VegardFDR Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Hei! Jeg har prøvd å lese litt om dette, men jeg er helt ny med dette og er under litt tidspress. Så derfor håper jeg at noen kan veilede meg her Jeg jobber som freelance oversetter, og nå så har jeg fått i oppgave å oversette tekst inni noen HTML- og XML-filer. Dette er noe jeg aldri har drevet med før, men det virker greit å kunne litt om det, så jeg tok på meg jobben. Problemet er at jeg må levere arbeidet i morgen, så jeg har rett og slett ikke tid til å lese masse rundt på nettet. 1. Problemet jeg har er med spesialtegn som ÆØÅ. Når det gjelder HTML så klarte jeg å finne løsningen med ø å æ. Men noen av filene er XML, og jeg regner med at jeg må bruke andre koder da? Jeg søkte litt rundt men fant bare noe greier om "entiteter", men forsto ikke mye av det.2. Og hvordan kan jeg sjekke at koden evt. blir riktig? Jeg får ikke åpnet og sjekket med XML-filene, noe jeg kan med HTML-filene. Tusen takk!Mvh, Meg Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Hei! Jeg har prøvd å lese litt om dette, men jeg er helt ny med dette og er under litt tidspress. Så derfor håper jeg at noen kan veilede meg her Jeg jobber som freelance oversetter, og nå så har jeg fått i oppgave å oversette tekst inni noen HTML- og XML-filer. Dette er noe jeg aldri har drevet med før, men det virker greit å kunne litt om det, så jeg tok på meg jobben. Problemet er at jeg må levere arbeidet i morgen, så jeg har rett og slett ikke tid til å lese masse rundt på nettet. 1. Problemet jeg har er med spesialtegn som ÆØÅ. Når det gjelder HTML så klarte jeg å finne løsningen med ø å æ. Men noen av filene er XML, og jeg regner med at jeg må bruke andre koder da? Jeg søkte litt rundt men fant bare noe greier om "entiteter", men forsto ikke mye av det. 2. Og hvordan kan jeg sjekke at koden evt. blir riktig? Jeg får ikke åpnet og sjekket med XML-filene, noe jeg kan med HTML-filene. Tusen takk! Mvh, Meg Tegnsett skal være spesifisert i XML-fila, f.eks som dette "<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>" Hvis ikke spesifisert skal det være UTF-8. Med UTF-8 kan du bruke norske tegn som vanlig. For å sjekke fila etterpå, google "XML Validator", finnes flere sånne. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) UTF-8 er også definert som standard for XML, så hvis det ikke finnes et "encoding"-statement som nevnt ovenfor, kan du gå ut i fra at det er UTF-8 som gjelder. Edit: ...som Sokkalf alt har nevnt. Beklager! Endret 23. november 2015 av jonny Lenke til kommentar
VegardFDR Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 Tusen takk til begge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå