Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mye fukt i vindu om vinteren noen løsning?

Anbefalte innlegg

Hei, vet dere hvis det er mye fukt og vann i vinduskarmen er det tegn på for lav tempratur\fukt i rommet? Enten det ellers er ikke vinduet helt tett?

Finnes det noen varmekabel eller noe man kan bruke? Kunne brukt varmeovn men en tungvint løsning.

Lurer på noe slik eller tilsvarende kanskje det hadde fungert, problemet er heller hvordan man skal feste det, for teip er vel dårlig å feste med om det er mye fukt?

Eller er det bare biler om er begrenet for varmekabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det fukt mellom glassene på vinduene, eller er det fukt på innsiden, altså inni huset? 

Edit: Uansett: 
Er det luft mellom glassene, er ruten nesten garantert punktert. Se blant annet denne linken http://www.viivilla.no/gjor-det-selv/dor-og-vindu/gjor-det-selv-vekk-med-dugg-pa-rutene/

Er det fukt på innsiden av selve ruten (som jeg tolker det om du har), så er det et tegn på dårlig ventilasjon, eventuelt at det er litt kaldt på rommet. Se denne linken, http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/139372040-noen-som-har-peiling-det-er-fukt-pa-alle-vinduene-pa-innsiden-her/blant annet post #8

Endret av Zash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde også problem med vann i vinduskarmen hvor det også startet å komme litt supp/mugg. Løsningen for min del ble å kjøpe et hygrometer for å sjekke luftfuktigheten. Denne lå på rett under 70% og burde være 20-30% lavere. Kjøpte en luftavfukter som har fjernet alle problemene og fått luftfuktigheten ned til 46% :)

Hygrometer: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/Pr361797000
Luftavfukter: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH20L13E/sandstrom-avfukter-sdh20l13e 

Endret av Ronald Ulysses Swanson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe form for varmekilde i rommet bør denne stå i nærheten av eller rett under vinduet for å forhindre kaldras. Det som skjer da er at lufta vil sirkulere i rommet og varm, fuktig luft vil treffe kaldt vindu, kjøles ned, avgi vann på ruta og krype langs gulvet bort til ovnen hvor den varmes opp, stiger, tar opp fukt og så videre. Da vil vinduet fungere som en avfukter. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fukt og råte i vinduskarmen skyldes en ting: kondens. Kondens skyldes en kombinasjon av to ting: høy luftfuktighet (inne) og dårlig isolering i vinduet eller rundt karmen. Kondens oppstår når fuktig luft kjøles ned i kontakt med noe kaldt og vannet skilles ut fra lufta.

Det er altså to angripsmåter:

- Senke luftfuktigheta. For eksempel ved å slutte å tørke klær inne, slippe badesomslufta ut vinduet etter en dusj, bruke avtrekket over komfyren mer aktivt ved matlaging, børste snøen grundig av sko, jakker etc før du går inn, tørrmoppe i stedet for våtmoppe, kjøpe luftavfukter etc.

- Sjekke hvor isoleringen er dårlig og utbedre det. Noen vanlige årsaker er dårlig pakning i vindusåpningen, punktert vindu (dugg mellom glassene), dårlig isolasjon rundt vinduets rammeverk (ta av lista og løft forsiktig på fuktsperra for å sjekke) eller kuldebroer. Relativt tette gardiner/persienner kan også gi samme problem siden det bidrar til isolasjonsevnen på innsiden av fuktsperra/vinduet og dermed senker temperaturen på den glassflaten som møter innelufta.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ny eller gammel bolig?

I litt eldre boliger så er det gjerne innerdører med karm rundt hele døren, som kan gjøre dem ganske tette. Da hjelper det ofte veldig å ha litt gløtt på dørene, så fuktbelsastningen sprer seg på flere rom. Om man sover på et lite rom med kun en ventil og ingen andre åpninger blir det fort litt luftfuktighet.

Nyere boliger er det luftspalte i innerdører, slik at det skal være sirkulasjon selv om alt er lukket. Påkrevet for at ventilasjonsanlegg skal virke, men det har en funksjon om man ikke har det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den avfukteren du linker til er billig. Noe billigere enn den så får man ikke nok effekt/ avfukting og må kjøpe ny uansett. Kommer selvfølgelig litt an på størrelsen på rommet, men overdimensjonering av avfuktere er å anbefale. Jeg har en slik liten sak og den fyllte seg opp etter 1-2 dager første 2 ukene, så 3-4 dager, osv. Nå har den ikke vært full på nesten 2 uker. Fuktigheten i rommet kan komme av fuktighet andre steder, fuktigheten sprer seg også

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ble til jeg kjøpte: Sandstrøm avfukter SDH12L13E

Kjennes nesten ut som aircondition foreløpig, så da gjenstår det å se hvor god den er, holder det med 1 dag før man burde merke forskjell på soverom?

Merkelignok er det ikke like mye fuktighet i dag som det var i går.

Så da gjenstår det å se om det hjelper, får maks stilt den på 40% men det er rundt 50% fuktighet.

Så da gjenstår det å se om dette hjelper.

Bør man slå av varmeovnen siden når kald og varm luft møtes så kan det tenkes det blir mere fuktighet?

Lenke til kommentar

Ser ut som det virker, etter over 2 timer har det samlet seg 1 dl med vann.

Har gått ned 3% fuktighet ennå, så det går veldig tregt.

Er alle slike like trege? Ser ikke som har merket noe på vinduene ennå.

Tror vannet er nok forusenset så tror ikke det er lurt å drikke det.

