Gå til innhold

Ingen referanser, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Har 3 års arbeidserfaring fra et yrke hvor jeg ble oppsagt pga. kom veldig skjevt ut med ledelsen og sjefen. Dette er den eneste jobben jeg har hatt i mitt liv og derfor er det kun derifra jeg kan få referanse. Problemet er at jeg ikke vil bruke min tidligere arbeidsgiver som referanse da det er garantert at de vil si negative ting om meg. Jeg ringte min tidligere sjef for 3 måneder siden og spurte om jeg kunne bruke han som referanse i forbindelse med en ny jobb, svaret jeg fikk tilbake var at han la på røret...

Så hva gjør man når man er i en jobbsøkerprosess hvor man har 3 års arbeidserfaring på CVen men verken vil eller kan gi referanse til tidligere arbeidsgiver? En ny arbeidsgiver blir jo å lure på hvorfor jeg ikke kan oppgi referanse, og da begynner han sikkert selv å ringe rundt hos min tidligere arbeidsplass for å finne ut om meg. Alle jobber jeg har søkt på det siste året krever at man kan oppgi referanse enten i jobbsøknaden eller ved et intervju, så dette er jo noe jeg MÅ ha med mindre man aldri har vært i jobb før.

Så da er spørsmålet; Hva gjør jeg? Stryke 3 års arbeidserfaring fra CVen eller oppgi referanse til en tidligere sjef som hater gørra ut av meg? Jeg vurderer å slette min tidligere arbeidserfaring fra CVen og late som jeg har gått 4 år arbeidsledig, for noen gode ord fra min tidligere arbeidsgiver blir ikke å skje, dette VET jeg.

Fortid er fortid og ikke noe jeg får gjort noe med nå. Jeg skulle helst forlatt min tidligere arbeidsplass uten så mye krangel og negativitet, men sånn er det..

Noen råd?

Endret av StraangeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville ikkje fjerna arbeidserfaringa frå CV'en. Då er det betre å legge ved ei forklaring på kvifor du ikkje har ein personleg attest frå arbeidsgiver (du har uansett rett på ein attest som bekrefter arbeidsforholdet).

Det at ein ikkje er på talefot med tildligare arbeidsgivar kan ha mange årsaker, den kan sjølvsagt være fordi arbeidstakaren var vanskelig og kranglete og det var derfor arbeidsgiver gav vedkommande sparken eller oppfordring om å seie opp. Men ein kan også komme dårlig ut med sjefen dersom du er den beste arbeidstakaren og du bestemmer deg for å slutte av ein eller anna grunn. Det er ikkje uvanlig at arbeidsgiver kan bli litt grinete dersom ein mister gode ansatte, og særlig om ein mister dei til ein konkurrent.

Ellers så kan du også bruke andre referanser, som referanser etter sommarjobbar, referanse frå husverten, ein lærar eller liknande person som kan bekrefte at du har vært pliktoppfyllande og heiderlig.

Lenke til kommentar

Du kan også bruke andre referanser enn sjefen på din forrige jobb, som for eksempel en kollega eller en kunde du fikk et godt forhold til (avhengig av hva du jobbet med).

Hvis ikke du kan bruke noen andre som referanse, ville jeg likevel ikke strøket erfaringen fra CV-en. Det er ikke sikkert du blir bedt om referanse en gang. Og hvis du blir det og det ikke er du som var urimelig i den forrige jobben, kan du forsøke å forklare hvorfor arbeidsforholdet ikke fungerte uten å snakke stygt om sjefen eller liknende.

Lenke til kommentar

Fikk meg en ny jobb her, og de ringte både sjefen og kollegaen som jeg også hadde ført opp - fra samme sted. 

Du er ikke bundet opp til å ha sjefen som referanse, men de vil trolig spørre deg ut om hvem du har som referanse

og hvorfor under intervju, så greit å ha klart hva man skal si her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...