Gå til innhold

Mange mennesker synger på en gang - øker det totale volumet?

toth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da burde et kor som synger være helt uutholdelig når de er mange  på scenen

Slik er det ikke , så hvor er logikken bak denne påstanden ?

De synger ikke så høyt de kan, og som sagt så oppleves ikke lyden så mye høyere selv om lufttrykket er høyere.

hvordan vet man at luftyrket er høyere , ikke at det fordelt på et større område ?

Lenke til kommentar

Det blir høyere, jeg jobber med dette, og kan fortelle deg at det er tilfellet, målinger underbygger det. Ikke at jeg tror ett sekund at du vil gjøre noe annet enn å totalt ignorere informasjon fra folk som vet mye mer om et tema enn deg...

AtW

men kan  du bevise det , når mine opplevelser helt motsatt

Nå vet man jo også at det finnes begrensninger på hvor høy lyd kan væe

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det blir høyere, jeg jobber med dette, og kan fortelle deg at det er tilfellet, målinger underbygger det <..>

men kan  du bevise det ,<..>

Tror du bør øve på å lese det som skrives. Det kan åpenbart bevises med målinger. Hvis du kontakter et lokalt selskap som driver med sånt så kanskje du er heldig og kan få være med på en måling en gang. Ring f.eks Bodø kulturhus og spør etter en lydmann. Hvis du høres interessert og hyggelig ut kan det hende du får være med på en måling med faktiske lydkilder.

Lenke til kommentar

Da burde et kor som synger være helt uutholdelig når de er mange på scenen

Slik er det ikke , så hvor er logikken bak denne påstanden ?

De synger ikke så høyt de kan, og som sagt så oppleves ikke lyden så mye høyere selv om lufttrykket er høyere.

hvordan vet man at luftyrket er høyere , ikke at det fordelt på et større område ?
Jeg tipper at man måler det.
Lenke til kommentar

Tankeeksperiment - Du står på utsiden av Ullevål stadion og en person et eller annet sted på tribunen skriker så høyt som mulig.  Du vil knapt høre det.  10 000 personer som roper i kor - vil du høre godt.  Det beviser at flere personer vil skape et større (samlet) lydtrykk.

Interferens og at lydbølger som er i motfase vil kansellere hverandre er et poeng, men hvis det er mange personer i tilfeldig avstand til hverandre og hvor dessuten ikke alle synger perfekt samme tone (=bølgelengde) så blir gjennomsnittet noe a la lyspære-eksempelet.  Videre vil ikke alle personene være på samme punkt, men spredd utover et areal, som betyr at det vil være mindre lydtrykk med økende avstand.  Matematisk blir det hele ganske komplekst, men ikke verre enn at du vil oppfatte et høyere lydtrykk med flere personer kontra få som skriker med samme styrke og ca samme avstand.

Lenke til kommentar

Hvorfor blir da ikke lydtrykket så høyt at det ødelegger omgivelsene ( det skal nemlig være mulig )  når flere jagerfly tar av samtidig ?

Fordi noen jagerfly ikke har nok energi til å ødelegge omgivelsene. Det er omtrent som å spørre hvorfor huset ikke brenner ned når man har to panelovner istedet for en.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor blir da ikke lydtrykket så høyt at det ødelegger omgivelsene ( det skal nemlig være mulig )  når flere jagerfly tar av samtidig ?

Fordi noen jagerfly ikke har nok energi til å ødelegge omgivelsene. Det er omtrent som å spørre hvorfor huset ikke brenner ned når man har to panelovner istedet for en.

AtW

det du driver med har er sprøyte vann på bålet

klar at hvis man slår på nokk ovner på samme sted så vil det bli så varmt at noe tar fyr

et fly som får vinduene til dirre burde da kuse vinduene hvis de var flere , men slikt har jeg ikke sett

kuen av enkelt fly

Lenke til kommentar

AtW

klar at hvis man slår på nokk ovner på samme sted så vil det bli så varmt at noe tar fyr

et fly som får vinduene til dirre burde da kuse vinduene hvis de var flere , men slikt har jeg ikke sett

kuen av enkelt fly

Greit, du vil nok engang ikke høre på folk som kan bedre enn deg, er det rart du aldri lærer?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

kuen av enkelt fly

Greit, du vil nok engang ikke høre på folk som kan bedre enn deg, er det rart du aldri lærer?

AtW

ta en titt på videoene.

Lenke til kommentar

Elgen, forsto du tabellen som viste at antall kilder må dobles for å øke lyden med 3db?

Hvis ett jagerfly er 1000db må du altså opp i 64 jagerfly bare for å nå 1018db. Hjelper det deg å forstå at selv 100 jagerfly gir en høyst moderat relativ økning i styrke?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Først kommer dere med en påstand som trenger å bevisenes

Når så jeg ber om bevis så kommer dere med  tvilsomme argumenter

Hvordan kan jeg da tro på det når man ikke merker noe til det

Da kan jeg komme med en påstand

setter man ut 2 lydbølger som er i mot-fase av hverandre så vil det bli lyden dobbelt så kraftig .

Den vil aldri oppheve hverandre

Dette forstår dere er helt feil på samme måte som at lydbølger alltid går i samme fase

argumentet der har brukt var at lydbølgjene alltid går  i samme fase , bare for fremheve at lyden blir dobbelt så høy

Man må da forstå at det er ingen selvfølge at skjer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...