gjerne til meg konstruktiv kritikk og en kommentar på skriveleifer er greit så lenge det ikke forurenser en tråd. For eksempel å kun ta opp skrivefeilen uten noe annet som er relevant i diskusjonen blir litt forurensende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...