Lenke til kommentar

Det er tregt i starten da fuktigheten siver inn fra andre steder når man får et "tørt punkt" (rart forklart kanskje). Her så var fuktigheten på 60-65% eller noe i noen dager og gikk relativt sakte ned i starten.

Nå går den opp til noenogfemti når jeg tørker klær og er nede i under 50 igjen morgenen etter (hvis ikke før). Går også raskt opp ved vannkoking og dusjing, men like raskt ned som det gikk opp :)

Edit; Leif was here.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er det som skyldes man ofte får mye fuktighet på soverom, det problemet har jeg hatt lenge, er særlig problemet hvis rommet er lukket uten noe avluftet, er det vi mennesker som produser mye av fuktigheten? Siden på en natt går fuktigheten tilbake rundt 50 % mens den er bestefall nedi 36% når jeg har latt avfukteren stått på 6 timer.

Har som ofte dører\vindu lukket med mindre det blir for ille.

Kan det være veggen mot bad eller isolasjon ikke er helt tett?

På eldre hus gjerne fra 1940-1970 eller før så er det heller problem at luften er veldig tørr mener jeg har lettere for å gi statisk eleksitet.

Har dette noe å gjøre med om veggene er tykke? Svensk standard?

Vet på nyere bolig fra 2000 så er problemet mindre, vet ikke om det er på grunn av boligene har mere luftekanaler eller avfukter i veggene eller det finnes andre måter å løse problemet på?

Lenke til kommentar

LMH1: Jeg tror det skyldes transport av fukt via luft fra bad til soverom. Fukt fordamper og absorberes av luft der det er varmt (badet), mens det kondenserer der det er kaldt (på vinduer i soverom). Utpust og lite ventilering bidrar nok også til at fuktigheten holder seg høy.

Lenke til kommentar

Fuktighet på soverom skyldes for det meste fuktighet mennesker slipper ut. Svette, utpust og fjerting. Noen svetter mer enn andre, men alle slipper ut vanndamp. Og CO2, som ikke gir dugg på vinduene, men gir deg hodepine og i verste fall kveler deg om det blir for mye.

Soverom kan være små, dersom både vindu og dør er lukket og det er dårlig ventilasjon, fylles de lettere opp med vanndamp enn ei stor stue.

Man har det ofte kaldere på soverom enn på stue. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Det kalde rommet virker fuktigere (høyere relativ fuktighet) selv om det inneholder like mye vanndamp per kubikkmeter luft (samme absolutt fuktighet). Og ekstra kalde flater, som kalde vindusglass, er der du først vil se at det kondenserer (dugger).

Løsningen er altså bedre lufting. Åpent vindu er ofte det enkleste, åpen dør mot gang/naborom er et godt alternativ hvis man ikke snorker for høylytt og man synes det er for kaldt med åpen vindu eller det er mye støy ute.

Å øke temperaturen på overommet hjelper også, og panelovn under vindu som gir en oppadgående luftstrøm foran vinduet sørger for at det lokalt er varmt på innsiden av vinduet er ganske effektivt mot dugging på vinduet.

Jeg har liten tro på at fukten kommer gjennom veggen fra badet. Hvor mye fukt som dannes der kommer selvsagt an på hvor lenge man dusjer/bader, Men med OK ventilasjon, eller ved å lufte med vinduet etter dusj, er det mange som mener at badet er det tørreste rommet i huset.

Fukten kommer nok heller ikke gjennom veggen utenfra. Uteluft som kommer inn vil mesteparten av året varmes opp, og dermed bli relativt sett tørrere. Tvert i mot vil fukt innenfra vandre utover i veggen dersom man ikke har eller har dårlig fuktsperre. Unntaket er rom under bakkenivå, kjellere og underetasjer kan være rå og bør være godt drenert og isolert på utsiden hvis de skal brukes som oppholdsrom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merker mye av problemene er borte når det ikke er så kaldt, holder kun minus 1 ute.

Problemet var verre når det var kaldere.

Hender jeg bruker avfukter men syns ikke problemene er så ille nå.

Beste ville vært å ha avfukter som sender vannet ut av huset. Men ser ikke det som stort problem.

Kan noen si hvorfor problemet blir mye verre om det er minus 5 grader ute eller mere? Da tenker jeg dog og fuktig vinduer?

Lenke til kommentar

Jo kaldere det er ute, jo kaldere blir vindusglasset. Jo større temperaturforskjell mellom innelufta og glasset, jo kraftigere dugging.

Varme like under vinduet vil hjelpe, kanskje også varmekabelen i første innlegg. Men den var jo såpass stygg og også dyr at jeg heller ville valgt en liten panelovn.

Om du leier, snakk med utleier. Hvis han er som meg, monterer eller flytter en panelovn på et kvarter.

NB: den beste løsningen er sannsynligvis å bytte vinduet til et som er bedre isolert, og dermed ikke blir like kaldt på innsiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du et forslag til best vinduer på markedet nå? Vet dette problemet er mindre på:

http://www.pudlisbygg.no/nb/vindu-1.html

image1.jpg

Jeg har noe som ligner på slik:

Vindu Lyssand Toppsving 3-Lags Aluminium

Så er det nederste vinduet dårligst på issulasjon og fuktighet eller er det fordi vinduet er gammelt ca 15 år at det snart bør byttes ut? For ser det begynner å bli litt svart råte heldigvis ikke store greiene så det haster vel ikke å bytte hvis jeg er flink å passe på fuktigheten ikke er så ille, men vil gjerne vite hva erfarigen deres er, om vinduet over vil holde lengere før det må byttes igjen.vindu-lyssand-toppsving-3-lags-aluminium

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...