Gå til innhold

[Løst] Ny spill pc! X99 eller Z170, oppgraderings muligheter. 40 år & 40 K

Anbefalte innlegg

40 år & 40 k

Bakgrunn-
Helt siden jeg var liten gutt har jeg drømt om å bygge en super spill computer, siden den tid har det meste vært som for de fleste. Andre budsjettområder har blitt prioritert. Etter mange år med underinvesteringer, er det endelig på tide å hente inn investeringsetterslepet. Den største posten på revidert budsjettet blir meg, jeg og min drømme pc. Budsjettet 40.000,- kr +/- 10 %

Behov –
Jeg har respekt for arbeidet som blir gjort med den utmerkede tråden: Den Perfekte PC-pakke. Capital Offense er alternativet for de som ønsker å spille med 144Hz frekvens eller 4K oppløsning. Jeg er i denne kategorien i utgangspunktet, men siden det er en 40 års gave til en som jeg virkelig setter pris på, så skal det ikke spares på noe.

Skjerm & Komponenter jeg er rimelig trygg på at jeg vil ha, det vil si at jeg har lest anmeldelser gjort standard internett forskning:

Jeg skal ha denne skjermen: Acer X34, Predator G-Sync, 3440x1440, 100hz eller Asus sin variant som enda ikke er kommet i salgskanalene. Dette vil ta 12.000,- kr av budsjettet. Jeg synes 21:9 virker spennende og jeg håper det kan være med å styrke den totale spill opplevelsen. Jeg er innforstått med at noen spill ikke støtter 21:9, men at stadig flere får støtte.

Kabinett: NZXT H440W New Edition Silent Ultra, dette synes jeg ser flott.

Strømforsyning: EVGA SuperNOVA 1000 G2, 1000W PSU eller Corsair AX 860i, 860W PSU

CPU kjøler: Corsair Hydro H100i GTX CPU Kjøler. 240mm Radiator. Ser den får gode anmeldelser og lukket vannkjøling er tingen for meg. Den passer også fint i kabinettet. Kommer ikke til å drive med ekstrem overklokking, jeg er mer en auto tuner kinda guy.

Skjermkort: Asus ROG Matrix GTX 980Ti Platinum. Jeg er i utgangspunktet negativ til SLI, stabilitet og støtt i spill er vel fremdeles ikke helt topp? Jeg har lite erfaringer med SLI, derfor har jeg valgt å satse på et grafikkorts løsning. Nvidia Pascal, Sent Q1 / tidlig Q2, 2016 bli også spennende å følge, men jeg har valgt å kjøpe nå og ikke vente, men Asus ROG Matrix GTX 980Ti Platinum kan jeg vente en uke eller to på.

Lagring: Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD som systemdisk og Samsung SSD 850PRO 512GB som Spilldisk. Vurdere eventuelt 2 stk. 950 pro 512GB M.2 hvis hovedkort tillater dette.

Minne: 16 eller 32 GB DDR4 anbefalinger ?

Hovedkort & CPU: Her begynner det å bli litt vanskelig. Z170 eller x99. Det er to forskjellige løsninger på dette vanskelige valget:

1. ASUS Z170-WS, Socket-1151 med I7 6700k med mulighet til oppgradering til Kaby Lake.

2. ASUS X99-DELUXE/U3.1, Socket-2011-3 med i7-5820K, med mulighet til å oppgradere til Broadwell-E i7-6950X når den kommer.

Begge valgene er Asus hovedkort, det er først og fremst for jeg synes ASUS 5-veis optimalisering virker super enkelt og passer perfekt for meg. Det vil gjøre at jeg spare mange timer med forskning og tilegning av ny kunnskap. Disse verdifulle timene skal brukes på CIV 5 og World of Warships + mange flere titler.

Jeg er innforstått med forskjellene på de to plattformene, så spørsmålet mitt er vel hva som er mest fremtidsrettet i forhånd til hva som kommer på markedet av oppgraderingsmuligheter?

Råd, veiledning og støtte tas i mot med takknemlighet.

Richard

Endret av RichardLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om du har klart å finne ut ting bra selv :D

5820k nå og eventuelt oppgrader til en broadwell 8core + om du føler det er nødvendig etterhvert.

G.skill 3000 16GB koster nå 1500kr, så det er det beste valget:)

Faltisk et røverkjøp

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/g.skill-ripjaws43000mhz4x4gb/209526.11118/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ser ut som om du har klart å finne ut ting bra selv :D

5820k nå og eventuelt oppgrader til en broadwell 8core + om du føler det er nødvendig etterhvert.

G.skill 3000 16GB koster nå 1500kr, så det er det beste valget:)

Faltisk et røverkjøp

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/g.skill-ripjaws43000mhz4x4gb/209526.11118/

Takk for svar. Godt å få bekreftelse på at jeg er på rett spor, det gav meg trygghet til å bestille. X99/5820K - eventuelt en Broadwell ved senere behov.  Nå venter jeg på mange harde pakker :)

Endret av RichardLarsen
Lenke til kommentar

Ville nok gått for Predator 240 istedenfor Corsair H100.

Ellers så ser det veldig bra ut  :thumbup:

Takk for råd. Endret bestilling til denne, CORSAIR H110i GT Hydro Series. Synes Predator 240 og spesielt CPU Block`n ser fantastisk bra ut. Men jeg ville ha et lukket vannsystem, totalt lukket! Et modulært system øker muligheten for at jeg kløner det til betraktelig..

Endret av RichardLarsen
Lenke til kommentar

Hvordan gjør det det? :p

Den sitter jo sammen, eneste måten å få den fra hverandre er å skru av niplene :)

Er mest på bakgrunn av denne videoen. Der snakker de litt om hvordan varme lukkede systemer som ikke er laget modulære, er sikrere med tanke på lekkasjer. https://www.youtube.com/watch?v=6uD_Wwsp6kw  (ca 1.55 min) Derfor ble jeg litt utrygg, og valgte H110i.

Lenke til kommentar

Den sitter jo sammen, eneste måten å få den fra hverandre er å skru av niplene :)

Er mest på bakgrunn av denne videoen. Der snakker de litt om hvordan varme lukkede systemer som ikke er laget modulære, er sikrere med tanke på lekkasjer. https://www.youtube.com/watch?v=6uD_Wwsp6kw  (ca 1.55 min) Derfor ble jeg litt utrygg, og valgte H110i.

Skjønner  :thumbup:  Du skal få velge selv, du blir nok uansett fornøyd.

Ps: Komplett ihvertfall (har ikke spurt noen andre), erstatter de komponentene den ødelegger hvis den lekker, så lenge du har montert den riktig.

Du kan faktisk bytte tube på den (hvis du f.eks ønsker en annen farge) og de erstatter fortsatt ødelagte komponenter (så lenge den er riktig montert). 

Lenke til kommentar

Skjønner  :thumbup:  Du skal få velge selv, du blir nok uansett fornøyd.

Ps: Komplett ihvertfall (har ikke spurt noen andre), erstatter de komponentene den ødelegger hvis den lekker, så lenge du har montert den riktig.

Du kan faktisk bytte tube på den (hvis du f.eks ønsker en annen farge) og de erstatter fortsatt ødelagte komponenter (så lenge den er riktig montert). 

Jeg likte godt de mulighetene det modulære systemet med tanke på fargede tuber, lengder og tilpassing. CPU blocken ser også uendelig mye finere ut en H110i sin. Men, jeg er i kategorien 12 tommel totter og eier kun et skru jern. Så i denne omgang tror jeg at jeg skal holde meg til det enkleste og "klossmajor sikre" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...