lysbringer Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 hei! noen som vet svare på disse oppgavene? jeg har eksamen snart, og vil bare si takk for hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 noen som kan svare på en eller to? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Antar at det er kun ett svar som er riktig? Oppgave 2 B Oppgave 3 C Endret 22. november 2015 av Chemistry122 Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 22. november 2015 Forfatter Del Skrevet 22. november 2015 Antar at det er kun ett svar som er riktig? Oppgave 2 B Oppgave 3 C det er flere svar som er riktige på enkelte ifølge læreren min Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 4. b, c, d 5.a, d 6. a, c, d 7. a Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Kan et molekyl være polart om alle bindingene i molekylet er like? Isåfall, hvorfor? Hvor mange valenselektroner har nitrat‐ionet NO3^-? Å hvordan gjør jeg for å finne ut dette? Endret 23. november 2015 av Anonym951 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Kan et molekyl være polart om alle bindingene i molekylet er like? Isåfall, hvorfor? Vel, et vannmolekyl er holdt sammen av to kovalente bidinger. Videre er et molekyl bundet til det neste gjennom en hydrogenbinding. Altså er alle bindingene i hvert molekyl like. Har du noen tanker om hva som gjør vannmolekyl dipolare? Endret 23. november 2015 av -sebastian- Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Kan et molekyl være polart om alle bindingene i molekylet er like? Isåfall, hvorfor? Vel, et vannmolekyl er holdt sammen av to kovalente bidinger. Videre er et molekyl bundet til det neste gjennom en hydrogenbinding. Altså er alle bindingene i hvert molekyl like. Har du noen tanker om hva som gjør vannmolekyl dipolare? At hydrogen og oksygen har ulik elektronegativitet? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 At hydrogen og oksygen har ulik elektronegativitet? + bindingsvinkelen H-O-H. Og valenselektroner er elektroner i ytterste skall av et atom. Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 At hydrogen og oksygen har ulik elektronegativitet? + bindingsvinkelen H-O-H. Og valenselektroner er elektroner i ytterste skall av et atom. Takk for svar. Skal jeg plusse sammen valenselektronene til 3 oksygen og 1 nitrogen atom da? Altså 3*6 valenselektroner + 5 valenselektroner, pluss 1 elektron pga den negative ladningen til ionet, altså totalt 24 valenselektroner? Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Jeg har egentlig ikke hørt snakk om valenselektroner for et ikke-atom. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Kan et molekyl være polart om alle bindingene i molekylet er like? Isåfall, hvorfor? Vel, et vannmolekyl er holdt sammen av to kovalente bidinger. Videre er et molekyl bundet til det neste gjennom en hydrogenbinding. Altså er alle bindingene i hvert molekyl like. Har du noen tanker om hva som gjør vannmolekyl dipolare? At hydrogen og oksygen har ulik elektronegativitet? Bra! Akkurat det jeg var ute etter. Så forskjell i elektronegativitet kan være et utgangspunkt for at et molekyl er dipolart. På norsk betyr forskjell i elektronegativitet at de to atomene ikke trekker like hardt på elektroner. Så kan du spørre deg selv: Hvorfor er ikke karbondioksid dipolart? Her har egentlig babygris svaret, det handler om geometri. Jeg ville ikke fokusert for mye på valenselektroner i denne omgang, men grovt sagt er de med på å bestemme geometrien til et molekyl. Lenke til kommentar
Anonym951 Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Jeg har egentlig ikke hørt snakk om valenselektroner for et ikke-atom. Ikke jeg heller, men det er et spørsmål på et eksamenssett fra ifjor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå