Gå til innhold

Flashing av BIOS?!?!I'm scared...

Tomzern

Anbefalte innlegg

Hei!!

Har lasta ned en BIOS-update til mitt MSI KT4 Ultra BSR hovedkort via LiveUpdate2, men er slettes ikke trygg når det gjelder flashing av BIOS'en...Tør rett og slett ikke å gå lenger når jeg får beskjed om at hovedkortet er ødelagt hvis det ikke går som det skal :grine: Derfor lurte jeg på om noen kunne gi meg litt informasjon om dette, slik at jeg vet hva jeg gjør, før jeg gjør det...

Litt generell informasjon om flashing?? :shrug:

Mvh Tomzern :cool:

Endret av Tomzern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for det første bør du lese litt guider fra Hardware.no. Der står det meste.

Men, for å gi deg en kjapp innføring:

1) Gå inn på hjemmesidene til produsenten av hovedkortet ditt. Last ned flashutility (finnes av og til i Windows-og DOS utgaver) og nyeste BIOS til ditt hovedkort. Windows-utgaven av flashutility er gjerne enklest å bruke, hvis maskinen din kan kjøre Windows. Hvis maskinen ikke er såpasse oppe og kjører (mere ute og kjører), må du lage en boot-floppy med flashutil for DOS på. VÆR HELT SIKKER PÅ AT HOVEDKORT OG VERSJON STEMMER MED BIOSEN DU PRØVER Å FLASHE!

2) Kjør flashutility og flash BIOS. Det var i gamle dager at dette var vanskelig og risikabelt - i våre dager er det stort sett grei skuring. ABit er f.eks. rett frem etter nesa, og deres Windows-flashutil tilbyr deg til og med å lage en backup av den du erstatter. Det vil ofte være info om fremgangsmåte på produsentens hjemmeside.

Lykke til!

Lenke til kommentar
2) Kjør flashutility og flash BIOS. Det var i gamle dager at dette var vanskelig og risikabelt - i våre dager er det stort sett grei skuring. ABit er f.eks. rett frem etter nesa, og deres Windows-flashutil tilbyr deg til og med å lage en backup av den du erstatter. Det vil ofte være info om fremgangsmåte på produsentens hjemmeside.

Samme greia er det på ASUS HK. I alle fall var det det på mitt A7V333 ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar!!!

Har lasta ned nyeste BIOS'en via MSI LiveUpdate2 så jeg regner med at den er riktig :-)

Det fulgte med et lite windows-program hvor man kunne velge om man ville flashe i DOS eller i Windows...Jeg fikk også beskjed om å sette inn en diskett som skulle brukes som backupdisk før jeg liksom skulle gjennomføre operasjonen. :)

Problemet er bare at når jeg prøver å flashe i Windows, skjer det ingenting etter jeg har trykket på "Start"...Lot den stå en liten stund, men det skjedde fortsatt ikkenoe...Vanligvis skulle den jo ha restarta, og jeg regner med at man får et slags tegn på at BIOS'en flashes?! :shrug:

Mvh Tomzern :nice:

Lenke til kommentar
Vis man flasher BIOSen og d blir føkka opp går det an å da ta ut CMOS battteriet og sette d inn igjen og få PCen til funke igjen...?

nope, det blir som å formatere partisjonen med xp på for så å starte maskinen på nytt og tro at man kommer inn i xp igjen...

eneste forskjellen er nok at i dette tilfellet vil skjermen være svart når du fyrer opp maskinenb etter misslyket flashing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...