Gå til innhold

Forslag til server komponenter

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en liten server for en veterinær jeg kjenner,

og trenger litt hjelp med å plukke de beste komponentene.

Maskina trenger ikke å være lynende rask, men den skal

være STABIL !

Tenkte meg noe sånt som rundt en 2 GHz P4, eller tilsvarende.

Hva er da det beste kjøpet når det gjelder stabilt hovedkort?

Tenkte jeg skulle sette i ihvertfall 512MB ram, kanskje 1024.

Trenger også en rask og STABIl harddisk ! Noen forslag ?

Når det gjelder operativsystem så er jeg desverre låst til

Windows, siden programvaren den skal kjøre ikke støtter

andre operativsystem. Hvilken Windows bør jeg velge?

Serveren bør ha mulighet til å kunne kjøre som en

domene-server.

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cfOgpBusmt

hvis du skal kjøre domene må du i det minste ha windows server standard edition. hvis ikke dette er et must, kan du jo bare sette opp en maskin med et vanlig os, f.eks. win xp, 2000..

Lenke til kommentar

Hva med noe sånt som dette? (fra www.quad.no)

Hovedkort:

Tyan Trinity GC-SL S2707G2N, IDE - 4019,-

Prosessor:

Intel Pentium 4 2667MHz, Boxed - 1673,-

Minne:

512MB DDR 266Mhz RAM PC2100 ECC/Reg - 1322,-

Hovedkortet har integrert skjermkort, dobbelt Gigabit nettverk og har to PCI-X spor.

Når det gjelder harddisk kommer det litt an på hvor mye lagringsplass du trenger og om du skal kjøre raid eller ikke. Hovedkortet har i alle fall nok I/O båndbredde å ta av dersom du skal kjøre SCSI eller raid.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over, serveren behøver ikke være særlig rask, fordi det er bare et program som skal kjøre på den, et spesielt database-program for veterinærklinikker. Trafikken er liten, det er bare 4 klienter til serveren.

Men det er viktig at den er stabil....... Så jeg trenger ikke hovedkort som er ekstremt overklokkingsvennlig osv, bare et som det er gode erfaringer med .

Lenke til kommentar
Som jeg skrev over, serveren behøver ikke være særlig rask, fordi det er bare et program som skal kjøre på den, et spesielt database-program for veterinærklinikker. Trafikken er liten, det er bare 4 klienter til serveren.

Nå vet ikke jeg noe om denne databasen, men en 2GHz Pentium 4 virker da som en ekstrem overkill?

Lenke til kommentar

Denne maskinen blir det lite belastning på. Handle et enkelt hovedkort med Intel- chipsett, og godt med minne ECC- . Bruk litt penger på nettverkskort (3com?)

Du kan kanskje overveie å handle en ekstra vifte i kabinettet. På jobben har vi 17 "servere" og noen av den er gamle arbeidstasjoner. De brukes til utvikling. Noen av disse vanlige maskinene har stått på 24/7 i mange år. De er fortsatt stabile. Jo mindre dill og drivere, jo bedre. Kutt ut lydkort og alt annet som ikke behøves.

Lenke til kommentar

- P4 2.6C GHz med Hyper-Threading

- Abit/Asus/MSI hovedkort med i865g chipsett (g = innebygget grafikk) Vel et kort som tilbyr det tilleggsutstyret du trenger (gigalan, RAID mm).

- 512 (1024MB PC3200 minne dersom pris ikke er viktig), Crusial, Corsair, Apacher funker fint.

- Chieftec kabinett med PSU. Robust, passe praktisk og god kvalitet.

- Lagring, kommer litt ann på hvor mye du trenger (GB) og sikkerhet (RAID) men f.eks WD Raptor (rask) eller WD 2000JB (stor) er vel det du bør se etter, sett dem opp i RAID om datasikkerhet er *viktig*.

-OS, windows xp vil jeg anbefale siden CPU'en har Hyper-Threading og XP tilbyr remote desktop (enkelt og praktisk).

Husk å sett inn et par 80mm vifter, en forran disken(e) og en i bakkant, kjekt hvis maskina skal gå 24/7/365 - om sommerene kan det blir varmt i rommet :)

Med to disker (RAID) så bør dette før OS komme på rundt/under 7000 kroner.

Edit: Er datasikkerhet viktig, så velg et i875p hovedkort og ECC minne, dette kan nok være lurt dersom den skal kjøre en database (beskytte dataene) siden gitt tid vil alt minne la en liten korrupsjon snike seg inn (ECC da i langt, langt mindre grad).

Domeneserver, da må du ha windows server 2003. Litt avhengig av funksjonaliteten du trenger behøver dette ikke å bli snakk om mange tusenlappene likvel (~3000?).

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Hører dere ikke hva fyren sier da? "Trenger ikke være rask, men stabil"

Alle forslagene er litt overkill synes nå jeg da. Skal du ha en server som kjører et databaseprogram med 4 klienter trenger du ikke 2.67Ghz cpu, 2*Gbit nettverkskort, 1024MB ram, hovedkort til 4k kroner. Hallo folkens!! :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tør gjette meg fra til at de skal være noe sånt som mssql på den eller noe lignende? databasen skal brukes til å holde styr på kundene? Og kanskje litt annet fiks. har jeg rett?

Her er et lite oppsett som skulle holde en stund.

Celeron 2GHZ

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=10&s=pl

WDC 80GB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl

Abit P4P800-VM

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

2X Twinmos PC2700 512MB RAM:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

Så skulle det meste være i boks.

Hvis det er windows som absolutt må kjøres så tror jeg at windows2000 advanced server ville være er greit valg.

Edit: er det ikke sånn at databaser ikke er så avhengige av cache ?

Edit2: hvor mye ram som trenges kommer ann på"hvor ofte de er innom databasen.

Men 512 skulle holde, bruker 1024 for å være sikker.

Endret av LoS
Lenke til kommentar
Før man handler Advanced Server til 4 brukere bør man kanskje sette seg inn i lisensbetingelsene... tror Small business edition er et langt bedre (og billigere) valg.

Nja, en versjon av NT4.0 burde heller ikke være noe dårlig valg.

Er ikke sikker på prisene til M$ på all søpla de har.

Med tanke på at jeg bruker linux på de serverene jeg administrerer/har.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet er ikke NT4 i salg lenger. Ser egentlig ikke noe poeng i å bruke det, fordi det er mye vanskeligere å sette opp enn 2000, og det er slutt på oppdateringer, og brukerstøtten synger på siste verset. Dessuten krever NT4 masse planlegging under oppsett. Tror man kan få problemer med å finne drivere til nye deler, også...

Det er jo ikke forskjeller i koden på advanced og andre versjoner, men kun et spørsmål om hva det er ment å brukes til, hvor mange servere/brukere man skal ha i domenet/AD osv.

Slik sett er ikke advanced noe bedre. Hvis jeg husker riktig, har Advanced server en startpris på over 40 000.- hvis man trenger kun en server..

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at en P3 933Mhz 512 SDRAM og en veeeeeldig gammel ata66 8,4GB hard disk "renderet" en webside på 0,1 sekund. der det var omkring 40 spørringer til en mysql database.

Så noe mer enn det er egentlig bortkastet, men det er ikke så lett å få tak i gamle komponenter. De pleier som oftest å være dyrere enn raskere og bedre komponenter og :grine:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...