Gå til innhold

Mange mennesker synger på en gang - øker det totale volumet?

toth

Anbefalte innlegg

Nei, man antar ikke at bølgene går i fase, hadde man antatt det hadde det økt med 6 dB per dobling av kilder. Problemet er at du skjønner for lite for konvensjonelle bevis, og ikke vil høre på folk som kan mer enn deg, jeg har forklart deg hvordan du kan se det selv, ved å måle, men du akter ikke å få gjennomført det. Slutt å plag andre og finn ut av ting på egenhånd.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man antar ikke at bølgene går i fase, hadde man antatt det hadde det økt med 6 dB per dobling av kilder. Problemet er at du skjønner for lite for konvensjonelle bevis, og ikke vil høre på folk som kan mer enn deg, jeg har forklart deg hvordan du kan se det selv, ved å måle, men du akter ikke å få gjennomført det. Slutt å plag andre og finn ut av ting på egenhånd.

AtW

Det er mye man kan måle , men det kreves også riktig utstyr

Å påstå at man ser det med målinger er ikke en forklaring , det er en påstand om at det er slik det er

Du har da  også overlatt jobben til meg for se om det stemner selv om jeg helelr ikke hvet hva som er riktig metode

Da har du oversett at jeg søkte en forklaring på hvordan det henger sammen

Selv jeg vet at lydbølger svinger både i med fase og i mot fase , resultatet er nesten bestandig veldig tilfeldig 

Derfor spurtet jeg hvorfor du og dere andre var så bestemte på at lyden ble kraftigere en den sterkeste lyden  hver eneste  gang flere lyder oppstår samtidig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

å høre på påstander er ingen forklaring.

å bevise påstander har vært tatt opp flere ganger her på forumet

og nå forlanger du at jeg skal tro på alle påstanden om dette fenomenet

enten har du ikke lest det jeg skriver eller så prøver du bare å leke egenrådig  doktor i lydteknikk

slik det ser ut som  så har du ikke forstått spørsmålet 

Lenke til kommentar

Og hvor ofte tar flere jagerfly av samtidig? 

ofte

Jeg ser ingen jagerfly som tar av samtidig i de linkene. Jeg ser derimot et tilfelle av to jagerfly som flyr lavt i overlydshastighet. Ingen fly, ei heller jagerfly, tar av i overlydshastighet. Kan du ikke underbygge påstanden din om at flere jagerfly ofte tar av samtidig og at det kan knuse ruter? Norske tilfeller takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

videoene skal underbygge påstanden om at jagerfly kan ødelegge vinduer , ikke noe annet

du har kanskje har at flyen flyr i formasjon , det går ut på det samme :

http://www.nordlys.no/luftforsvaret/bli-med-nordens-beste-jagerpiloter-opp-i-lufta/s/5-34-164035

Når jeg øker etter fly som tar av i formasjon så får jeg bare frem bilder som kan bestilles , så det er tydelig at dette er noe forsvaret helt vil ha for seg selv .

Når man oppholder seg ved en militær flyplass så vil man se at flere  jagerfly tar av samtidig

Lenke til kommentar

Om det er tilfeldig om de er i fase eller ikke, så øker det med 3 Db som andre har forklart deg, om det er i eksakt medfase er det 6 dB. Dette er det siste jeg orker å forklare deg om du fortsetter med å ikke høre på folk.

AtW

Siden du har gitt opp elgen, kanskje du kan prøve meg?

Om man har et signal (sinus?) til en forsterker og stiller volumet slik at forsterkeren først gir 10w ut, deretter 20w ut er det vel forskjellen bare 3dB? Og om man i stede bruker 2 forsterker , 2x10w så er det vel også 3dB?

Lenke til kommentar

Om det er tilfeldig om de er i fase eller ikke, så øker det med 3 Db som andre har forklart deg, om det er i eksakt medfase er det 6 dB. Dette er det siste jeg orker å forklare deg om du fortsetter med å ikke høre på folk.

AtW

Siden du har gitt opp elgen, kanskje du kan prøve meg?

Om man har et signal (sinus?) til en forsterker og stiller volumet slik at forsterkeren først gir 10w ut, deretter 20w ut er det vel forskjellen bare 3dB? Og om man i stede bruker 2 forsterker , 2x10w så er det vel også 3dB?

Korrekt.

AtW

Lenke til kommentar

Så det du sa om eksakt medfase var feil, eller er det noe jeg ikke henger med på.

Det er litt komplisert å henge med på, men to lyder i eksakt medfase dobler lydtrykket, det er ikke det samme som lydeffekten, lydtrykket er korrelert med spenningen ut på anlegget ditt, og spenningen øker kun med sqrt(2) (1,4) per dobling av effekt, for å få dobbelt lydtrykk på bølgen din må du derfor ha 4 ganger så mye effekt. (dvs 6dB).

Det er altså det at en dobling av trykk er 6 dB og en dolbing av effekt er 3 dB som gjør det hele litt komplisert å følge med på.

AtW

Lenke til kommentar

kommer helt an på hvordan menneskene er posisjonert i forhold til hverandre om man får forsterkning eller demping av de flere lydkildene.... kom igjen folkens, 1.klasse fysikk dette.... 

Det er litt som argumentet om at man kan sveve om bare alle partiklene i kroppen beveger seg samme retning samtidig. Det er selvfølgelig mulig med destruktiv interferens, men svært lite sannsynlig.

AtW

Lenke til kommentar

Fyttikatta hvilken blanding av sprøyt og omtrentligheter i denne tråd.

Dobler du antallet identiske lydkilder dobler du også effekten. Med identisk forstår vi, produserer nøyaktig de samme frekvenser og til samme tid og med lik avstand til målepunktet. Dobler du avstanden sitter du igjen med kvartparten av effekten. Er lydkildene ute av fase med hverandre for hele spekteret endrer effekten seg med sinus. 180 grader ut av fase vil redusere effekten i målepunktet til null. Dette er bare mulig med enkeltfrekvens med evt overtoner med unntak av når to kilder peker imot hverandre og målepunktet står midt imellom. Vi ser dessten bort ifra refleksjoner. Faseforskyvning kan fremprovoseres ved forsinkelse i kilden, elektronisk eller ved å endre avstand. Når antallet kilder øker, øker også interferens slik at kildene delvis motarbeider hverandre.

1mW = 0 dBm

2mW ~ 3 dBm

4mw ~ 6 dBm

8mW ~ 9 dBm

10mW = 10 dBm

100mW = 20 dBm

1000mW = 30 dBm

...

Hvis to parallelle lydkilder produserer to sinusoids på 330 og 660 Hz og lydhastigheten er 330 m/S og vi plasserer den ene lydkilden en halv meter nærmere målepunktet, men korrigerer for effekt slik at målepunktet mottar det samme fra begge kilder, vil effekten være nøytralisert for 660 Hz, men det maksimale lydtrykk vil være det samme som fra en kilde. 330 Hz vil være 90 grader ute av fase og effekten vil være roten av to halve kilder og den maksimale amplitude og lydtrykk være roten av to. Dette burde avklare de fleste spørsmål i debatten inklusive det som har med kor å gjøre.

Endret av Chrisjoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...