Gå til innhold

Kan jeg bli prest i den norske kirken "uten å tro på Gud"*?

Anbefalte innlegg

*=agnostisk holdning/en panteistisk/holistisk holdning

Finnes det egentlig regelverk som krever en tro på religionen for å utdanne seg og praktisere presteskap? I det siste har jeg blitt mer og mer keen på tanken av å bli en praktiserende ikke-troende prest... men jeg vet ikke om utdanningen og etatene (?) krever ståltro og uvikende dedikasjon...

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt eg kjenner til så er det ikkje noke regelverk som tilseier at ein må være kristen for å kunne jobbe som prest. Men kirka har saklig grunn til å lovlig kunne forskjellsbehandle basert på relgiøs oppfattning etter diskrimineringslova.

Så du kan nok utdanne deg prest utan å være kristen, men du må nok rekne med at den norske kirka ikkje vil ansette deg sidan dei er ute etter kristne prestar. Innanfor relgion så er verdigrunnlaget såpass viktig at arbeidsgivaren nok har grunn til å forvente ansatte som følger dei samme levereglane både på jobb og i fritid.

Men når det er sagt, så lenge du er ærlig om at du er agnostikar og ikkje opptrer illojalt med å holde tilbake opplysningar som arbeidsgiver har saklig grunn til å forvente å få så er det ikkje forbudt å ansette deg som prest, du er nok berre ikkje fyrstevalget.

I forhold til sjølve jobben så er det i teorien ingenting i vegen for at du personleg er agnostikar så lenge du utfører dei arbeidsoppgåvene som blir tillagt deg.

På samme måte som at det er lov å ansette ein muslim til å være prøvesmakar på slakteriet, og så lenge muslimen gjer jobben sin og også smaker på svineprodukta så er det i utgangspunktet også uproblematisk kva personen trur på privat. Eller ein abortmotstander kan nok få jobb som abortlege utan at det strider mot lova, men særlig heldig for verken arbeidstakar eller arbeidsgiver er det ikkje.

Så ja, du kan i teorien bli prest som agnostikar, men arbeidsgiver vil ha oppsigelsesgrunn mot deg dersom du ikkje gjer jobben din med å spre det kristne budskap, eller dersom du oppfører deg illojalt med å ikkje informere arbeidsgiver om ditt livssyn.

Lenke til kommentar

Det der må være det merkeligste spørsmålet, eller problemstilling, jeg har lest her inne på lenge.

Helt enig. Det merkligste spørsmålet på religionsforumet.

Til TS: Jeg vil tro det er mulig, dersom du tar en grad i teologi innenfor den valgte religionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...