Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på tregt internett?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Leier en leilighet i et felleskap, i annonsen står det at internett og TV med stor kanalpakke følger med.

Nettet er drittreigt, fordi jeg oppdaget senere at vi er 9 beboere i denne etasjen, OG VI HAR IKKE EN GANG EGEN ROUTER. Vi deler nett med etasjen over, som også består av 9 leiligheter... Altså 18 leiligheter deler 1 router. :) 

Jeg vet jeg kan ringe og klage, men hvis det ikke skjer noe, hva har jeg "rett" på? Redusert husleie, evt. kreve bedre løsning?

I tillegg oppdaget at jeg tross teksten i annonsen har jeg kun NRK 1,2,3... altså gratiskanaler. Synes "stor kanalpakke" blir litt smålig annonsering da. Nå finnes det TV i fellesarealet som har flere kanaler, men synes likevel det var litt misvisende? Eller skal jeg bare glemme det?

Takker for tips :)

Anonymous poster hash: addb9...b3f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At 18 leiligheter deler ruter burde ikke være noe problem, men du mener kanskje at dere deler på et trådløst nett, som deles fra en enkelt ruter? Da skjønner jeg at det blir tregt. (Men med mindre det sto noe om garantert hastighet i annonsen, så er det lite å klage på. Du har jo nettforbindelse)

Samme med TV, så lenge det ikke står at hver leilighet har kanalpakken, og den faktisk er tilgjengelig på TV i fellesareal, så er jeg redd for at annonsen holder vann også her. Begge deler er jo noe du kunne ha funnet ut av på forhånd, ved å stille spørsmål til utleier.

Lenke til kommentar

Blir det samme som da operatørene skrøt av "ubegrenset nedlasting", de har teknisk sett det... Tviler dog på at forbrukerrådet tar opp denne saken :p

Villedende reklame og tilbud er grunnsteinen i samfunnet vårt, hvis du går til sak så kommer du i fengsel for uanstendig oppførsel.

Lenke til kommentar

Det vil være litt avhengig av formuleringa i annonsa, men om det berre stod at det var internett med i leiga så er det nok din feil at du tolka dette som raskt internett. 

Dersom du hadde forventningar om hastigheit så vil ein nok også komme over på det som faller under leigetakaren sin undersøkelsesplikt. Utleigaren skal sjølvsagt gi tilstrekkelig informasjon om husrommet, men dersom du har andre krav enn det som regnast som standard så vil det være ditt ansvar å undersøke nærmare.

Når det gjeld 'TV med stor kanalpakke' så kan det være noke å klage på. Utleigaren kan nok sleppe unna med at NRK 1, 2 og 3 utgjer ein (liten) kanalpakke, men når ein skriv stor kanalpakke så meiner eg at dette vanskelig kan tolkast til å bety den minste tilgjengelige kanalpakken som kan leverast.

Når/dersom du klager på dette så påberoper du at leiligheita har ein mangel. Du finner meir detaljar om dette i husleigelova, men i korte trekk så er ein mangel noke som utleigaren må utbedre slik at boligen er i den stand som det var avtalt at den skulle være. Her skal utleigaren få rimelig tid til å ordne opp dersom det er mulig. Dersom mangelen ikkje blir fiksa så har du som leigetakar fleire sanksjonsmuligheiter som å holde tilbake husleige, kreve avslag i husleiga eller å utbedre mangelen sjølv og deretter trekke frå dine utgifter frå husleiga. Men her må du trå forsiktig då balansegangen mellom å lovlig holde tilbake husleige, og det å misligholde sine betalingsplikter i enkelte tilfeller kan være liten.

PS, når det gjeld praktiske løysningar på internetthastigheita så vil ein kunne gjere mykje ved å avtale med dei andre bebuerane korleis nettet skal brukast og på kva tidspunkt. Det som er typisk i slike kollektiv er at sjølv om ein har veldig raskt internett i utgangspunktet så er det alltid ein superbrukar som legger krav på meir eller mindre heile linja. Klassikaren er fildelaren som både laster ned og opp via bittorrent ved å ha filserveren ståandes på heile døgnet. Men også meir vanlig bruk som at alle prøver å streame film om kvelden vil gi problemer. Litt dialog og eventuelle ordensreglar for bruk av internett vil hjelpe mykje på. F.eks. vil det kunne være fornuftig å sette begrensningar for tung internettbruk mellom kl 12-18 slik at internettet ikkje hemmer dei studentane som treng internett til sine lekser/studier.

Lenke til kommentar

Når det gjeld 'TV med stor kanalpakke' så kan det være noke å klage på. Utleigaren kan nok sleppe unna med at NRK 1, 2 og 3 utgjer ein (liten) kanalpakke, men når ein skriv stor kanalpakke så meiner eg at dette vanskelig kan tolkast til å bety den minste tilgjengelige kanalpakken som kan leverast.

TS skriver at "Nå finnes det TV i fellesarealet som har flere kanaler", så da har muligens utleier sitt på det tørre?

Lenke til kommentar

TS skriver at "Nå finnes det TV i fellesarealet som har flere kanaler", så da har muligens utleier sitt på det tørre?

TV i fellesarealet vil tilfredsstille opplysningane om at TV følger med, men ei muntlig spesifisering til at det er "flere kanaler" som følger med vil ikkje være godt nok dersom det som blei opplyst i annonsen var TV med stor kanalpakke, som også var det tilbudet som trådstarter takka ja til.

Ein må sjå på kva standard det var avtalt på forånd at boligen skulle ha, og kva standar ein eigentleg har fått. Utleigaren kan ikkje avvise påpeikte manglar ved å etterpå endre betingelsane. 

No kjenner eg ikkje detaljane, men eg er enig i trådstarter at når annonseteksten seier "TV med stor kanalpakke" så er det urimelig å i ettertid hevde at dette ikkje skulle forstås som at kanalpakken skulle være i det øverste sjiktet av kva kabel/parabol-leverandøren kan levere. Ein grunnpakke eller minimums-pakke er ikkje ein stor kanalpakke etter min tolkning av ordlyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...