Gå til innhold

Kan du anbefale et godt API

Anbefalte innlegg

Har da selv erfaring fra C/C++ og Perl, og tenker da litt på GTK+.

Men det er så mange som mener så mye ute på den store, stygge "VerdensVeven", at jeg tenkte jeg skulle høre med dere.

1. Hva anbefaler du?

2. Hvorfor anbefaler du det?

3. Eventuelt, hva annet som du har erfaring i sammenligner du det med?

Takker på forhånd for alle gode svar!

PS! Tenker da i utgangspunktet på at det skal være forholdsvis lett å benytte dette programmet til å kjøre en samling perl skript, med diverse data frem og tilbake ('./foo1 < bar.file | foo2 bar.arg | etc.').

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hva anbefaler du?

GTK+

Veldig utbredt. "Alle" har GTK installert. C API.

Har bare såvidt testet QT, men jeg utvikler nesten bare i C for tiden og da synes jeg det er greit å gjøre eventuelle GUI i C også. Jeg har også brukt GTKmm (C++ wrapper for GTK) og synes det fungerte helt ok.

Jeg liker å gjøre det meste fra scratch, men bruker glade fra tid til annen. Den er jeg ikke videre imponert over. Da synes jeg heller QTs "GUI bygger" (husker ikke hva den het i farta) fungerte bra sist gang jeg testa den.

[EDIT]

Ellesr er jeg interessert i folks erfaringer med andre APIer som wxWindows, motif, CDE osv.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i å lære mer om QT/KDE, så modnes KDeveloper www.kdevelop.org veldig godt for tiden. Det er her KDE har vært dyktige til nå - de har laget en IDE som gjør det veldig lett for folk å spy ut applikasjoner. Og jo bedre tilgangen på (gode) applikasjoner er, jo mer folk tiltrekkes miljøet - både brukere og utviklere.

Men GTK+ er temmelig universalt, og passer kanskje bedre med din bakgrunn (?) Jeg holder for tiden på med endel QT/KDE gjennom kdeveloper, og synes det er et spennende produkt. Enkleste tipset er vel å prøve kdeveloper og se om du liker det :-)

Lenke til kommentar
Har da selv erfaring fra C/C++ og Perl, og tenker da litt på GTK+.

1. Hva anbefaler du?

Takker på forhånd for alle gode svar!

PS! Tenker da i utgangspunktet på at det skal være forholdsvis lett å benytte dette programmet til å kjøre en samling perl skript, med diverse data frem og tilbake ('./foo1 < bar.file | foo2 bar.arg | etc.').

Som alt annet kommer det an på hva du skal bruke det til. Utifra posten din så virker det som du bare skal lage et "skall" som kan kjøre kommandobaserte skript med diverse argumenter...

Hvis dette er rett ville jeg bare lagd et lite python/perl skript med bruk av Tk. - jepp, gtk og qt ser bedre ut, men mener slike biblotek er unødvendig for dette eksemplet, dessuten finnes Tk på ALLE nix bokser rundtomkring. det er ikke like sant for qt og gtk.

Hvis du skal lage større programmer så må du også prøve å finne det riktige verktøyet for jobben.

Skal det bare kjøre på linux eller også windows/mac?

Skal du bare lage et "skall" for noen kommandobaserte programmer?

Hvor stort/avansert skal programmet være?

Alt dette spiller kraftig inn. Selv har jeg brukt Python/TK til mindre skriptprogrammer/"skall" gui saker. For litt andre ting har jeg brukt C++/QT. QT er et veeldig pent og rent API som er enkelt å bruke. Jeg ble veldig glad i meldingshåndteringen med bruk av signals/slots som funker veeldig godt. Har ikke brukt GTK noe særlig, men synes iallefall GTK 1 var rimelig tungvindt.

Ellers skriver jeg nå gui programmer i Java/Swing siden jobben krever at programmene skal funke like godt på windows som på linux. Swing har blitt veeeldig mye bedre i det siste (1.3 -1.4) og selv om det er tregere enn native vindubibloteker (som qt, gtk) er det kjapt nok for de fleste. Dessuten er det veldig enkelt å skrive store gui programmer med swing i motsetning til Tk som har et myye mindre API.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...